Page 1 of 1
Stötdämparuppgradering
Posted: 2009-11-19 11:58:36
by Kangaroo
Det visar sig att mina stötdämpare är i sämre skick än väntat (hade hoppats att klara vintern, men vet inte om jag vill det som det är nu) och jag skulle behöva byta ut hela rasket. Att köpa originalprylar känns som ett slöseri med pengar då jag ändå hade tänkt att byta ut allt till lite roligare, banåkainriktade dämpare under våren.
Vad kör ni andra som kör bana med för något? Fick ett helt ok pris av Stötdämparexperten på gula Konis. Samtidigt funderar jag på om man ska sätta på coilovers när man ändå är igång? Även om coilovers på vintern med allt salt och sånt inte är fullt så lyckat.
Egentligen borde man väl ge sig på andra fjädrar/hjälpfjädrar när man ändå är igång. Samma fråga här, vad kör ni andra med?
85B innebär väl aluminiumbärarmar om jag inte minns helt fel och därför passar allt som är för 85 och framåt? Eller passar inte saker efter 87?
Posted: 2009-11-19 12:05:44
by Mats Jacobsson
Vad syd att du inte postade den i går. Jag beställde från
http://www.horsepowerfreaks.com/perform ... ion/Shocks
Jag beställde KYB Gas-a-Just High Performance Rear Shocks for the 944 i går
Om du är snabb så kan jag kommpleter med dina prylar.
Posted: 2009-11-19 12:40:00
by Kangaroo
Ja du, priserna är ju helt klart bättre än något annat jag har hittat. Vet du något om hur bra de är, och då framför allt till bana?
Posted: 2009-11-19 12:50:49
by Mats Jacobsson
Enligt kommentarerna så lovar det ju ganska bra, men det är klart Sachs är nog det bättre. Men det beror på hur duktig nu är

Skulle testa KYB det är ju inga stora pengar, skulle du inte var nöjd går det ju att sälja till de som inte åker bana.
Mina är på väg, får dom den 25/11
Posted: 2009-11-19 12:54:43
by Kangaroo
Jo, självklart så får man ju oftast vad man betalar för, men för det priset känns det som att det går att chansa. Ok, så dina är iväg. Får ta och beställa själv då antar jag. Tack för tipset!
EDIT: Frakten kostar mer än dämparna..

Posted: 2009-11-19 13:07:49
by Mats Jacobsson
Ja vet men det blev billigare en att beställa här i Sverige ändå.
Synd att vi inte kunna samköra.
Posted: 2009-11-19 13:10:30
by makkanftw
jag kan ev vara intresserad av att samfrakt Emil beroende på hur bråttom du har..
Posted: 2009-11-19 13:32:54
by xanlar
jag med!
Posted: 2009-11-19 14:00:14
by Kangaroo
Skulle ju ha varit en bra lösning. Tyvärr blir inte frakten så speciellt mycket billigare. Beställer man 12 stycken stötdämpare så kostar frakten drygt $500. Är man tre som går ihop så sparar man endast 200 spänn per skalle mot att beställa själva. Sen ska man frakta runt grejorna i Sverige också. 3000 spänn för en uppsättning dämpare är inte så farligt ändå, så det är ju billigt oavsett.
Posted: 2010-01-05 04:32:18
by Kangaroo
Sparkar upp den här tråden lite.
Hade det inte varit för att dämparna som sitter på är slut så hade det ju bara varit att vänta till våren, ge sig på några banträffar och sen bestämma sig för vad som behöver göras. Har fastnat i valet och kvalet mellan att antingen byta endast dämpare, till säg gula Koni och byte till något roligare coliovers med de problem som tillkommer.
Hur plågsamt är det att ta bort torsionsstavarna? Vilka är fördelarna och nackdelarna med att ha de kvar respektive att ta bort dem? Även om tanken på coilovers är lockande så har jag inte någonstans att skruva på bilen i flera dagar, så allt behöver kunna ske relativt snabbt. Såg att när Wheeler Dealers monterade coilovers på en 951a så tog de varken bort eller indexerade om stavarna genom att göra som de gör 6:30 in i den
här filmen. Skulle det vara tillräckligt att göra så?
Eller ska jag göra det enkelt för mig och helt enkelt byta till Konidämpare och vara nöjd med det?
Posted: 2010-01-05 12:00:31
by Patrik Börjesson
OM jag inte fattat helt fel så går de flesta dämpare att bygga coilovers på?
Posted: 2010-01-05 16:46:23
by xanlar
Patrik Börjesson wrote:OM jag inte fattat helt fel så går de flesta dämpare att bygga coilovers på?
alla dämpare som det går att montera en fjäder utanpå
Fram:
antar att du menar justerbara coilovers. då kapar man bort fjädertallrikten och svetsar fast en gänga istället som man kan justera en fjädertallrik på. I stötdämpartornet är det en insatsdämpare och där i kan du ju ha vilken dämpare du vill som passar, oavsett om du byggt om till justerbart.
Bak är det nog knepigare att bygga om en dämpare till coilover, bättre att köpa en som är gjord för det