Page 1 of 2
Servostyrning eller ej?
Posted: 2009-11-12 19:00:48
by JBlom
Funderar på om jag ska behålla servon eller bygga om.
Kommer åka 265 R-däck på bana och på gatan blir det 205 16",
Ni som åker bana hur har ni?
Blir det jobbigt att åka utan servo eller blir det bara en skön känsla?
Gatan är saksamma för fickparkera gör jag sällan med Porschen.

Posted: 2009-11-12 19:29:57
by Pär Hylander
behåll röstar jag på
Posted: 2009-11-12 19:43:54
by Erol
Skulle inte köra utan servo, med styrväxel avsedd för servo... i så fall
bör du byta till en med lämpligare utväxling, om du inte har armar som
Magnus Samuelsson vill säga!
/ Erol
Posted: 2009-11-12 19:45:27
by JBlom
Ja alltså tänke väl ta allt från en utan servo isåfall.
Posted: 2009-11-12 19:51:30
by tkgb
Det är väl fler å fler riktiga racebilar som kör med servo
så jag hade behållt den.
Tror inte man tappar någon större vägkänsla med servo på 944:an då den
inte har så enormt stor hjälpverkan typ jänkare.
mvh tommy
Posted: 2009-11-12 20:03:23
by Joakim.S
behåll servot jag har 235 fram och får man en sladd så orkar/hinner jag inte ratta, och jag är väl inte helt undernärd.....

.
/Joakim
Posted: 2009-11-12 20:08:14
by JBlom
Då får det bli att behålla den då. Är inge fel på den just bara en tanke jag fick och då lär man fråga.

Posted: 2009-11-13 08:44:48
by mijo
Joakim.S wrote:behåll servot jag har 235 fram och får man en sladd så orkar/hinner jag inte ratta, och jag är väl inte helt undernärd.....

.
/Joakim
Problemet med den styrväxeln är väl utväxlingen, är väl 4 varv så man hinner helt enkelt inte. Den är ju inte tungstyrd när man kommer upp i fart men ska man fickparkera är den jobbig, frågan är om den upplevts extremt mycket jobbigare om det varit 3 varv. Turbo Cup 86 har väl ingen servo men den borde väl ha utväxling liknande de med servo typ 3 varv? Fast det kanske inte var för känslans skull utan viktens.
EDIT Jag skulle förresten behållit servon
Posted: 2009-11-13 09:59:34
by Cédric
Har man en del caster så kommer det bli jobbigt i så tung bil med rätt breda däck. I min bil med 205 r888 så skulle jag inte byta mot servokänslan ens om nån gjorde det gratis. Tycker inte att 944ans servo är så fantastiskt, men i ditt fall så känns det rätt aktuellt att ha kvar det.
Posted: 2009-11-13 13:29:56
by JBlom
Bra med lite inputs från några som vet, jag har nämligen ingen aning hur det skulle kännas utan servo. Men blir till att behålla.

Posted: 2009-11-13 14:59:30
by gurra
Har kört med och utan. Behåll!
Dessutom är det manuella racket långsammare vilket är det sista man behöver i mina ögon.
Posted: 2009-11-13 16:26:26
by Pär Hylander
Oavsett servo eller ej, så vill man ha relativt snabb utväxling. Jag hade 2,25 varv mellan stoppen på räserbilen (utan servo) och det var tuuuungstyrt i depån.
Posted: 2009-11-13 17:22:33
by gurra
huu det måste varit grymt tungstyrt!
just ett nytt rack med snabbare utväxling står på min framtida lista..
Posted: 2009-11-13 17:22:33
by gurra
huu det måste varit grymt tungstyrt!
just ett nytt rack med snabbare utväxling står på min framtida lista..
Posted: 2009-11-13 21:57:06
by Henka_E
Skippa - bara en grejj till som väger och läcker olja - och potentiellt lägger av. Oavsett r-däck eller slicks - inga problem. Lika lätt styrt och bra känsla! Gata: 225:or, bana 240mm slicks fram - hur kul är det egentligen att renovera styrservopump när den börjar läcka? Det är inge kul - lägg de tusingarna på däck istället. Testa iaf - kostar ju inte många spänn!
...och va F-n, tjejer gillar ju schyssta underarmar!