Info sökes: erfarenheter ifrån hårdare bussningar i chassiet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

Info sökes: erfarenheter ifrån hårdare bussningar i chassiet

#1 Post by AXL944 »

Hej,

tänkte beställa lite hårdare (läs polyuretan) bussningar.
Casterblock + övr. till främre länkarm
+ bussningarna i bakvagnen.

Finns ju en del företag som säljer dem, men har inte hört så mkt hur de som åker med dem upplever att bilen blir.
Förstår att responsen blir bättre, men hur påverkas andra parametrar?
Något negativt?
Påverkan på A-armarna? Större risk för att överbelasta kulleden till spindeln?

Sitter annat chassi på bilen sedan tidare och 968 M030 krängare.
Men skulle vilja ha ändå lite tightare känsla.


/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Till främre bussing i A-arm fram och inre i länkarm bak bör man antingen behålla gummibussningar eller gå på ledlager.
Detta beror på att man har en böjkraft som inte är runt bussningens axel vilket kommer ge upphov till högre friktion (binding) i armens rörelse vilket man inte alls vill ha.

Gummibussningar är tillräckligt mjuka för att inte ge upphov till några större krafter. Polyuretan kan också funkar men dom har dåligt rykte när det gäller hållbarhet.

Även till de två bussningarna i främre krängarelänkarnas övergång till främre A-arm ska man undvika för hårda bussningar, det skapar brytkrafter i läknarna.
För övriga bussningar till krängaren fram och bakre krängarens övergång till kaross verkar polyutretan funka fint.

Till casterblocken kan man använda 968 CS M030 bussningarna som är bättre än original.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users