Page 1 of 3
944 vs 951(968) spoiler
Posted: 2009-11-14 22:17:36
by gegge
Klurar lite på vilken som är den optimala orginalspoilern.
944 är duktigt tung och jag gissar att den i första hand sänker luftmotståndet och förbättrar släppet än ökar downforce. Med en 5 cm Guerney-flap skulle den säkert bli en bra banspolier.
Vad väger en 968 spoiler? Är de en marknadsföringsprodukt eller fungerar de? De kom redan på 951 så det borde vara en utveckling...
De 968 RS spoilers jag sett har ofta varit spruckna. Beror det på att de har genererat för mycket downforce eller är för klent byggda?
På M3 E30 evo vill jag minnas att det finns en "läpp" på undersidan man kan skjuta upp för mer tryck. Kan det vara en lösning på 968 spoilern?
Lustigt förresten vilken skillnad det är i utseende och hur det påverkar bilen. Den ena typiskt 80-tal och den andra klart 90-tal.
Posted: 2009-11-15 02:14:04
by xanlar
intressant frågeställning. har svårt att tänka mig att 944:ans vinge ger lägre luftmotstånd än 924:ans lilla vinge. däremot lite mer downforce.
Är det någon som har provat utan vinge? blir bilen orolig i högre hastigheter? högre luftmotstånd eftersom luften suger sig runt bilen?
Funderar på att köra utan helt eller bygga en egen. någon som har en bild på en 968:a utan vinge?
Posted: 2009-11-15 02:39:37
by xanlar
Hittade detta på ett forum:
Lip spoilers CAN improve air flow and even generate downforce, but they have to be designed as part of the entire aerodynamics package. An example is the Porsche 944, which was purportedly the first street car in the world that was completely designed (aerodynamics-wise) in a wind tunnel. The rear lip spoiler is reputed to generate considerable downforce and increase stability, but in conjunction with the front spoiler, undertray, etc., and mainly at higher speeds. Apparently, the car compresses its springs 1" at speeds as low as 85 mph due to generated downforce. This is a lot different from just sticking one on because it looks good. I still laugh when I see a jacked-up, peeling-paint, rusty Dodge Neon with a rear spoiler the size of a Lamborghini's that cost twice what the car's worth.
källa:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=4186212
Posted: 2009-11-15 10:18:23
by gegge
Det måste jag ifrågasätta. Om 944 spoilern trycker ner bilen 1" vid 135 kmh innebär det att spoilern FÖRST måste kompensera för bilens naturliga lyftkrafter och SEDAN trycka ner bilen med ca 70kg. Det är mycket. Kan inte ens föreställa mig vad det skulle innebära i turbons toppfart - minst 2"? Dessutom sitter spoilern efter bakaxeln vilket innebär ett moment som lyfter framvagnen vilket borde innebära att den blir rätt orolig. Det är lättare att skapa downforce bak än fram.
En kraft på 70 kg motsvarar ca att man skulle sätta sig på spoilern, ok visserligen blir det en punktbelastning. Skulle en 968 spoiler tåla det?
Tyckar att varken anfallsvinklen eller profilen är speciellt agressiv på 968 vingen. Det är långt bättre på den ställbara S/RS vingen.
Finns en rätt bra tråd på rejsa.nu
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60810
Posted: 2009-11-15 18:28:57
by xanlar
Nu säger han inte direkt att vingen trycker ner bilen så mycket utan hela bilens aerodynamik ihop med vingen. Vad är det för lyftkrafter du talar om? Lyftkrafter ska inte finnas om bilen inte är felkonstruerad och för hög fram. En 944a ska ha mindre inströmmningsluftarea Under bilen fram än bak om allt står rätt till och detta ger ett bra sug under bilen. Eller är det strömmningen över bilen du ser som en flygplansvingefunktion som ger lyftkraft? Har svårt att se att det skulle bli lägre lufttryck över än under. Nu har jag ingen aning om var han har fått uppgifterna ifrån men jag tror faktiskt att det kan ligga något i det
Posted: 2009-11-15 22:29:17
by gurra
Det vore så jäkla intressant att se vindtunneltest på 944-spoilern och den senare delade vingen (den så kallade 968-vingen).
Vingen borde rimligen vara mer effekt eftersom det är en vinge och ingen spoiler. Spoilern har större attackvinkel än vingen, så jag skulle tippa på att man designat det så att vingen ger ungefär samma effekt som spoilern fast med lägre drag.
Posted: 2009-11-15 22:44:46
by gegge
Gurra, jag tror som du efter att ha läst rejsatråden.
Ulf Gunnarsson:
"I boken Race car aerodynamics är det med ett diagram över "typisk downfore och luftmotstånd på generell sedan" med en spoiler (ducktail) med olika höjd. I detta diagram sjunker luftmotståndet med ökad spoilerhöjd tilld den når sitt lägsta värde mellan 20 och 30mm höjd, sedan ökar den ganska långsamt och är tillbaka på samma nivå som utan spoiler vid ungefär 50mm höjd. Fortsatt ökning ger en liten ökning av luftmotståndet. Diagrammet går bara till 100mm höjd, men upp dit förtsätter downforce öka, dock mindre ökning än spoilerns höjdökning."
50mm är väl ungefär 944 spoilern.
Micke Bergman:
"Jag menade förståss negativ vinkel i förhållandet till luftströmmen.
Här är specsen på vingen jag använder.
http://www.worldofkrauss.com/foils/243
Där ser man att i 0 grader har den ännu en Cl på 1.0 samt mycket lågt Cd.
0 lyft står det att den har vid -9 graders anfallsvinkel. Då bilens form böjer ner luftströmmen (11 grader på min GTV) så betyder det att 0 lyft är i -20 grader. Dvs ännu i -15 grader har du DF och alla medtävlarna tror du har druckit något för starkt.
I sådan vinkel kan vingen miska luftmotståndet i stället för att öka det."
Därför lutar inte 968 vingen, den genererar tillräckligt med DF. Dessutom är profilen på vingen inte så viktig, bara lutningen i förhållande till luftstömmen.
Posted: 2009-11-15 23:38:22
by snugge
vad händer när man använder en s.k. lemans spoiler? jag vill behålla original-looken så mycket som möjligt och vad jag förstått är den 5cm högre i alla riktningar.
Posted: 2009-11-16 10:14:02
by gegge
snugge wrote:vad händer när man använder en s.k. lemans spoiler? jag vill behålla original-looken så mycket som möjligt och vad jag förstått är den 5cm högre i alla riktningar.
Det är en sådan jag letat efter men närmast gett upp. Vet att en forumbroder har en som skall vara gjutas och säljas när tid finns. Har några bilder på den i alla fall.
Ökat luftmotstånd och downforce. Troligen rejält av bägge!
Posted: 2009-11-16 15:43:45
by safe
xanlar wrote: Vad är det för lyftkrafter du talar om? Lyftkrafter ska inte finnas om bilen inte är felkonstruerad och för hög fram.
Jag skulle nog vilja påstå att många bilar har lyftkrafter. En bils narturliga form är ju som en flygplans vinge. Tex 911an har stora lyftkrafter ända fram till 964an. Tom 80tals turbon med jättevingen bak har fortfarande lyftkrafter.
När audi TT kom hade den ingen bakvinge och var väldigt nervös i högre farter pga lyftkrafter. Kommer inte ihåg riktigt, men vill minnas att det var rätt mycket liv om det efter några krascher.
Har aldrig sett några aerodynamiska uppgifter om 944an, men att den skulle komprimera fjädringen hela 1" i 135 km låter osannolikt. Tvivlar starkt på att den har downforce överhuvudtaget.
Posted: 2009-11-16 15:48:04
by bergodalvana
Det finns väl ingen som missat avsnittet där "the Stig" drar av banan med Koenigsegg Ccx, för att 2 veckor senare göra ett nytt försök, då med vinge.
http://www.youtube.com/watch?v=lMx-Qp0eUZg
Posted: 2009-11-16 16:09:39
by gegge
1" fjädringsväg på en 23,5mm torsionsstav motsvarar 126 lbs per sida. Det är 115 kg i bakluckan. Luftmotståndet ökar i kavdrat med farten - skulle inte förvåna mig om downforce reagerar likadant. OM de gör det skulle en fördubbling i hastighet till 270 kmh motsvara en extralast där bak på 460kg!
1" på turbons 25,5mm motsvarar 175lbs på hjulen per sida....
(Vet inte var jag fick 70kg ifrån, kanske min önskevikt i jakten på lätt bil..?)
Posted: 2009-11-16 17:01:58
by gurra
Skulle sätta mycket på att det är lyft både fram och bak standard.
Posted: 2009-11-16 18:40:34
by Mats Jacobsson
gurra wrote:Skulle sätta mycket på att det är lyft både fram och bak standard.
Göran Malmbergs har skrivet en del om detta i Väghållningsboken.
Göran testa detta med fjädrar i bakluckan för att mäta downfore. Han fick flytta upp vingen för att få någon nytta av den.
Men vist är det så att bilar är som flygplans vingar. Kommer inte ihåg vilken av F1 bilarna som körde med fläktar under bilen på 70 talet (eller 80) talet.
Men det gäller att få bort luften under bilen så att det skapas ett vakuum.
Inom det företag jag är på är det tvärt om där skapar vi lyftkraft

Gissa var jag jobbar (Linköping)
Posted: 2009-11-16 19:12:54
by mijo
951-vingen (90-) har ju fortfarande en liten spoiler under sig, ser inte ut att vara ditslängd av en slump. Inte för jag tror vingen genererar mängder med downforce men skulle inte bli förvånad om den håller att sitta på, känns onödigt stadig (tung?). Sedan har vi den undre spoilern också, är väl inte bara där för att vara snygg.
Skulle vara intressant med vindtunnel data från en 944, misstänker den är bra mycket bättre aerodynamiskt än 911 som ritades när sportbilar bara skulle ha lågt luftmotstånd. Genererar ju mängder med "uppforce" som den är formad.