Page 1 of 2
Hittade en box...
Posted: 2009-11-17 23:20:22
by TheKeffo
Tjena
jag var rätt säker på att de inte fanns nån elektrisk styrbox på 924 men...?
Kan nån förklara vad detta är och vad jag har för nytta av den?
går de att byta den för mer effekt?
Ursäkta att jag är så jäkla okunnig men men..
Posted: 2009-11-18 02:08:23
by Maxx
Boxen styr den digitala tändningen. Nyttan av den är att motorn funkar.

Den är också bidragande till att du har 177 hk i din serie 2-bil jämfört med 170 hk som det är i 924 turbo serie 1.
Den kanske går att programmera om men frågan är om det finns någon som pysslar med så omoderna boxar och om det finns passande chip att bränna.
Posted: 2009-11-18 02:10:37
by TheKeffo
aaaa
men den har inget med turbotryck eller insprut att göra?
Posted: 2009-11-18 02:13:02
by Maxx
Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Posted: 2009-11-18 10:18:35
by patand
Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då).

Posted: 2009-11-18 15:27:50
by Pär Hylander
patand wrote:Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då).

Får man märka ord?
Med mekaniska insprutningssystem så brukar man ju avse sådana som styrs av t.ex kammar och varvtal. T.ex typ Kugelfischer
Den Bosch K-jettronic som sitter på 924 vet jag inte riktigt man man brukar kalla, men kanske man ju kalla det "pneumatiskt & termiskt styrt och hydrauliskt aktiverat", (hydrotermopneumatiskt...?)
Posted: 2009-11-18 18:14:49
by Maxx
patand wrote:Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då).

Sjösgärd, i sitt första inlägg, wrote:Boxen styr den digitala tändningen.
... och bara den, men det är bra att du är övertydlig Patrik.
Sen vad gäller "mekanisk" insprutning så håller jag med Pär att K-jetronic väl inte brukar anses vara ett mekanisk insprutningssystem.
En annan sak som kanske bör uppmärksammas är att trots att K-jetronic-systemet är från Bosch så är styrboxen till det digitala tändningssystemet från Siemens. Om någon sitter på info om systemet så tar jag gärna emot den! Siemens lämnar inte ut någon information (de får tydligen inte) utan hänvisar till Porsche, och Porsche är inte särskilt hjälpsamma heller, ovanligt nog.
Posted: 2009-11-18 18:45:02
by Cédric
gegge har säkert lite på hyllan om boxen !
Keffo är din bil svensksåld eller tyskimport? Kan du se serienummret på boxen?
Posted: 2009-11-18 20:48:28
by gegge
Tyvärr har jag väldigt begränsat med info. De svenska boxarna är lite "snällare" för att kunna gå i kyla och ge mindre utsläpp jmf tex engelska eller tyska. Cédric har öppat ett par och jag skulle inte våga mig på att ändra något i dem.
Saabs APC box är genomgången av svenska entusiaster, skulle nästan tro att det finns någon galen tysk elektoniexpert som kartlagt DITCen.
Posted: 2009-11-19 11:16:58
by Notch
Lite OT, men brukar man inte räkna K-jetronic till de mekaniska systemen?
Jag läste någon artikel att K-jetronic tog fram därför att Mercedes var missnöjd med driftsäkerheten hos D-jetronic (den första elektroniska insprutningen) och ville ha ett system som inte innehöll någon elektronik och där motorn aldrig skulle stanna så länge det fanns bränsletryck.
Nu blev det inte Mercedes som blev först med K-jetronic, utan Porsche hängde på det på 911 1973 för att bilarna skulle gå att registrera i Kalifornien. Det tidiga K-jetronic var ingen höjdare, utan Mercedes väntade tills Bosch utvecklat systemet ytterligare innan man monterade det på sina egna bilar 1976.
Posted: 2009-11-19 12:38:58
by safe
Notch wrote:Lite OT, men brukar man inte räkna K-jetronic till de mekaniska systemen?
Den brukar ju kallas mekanisk i folkmun, mest för att den är o-elektrisk skulle jag tro. Hydralisk vore en bättre beskrivning.
Men den är ju funtionsmässigt väldigt långt från ett mekaniskt sprut.
Ett mekaniskt sprut som Boschs MFI har faktist mer gemensamt med ett EFI styrt på gasspjälls givaren (alpfa-n), ur ett logiskt perspektiv.
Posted: 2009-11-19 21:09:25
by TheKeffo
bilen är svensksåld.
Men åter till din viktigaste frågan går de att byta mot en "värre" eller chippa om den?
Pöss
Posted: 2009-11-19 23:44:49
by Joakim.S
TheKeffo wrote:bilen är svensksåld.
Men åter till din viktigaste frågan går de att byta mot en "värre" eller chippa om den?
Pöss
Är det inte bara att flytta på givaren?
/Joakim
Givare
Posted: 2009-11-20 10:51:09
by 931Melander
Jag tror att det går att styra tändningen med att vrida på fördelaren. Det är väl bara så att den boxen är istället för brytare och ställer förtändningen vid laddtryck eller AT tryck , men inte grund tändpunkten.
Jag kan ha fel.
Re: Givare
Posted: 2009-11-20 12:38:02
by Berand
931Melander wrote:Jag tror att det går att styra tändningen med att vrida på fördelaren. Det är väl bara så att den boxen är istället för brytare och ställer förtändningen vid laddtryck eller AT tryck , men inte grund tändpunkten.
Jag kan ha fel.
Grundtändpunkten ställs av en givare som får signaler från en triggerskiva på svänghjulet.
Så att vrida fördelaren ändrar inte tändinställningen.