Vilket ET för 9 tum bredd fram på 968?
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilket ET för 9 tum bredd fram på 968?
Om man vill gå upp till 9 tum även fram på en 968, vilket ET ska man ha på Cup2 (eller vad de nu heter, de som sitter på 968CS)? Bilen i fråga är rätt låg.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Du ska ha org bakhjul = 9" ET 55
Jag gjorde dock så att jag lät bredda mina org 7,5" till 9"
Självklart fick jag ju sätta bredare spacer fram också
MVH
Jag gjorde dock så att jag lät bredda mina org 7,5" till 9"
Självklart fick jag ju sätta bredare spacer fram också
MVH
Last edited by Robert Örebro on 2009-11-21 13:19:56, edited 1 time in total.
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Ok, jag förtydligar.
Idag sitter där alltså en 7,5:a + en liten 6 mm spacerplatta. Trots detta så tycker jag att fälgen gott kunde få sitta lite längre ut med sin yttre kant, om inte annat så för utseendets skull.
Vad ska jag ha för ET om jag helst inte vill ha spacer och vill ha hjulet så långt ut som möjligt utan att det tar i någonstans vid fullt rattutslag/kompression?
Jag vill helst inte ha mer "djup" på framfälgen än bakfälgen.
Idag sitter där alltså en 7,5:a + en liten 6 mm spacerplatta. Trots detta så tycker jag att fälgen gott kunde få sitta lite längre ut med sin yttre kant, om inte annat så för utseendets skull.
Vad ska jag ha för ET om jag helst inte vill ha spacer och vill ha hjulet så långt ut som möjligt utan att det tar i någonstans vid fullt rattutslag/kompression?
Jag vill helst inte ha mer "djup" på framfälgen än bakfälgen.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Jag tror det är olika på olika bilar beroende på hur ombyggda dom är med andra bromsar skivor ok. På Liebling hade jag 21mm spacer på org fälg ET 65, och då var bilen grymt fet och bredd fram.
På min blå skulle jag säkert utan att titta kunna ha 35 mm fram för att bredda ut fullt med ET 65 org hjul.
Det är bara att skaffa spacers som passar din bil.
MVH
På min blå skulle jag säkert utan att titta kunna ha 35 mm fram för att bredda ut fullt med ET 65 org hjul.
Det är bara att skaffa spacers som passar din bil.
MVH
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag skulle gissa att Robbans blå har mer camber än det är på Liebling, därav mer "utrymme" för fälgen i överkant på utsidan.
Räknar man lite och uppskattar utrymmet en aning utifrån ovan så borde original bakfälg kunna passa rakt av utan spacer, beroende på hjulvinklar. I vilket fall så är det ju relativt lätt att kolla i och med att det ju bara är att byta plats på fram- och bakhjul lite tillfälligt.
Räknar man lite och uppskattar utrymmet en aning utifrån ovan så borde original bakfälg kunna passa rakt av utan spacer, beroende på hjulvinklar. I vilket fall så är det ju relativt lätt att kolla i och med att det ju bara är att byta plats på fram- och bakhjul lite tillfälligt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Min nya blå är "smalare" fram än Liebling oavsett camber.
Helt klart
MVH
Helt klart
MVH
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ok, klart intressant! Bredare skärmar?Robert Örebro wrote:Min nya blå är "smalare" fram än Liebling oavsett camber.
Helt klart
MVH
I vilket fall så är det ett tecken på att man nog får prova sig fram för att veta hur breda fälgar som passar just den bil man själv har, i alla fall om man ska utnyttja utrymmet till sista millimetern.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Jag har idag 26mm spacer fram men kommer öka den till 31mm inför nästa säsong iom breddningen av orginal fälgen ET 65.
MVH
MVH
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, breddning är kanske inget dumt alternativ. Förslag på breddare i Stockholm?
På ett sätt är det bra om alla fyra fälgar har samma bredd och ET (och att sedan leka med spacers) eftersom alla hjul då blir inbördes utbytbara med varandra (har vi något bra svenskt ord för interchangeable?) bortsett från rotationsproblematiken osv på däcken.
Vet någon om det blir någon viktskillnad att tala om på en original kontra en breddad fälg?
På ett sätt är det bra om alla fyra fälgar har samma bredd och ET (och att sedan leka med spacers) eftersom alla hjul då blir inbördes utbytbara med varandra (har vi något bra svenskt ord för interchangeable?) bortsett från rotationsproblematiken osv på däcken.
Vet någon om det blir någon viktskillnad att tala om på en original kontra en breddad fälg?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vad kostar en uppsättning Cup2-fälgar jämfört med att lämna bort två fälgar för breddning?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users