Hej,
tänkte beställa lite hårdare (läs polyuretan) bussningar.
Casterblock + övr. till främre länkarm
+ bussningarna i bakvagnen.
Finns ju en del företag som säljer dem, men har inte hört så mkt hur de som åker med dem upplever att bilen blir.
Förstår att responsen blir bättre, men hur påverkas andra parametrar?
Något negativt?
Påverkan på A-armarna? Större risk för att överbelasta kulleden till spindeln?
Sitter annat chassi på bilen sedan tidare och 968 M030 krängare.
Men skulle vilja ha ändå lite tightare känsla.
/Axel
Info sökes: erfarenheter ifrån hårdare bussningar i chassiet
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Info sökes: erfarenheter ifrån hårdare bussningar i chassiet
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Till främre bussing i A-arm fram och inre i länkarm bak bör man antingen behålla gummibussningar eller gå på ledlager.
Detta beror på att man har en böjkraft som inte är runt bussningens axel vilket kommer ge upphov till högre friktion (binding) i armens rörelse vilket man inte alls vill ha.
Gummibussningar är tillräckligt mjuka för att inte ge upphov till några större krafter. Polyuretan kan också funkar men dom har dåligt rykte när det gäller hållbarhet.
Även till de två bussningarna i främre krängarelänkarnas övergång till främre A-arm ska man undvika för hårda bussningar, det skapar brytkrafter i läknarna.
För övriga bussningar till krängaren fram och bakre krängarens övergång till kaross verkar polyutretan funka fint.
Till casterblocken kan man använda 968 CS M030 bussningarna som är bättre än original.
/Dea
Detta beror på att man har en böjkraft som inte är runt bussningens axel vilket kommer ge upphov till högre friktion (binding) i armens rörelse vilket man inte alls vill ha.
Gummibussningar är tillräckligt mjuka för att inte ge upphov till några större krafter. Polyuretan kan också funkar men dom har dåligt rykte när det gäller hållbarhet.
Även till de två bussningarna i främre krängarelänkarnas övergång till främre A-arm ska man undvika för hårda bussningar, det skapar brytkrafter i läknarna.
För övriga bussningar till krängaren fram och bakre krängarens övergång till kaross verkar polyutretan funka fint.
Till casterblocken kan man använda 968 CS M030 bussningarna som är bättre än original.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users