Page 1 of 11

"Klonk" i bakvagn - 968 CS

Posted: 2009-11-19 14:33:17
by SebStein
Tjenis!

Jag hör ett klonkljud från höger bak på min 968 CS. Typ när man kör över ett brunnslock eller liknande. Som att nåt inte är ordentligt åtdraget eller en bussning som gett upp.

Vill bara kolla om det finns nåt som är känt/klassiskt för modellen innan jag börjar leta? Skall ha upp den på lyft ikväll och hoppas hitta nåt som är skitenkelt att fixa till :D

Tack på förhand!

/Sebbe

Posted: 2009-11-19 14:44:56
by Spånet
Det första du bör kolla är avgassystemet och det behöver du inte ens hissa upp bilen för att göra.

Slit och dra i ändpipan och lyssna om det tar i någonstans.

//Lasse

Posted: 2009-11-19 14:49:54
by SebStein
Ok, skall kolla det! Dock har jag känslan av att det kommer från hjulupphämgningen eftersom det kommer när just höger bakhjul går över nån ojämnhet.

/Sebbe

Posted: 2009-11-19 17:04:28
by Robert Örebro
Tjenare
Det där hade jag också på LIEBLING och det var inte avgasasystemet. Självklart är det där du ska leta först men troligtvis är det nått annat.
Det tråkiga med klonket jag hade då var att när någon annan provade och gasade friskt för att lyssna klonkade det aldrig.
Ev upphängningen växellåda? Motorfästen? ???
Kolla med Sjösgärd som har LIEBLING idag om han åtgärdat något.

Lycka till

Posted: 2009-11-19 17:20:49
by Maxx
Jag har inte fått det bekräftat, men jag misstänker att växellådsfästet och motorfästena på Liebling behöver bytas ut.

Sen tror jag att jag har ett till problem, och det är att stötdämparna är lite trötta och i kombination med att Liebling är maximalt sänkt så slår det igenom ibland.

Lite normalt slitage helt enkelt, så det blir till att byta lite delar, renovera och höja bilen i vinter. :wink:

Posted: 2009-11-19 20:28:48
by Highway
Jag skulle nog gissa på som du själv är inne på krängarbussningarna eller drivknutarna

Posted: 2009-11-19 21:51:54
by Dan Winberg
Har något liknande på min, också klonkljud från bakpartiet.... Jag har länge trott att det är växellådsupphängningen så har tänkt att byta det i år...kan ju vara krängaren med..

Posted: 2009-11-19 22:24:22
by Robert Örebro
968:a sjukan....
Min blå har dock ej insjuknat i detta.

Posted: 2009-11-19 22:34:05
by SebStein
Halloj!

Hade den uppe på lyft nu ikväll. Kollade över alla ställen i bakvagnen men hittade INGENTING. Bände lite lätt och kollade.
Allt var stumt och fint som det skall vara. Jämförde naturligtvis sidorna med varann.

Hmmm, mysteriet tätnar... :)

Vill bara lägga in som avslutning att JAG ÄR KÄR i min nya smurf!! :)

/sebbe

Posted: 2009-11-19 22:50:21
by Spånet
Kan vara bussningarna i torsionstuben.

//Lasse

Posted: 2009-11-20 08:36:49
by SebStein
Tjena Lars!

Jo, vi funderade på om det kunde vara nåt där inne. Hur sitter dom? Svåra att komma åt?
Måste hela staven ur och så då eller? Kan det leda till nåt annat elakt om den är dålig, eller är det bara klonket man får leva med?

Nån som har en sprängskiss på det`?

Många frågor på en gång, jag vet :/

/Seb

Posted: 2009-11-20 08:47:17
by Spånet
Låna en bild från en annan tråd, vet inte om det ser exakt lika ut men principen är den samma.

Se grön inringning.

//Lasse

Posted: 2009-11-20 14:35:43
by SebStein
Stort tack!

/Sebbe

Posted: 2009-11-21 13:08:55
by Lapponia
Hej! Spånet har förmodligen rätt här, alltså yttre bussningen på torsionsaxeln är slut. Det finns en fin dokumentation av Ian på 944 OnLine där man kan se vad som händer och hur det ser ut där på stället. Hur jobbigt det är att fixa vet jag ej (har ej hittat någon beskrivnig). Lycka till.
Hälsningar Lapponia

Posted: 2009-11-21 15:29:46
by SebStein
Tjena Lapponia!

Har letat runt där ett tag nu, men inte hittat dokumentationen. Kan du hitta den så posta gärma en länk här.

mvh Seb