Page 1 of 2

Ratten sned efter bredsladd

Posted: 2009-11-16 14:25:21
by Teamchefen
Efter en rejäl bredsladd vid bankörning (slutet rakan på Knutstorp), står vår ratt nu snett åt höger.
Cambern är oförändrad och styrningen känns som vanligt. Inga glapp, inget skak, styr perfekt.
Någon aning om vad som kan ha hänt?

Posted: 2009-11-16 14:30:59
by Jesper von Wowern
Skumt! Kan ratten ha kuggat över i splinesen??

Posted: 2009-11-16 14:45:49
by Teamchefen
Jag har inte kollat detta än...
Känns inte så troligt eftersom styrningen känns helt okey. Borde inte alla splines vara helt rökta då, och ratten bara snurra runt?

Posted: 2009-11-16 14:51:05
by patand
Krökt ett styrstag? Så att toe vinkeln har förändrats på ena sidan och man därför måste kompensera med ratten för att bilen ska gå rakt fram.

Posted: 2009-11-16 15:21:22
by safe
Styrväxlen kan inte ha flyttat på sig i sidled ett par mm?

Posted: 2009-11-16 15:25:25
by safe
Det finns ofta ett krockskydd i ratten (navet) som ska ge vika när ansiktet träffar ratten, det är ganska vekt. Kan vara en möjlighet att det vridit sig där om det var våldsamt.

Posted: 2009-11-16 15:58:31
by Mats Jacobsson
Helt klar är det att något har blivet rubbat, tror inte på att det kuggat över.
Tog det stopp mot något när den sluttad sladda eller?

Posted: 2009-11-16 16:10:17
by Teamchefen
Styrstagen ser okey ut, borde kanske mäta dem alt. hjulinställningscheck.

Har känt på styrväxeln. Känns inte lös, men kan kanske ha flyttat sig. Sitter väl bara i klammer med gummibussning, om jag minns rätt.

Tog inte stopp mot något, stannade bara på tvären precis innan kurvan.
Filmsnutt finns här: http://www.onracing.se/mscc-km5-ring-knutstorp/ (ca 1:30min in i klippet)

Posted: 2009-11-16 16:41:29
by Mats Jacobsson
Skulle nog kolla om något har hänt ute vid hjulen.
Det blir stor belastning när det går lite fort och dom kaser i fel vinkel mot vad färden är. Har du kollat topp lagringen?

Posted: 2009-11-16 16:44:18
by Teamchefen
Topplagring i toppform...
Belastningen var nog inte överdriven, banan var lätt fuktig och fästet lagom livat o glatt.

Posted: 2009-11-16 16:46:54
by Mats Jacobsson
Teamchefen wrote:Topplagring i toppform...
Belastningen var nog inte överdriven, banan var lätt fuktig och fästet lagom livat o glatt.
Såg det, det så inte ut att gå överdrivet fort vid till fället.
Det ser nästan ut på filmen som det redan vid första snurren får en tendens åt höger i ratten. Kan vara en synvilla.

Posted: 2009-11-16 16:50:49
by Teamchefen
Har inte sett det själv innan, men nog verkar ratten lite sned redan efter första snurren.

Posted: 2009-11-16 19:08:23
by Pär Hylander
Även en liten förändring i t.ex främre bärarmsinfästningen kan ge utslag på toe och därmed ratten. Samma ändring ger däremot endast lite eller inte mätbar förändring på camber,

Kanske läge att i vintervilan plocka ner och noga inspektera alla framvagnsdetaljer,inkl skruvar och bussningar?

Posted: 2009-11-16 19:19:25
by maxcarlsson
Jag skulle satsa på att kolla om Castern ändrats. Det är jobbigare att mäta än camber, men gör stor skillnad i detta fallet. Den rätande kraften blir större på det hjulet som har mest positiv caster, vilket gör att man måste ratta emot för att åka rakt. Går bilen snett när ni släpper ratten?

Jag har själv råkat ut för dessa problem på min bil och problemet satt i att castern rubbats. Det går att med enkla medel justera själv, dock kanske inte på grad och minut rätt. Men jag tror inte att det har så stor betydelse, så länge det är samma på höger och vänster. Jag vet inte vad ni har för casterjustering på er bil, men jag har upptäckt att jag måste dra åt mina ganska hårt för att de inte ska flytta sig av mindre påverkan på bana.

Hoppas att det är till någon hjälp.

Posted: 2009-11-16 20:23:21
by Teamchefen
Bra tips trilllar in...tack till alla, so far.

Bilen drar inte, eller går snett när vi släpper ratten. alla bultar jag känt på hittills sitter som berget, men jag ska gå igenom alla igen.
Bussningar och leder har kanske gått totalt 50 timmar, och känns friska.
Är det någon som har koll på hur stumt/fast styrväxeln sitter? Kan den flytta på sig så där?