Page 1 of 1

Info sökes: erfarenheter ifrån hårdare bussningar i chassiet

Posted: 2009-11-10 20:04:08
by AXL944
Hej,

tänkte beställa lite hårdare (läs polyuretan) bussningar.
Casterblock + övr. till främre länkarm
+ bussningarna i bakvagnen.

Finns ju en del företag som säljer dem, men har inte hört så mkt hur de som åker med dem upplever att bilen blir.
Förstår att responsen blir bättre, men hur påverkas andra parametrar?
Något negativt?
Påverkan på A-armarna? Större risk för att överbelasta kulleden till spindeln?

Sitter annat chassi på bilen sedan tidare och 968 M030 krängare.
Men skulle vilja ha ändå lite tightare känsla.


/Axel

Posted: 2009-11-10 21:05:59
by Dea
Till främre bussing i A-arm fram och inre i länkarm bak bör man antingen behålla gummibussningar eller gå på ledlager.
Detta beror på att man har en böjkraft som inte är runt bussningens axel vilket kommer ge upphov till högre friktion (binding) i armens rörelse vilket man inte alls vill ha.

Gummibussningar är tillräckligt mjuka för att inte ge upphov till några större krafter. Polyuretan kan också funkar men dom har dåligt rykte när det gäller hållbarhet.

Även till de två bussningarna i främre krängarelänkarnas övergång till främre A-arm ska man undvika för hårda bussningar, det skapar brytkrafter i läknarna.
För övriga bussningar till krängaren fram och bakre krängarens övergång till kaross verkar polyutretan funka fint.

Till casterblocken kan man använda 968 CS M030 bussningarna som är bättre än original.

/Dea