Page 1 of 1

Porsche 944 -89 ström lös

Posted: 2009-11-14 16:24:08
by Henke Nilsson
Hej jag e nybliven ägare till en 944 -89. (sen i sommras)
Med porsche larm.
Nu har jag haft problem med larmet den satte igång och larma utan anledning, vilket ledde till att jag kopplade ur signalhornet för larmet.
Den rakarn satte i gång och tuta sent på kvällen,vilket nog uppsakattades av min grannar :).

Tog en tur föra helgen nu skulle jag varm köra den och ta en sväng.
Då lyser bara knappen på förar sida, blinkar på passagerar sidan.
Låsena går inte aktivera.
Bilen verkar vara strömlös alt lite ström då jag fick kabla igång den förra hegen.
Så tiill my big P hur kommer jag in i bilen utan att leka påtånd knarkare på jakt efter en sony bilstereo, och krossa rutan??


måtte sommaren komma snart....soliga hälsningar henke

Re: Porsche 944 -89 ström lös

Posted: 2009-11-14 16:54:33
by Maxx
Henke Nilsson wrote:hur kommer jag in i bilen utan att leka påtånd knarkare på jakt efter en sony bilstereo, och krossa rutan??
Stoppar nyckeln i dörrlåset, låser upp och öppnar dörren. :wink:

Re: Porsche 944 -89 ström lös

Posted: 2009-11-14 17:47:20
by Henke Nilsson
Sjösgärd wrote:
Henke Nilsson wrote:hur kommer jag in i bilen utan att leka påtånd knarkare på jakt efter en sony bilstereo, och krossa rutan??
Stoppar nyckeln i dörrlåset, låser upp och öppnar dörren. :wink:
:shock: :oops: hmm testa det samma resultat som tidigare......ingen dörr som gick upp testa även bakluckanoch passagerar dörren .... men tack för tipset :wink:

Re: Porsche 944 -89 ström lös

Posted: 2009-11-14 18:27:28
by Maxx
Henke Nilsson wrote:
Sjösgärd wrote: Stoppar nyckeln i dörrlåset, låser upp och öppnar dörren. :wink:
:shock: :oops: hmm testa det samma resultat som tidigare......ingen dörr som gick upp testa även bakluckanoch passagerar dörren .... men tack för tipset :wink:
Låter märkligt. Jag har alltid kunnat låsa upp mina bilar som haft centrallås och larm trots att de varit strömlösa.

Posted: 2009-11-14 20:08:26
by Koffe
Låter högst märkligt. Jag hade nog tagit en s.k enkel vakuumlyftare, satt fast den i den lilla sidorutan och dragit ut den (börja jucka i ovankant av rutan), återmontage sker lämpligen genom inlägg av en isolerad el-ledning runt den inre (mot bilen) delen av listen, och dra bort ledningen samtidigt som du applicerar ett lätt tryck utifrån eller drag m.h.a vakuumlyftaren från insidan av bilen. Då du tagit bort rutan borde det gå att öppna bilen från insidan (med hjälp av en lååång arm). Vid osäkerhet kring återmontage, kontakta bilglasmästare.

Posted: 2009-11-15 08:26:01
by firefish
Iofs ingen Porsche men jag hade en BMW en gång som inte gick att låsa upp när den var strömlös. Funktionen på låsen var att låset var en brytare som aktiverade centrallåset när du vred på nyckeln, dvs att vrida om nyckeln i låset var som att trycka på "låsa upp" knappen på nyckelringen. Knepet för att komma in genom dörren var att vrida nyckeln till ändläget och sedan dra i handtaget för att då kunna vrida nyckeln lite till. Genom att man drog i handtaget så tag man bort en spärr och nu kunde man manövrera dörrlåset helt manuellt. Jag tror att det bara gick på en av dörrarna, minns inte riktigt.
BMWn ifråga var en E34 och torde vara samtida med din 944 i systemteknik, kanske tom samma leverantör av centrallås? Värt ett försök iaf.
Apropå larm så falsklarmade min 968 av och till. Jag tror jag har lokaliserat felet till handskfacket (fullt med skit och vek lucka = lampan tänds). Har iaf inte hänt sedan jag lastade ut allt skräp.

Posted: 2009-11-15 13:27:39
by Maxx
Så vitt jag vet är låsen mekaniska på 944/968 så de ska gå att låsa/låsa upp trots att bilen är strömlös. Det är därför jag tycker att det är märkligt.

Posted: 2009-11-15 14:14:32
by Henke Nilsson
Svaret va ganska enkelt.
Alt 1 sätt ström på plus kabelen till start motorn, jorda mot lämplig del i motor utrummye.
alt 2 om batteriet ej är kappslat så kommer man åt pluspolen utan att öppna huven, sen sätter man jorden mot gångjärnet till huven som jordar mot karossen.
Sen är det bara och låsa upp :D :D :D :D :D :wink:

Posted: 2009-11-15 14:19:22
by Henke Nilsson
firefish wrote:Iofs ingen Porsche men jag hade en BMW en gång som inte gick att låsa upp när den var strömlös. Funktionen på låsen var att låset var en brytare som aktiverade centrallåset när du vred på nyckeln, dvs att vrida om nyckeln i låset var som att trycka på "låsa upp" knappen på nyckelringen. Knepet för att komma in genom dörren var att vrida nyckeln till ändläget och sedan dra i handtaget för att då kunna vrida nyckeln lite till. Genom att man drog i handtaget så tag man bort en spärr och nu kunde man manövrera dörrlåset helt manuellt. Jag tror att det bara gick på en av dörrarna, minns inte riktigt.
BMWn ifråga var en E34 och torde vara samtida med din 944 i systemteknik, kanske tom samma leverantör av centrallås? Värt ett försök iaf.
Apropå larm så falsklarmade min 968 av och till. Jag tror jag har lokaliserat felet till handskfacket (fullt med skit och vek lucka = lampan tänds). Har iaf inte hänt sedan jag lastade ut allt skräp.



tackar för tipset, tyvärr så verkar det inte finnas någon mekaninskt i nåt lås.....
men kommer kolla ditt tips ang larmet...och ge svar på vilken åtgärd som gav resultat

THX för svaren mvh henke...måtte sommaren vara här snart..

Posted: 2009-11-15 15:48:42
by Mats Jacobsson
Genom bakluckan kommer du inte in, den är en kam som aktiverar en micro switch. Frågan är om det inte är lika på framdörrarna.
Kan vara läge att slå Sandén en signal eller PC, möjligt att dom har en lösning på ditt problem
Hittade en länk men inget svar på frågan
http://clarks-garage.com/phpBB2/viewtop ... =door+lock
Med det skulle kunna gå att lägga in en fråga där, han borde fått upp bilen :)
han skrev det 2008-01-01.

Posted: 2009-11-15 19:15:20
by Mats Jacobsson
Provade mina dörrar och det verkar vara elektriska kontakter i den H och inte mekaniskt i den V. Bilen en 944S -88

Posted: 2009-11-15 21:57:23
by Masse
Jag hade en S2 från 90 som stod en längre tid och jag kom inte
heller in i den, det hade inget att göra med larmet. Men jag gjorde som
Henkes alternativ 1 och det funkade.
Jag förstod det som att normalt öppnas låsen med en elmotor (när man har
ström), och en mekanisk del som normalt bara följer med.
När man så blir utan ström så tar mekaniken över och öppnar låset.

Det verkar ganska vanligt att med tidens tidens tand så är det er liten
plastbit i den mekaniska delen som går sönder och därmed bryter länken.
Inte helt omöjligt att båda låsens plastbit gått sönder?

/Masse