Page 1 of 2

bilder på sprucken 951 cylinder

Posted: 2009-11-08 20:44:12
by tkgb
Hej! tänkte visa lite bilder på min motor som jag plockade av toppen på idag.

motorn rasade i början av sommaren men det var först nu i helgen jag lyfte ur eländet ur bilen mm.

Hade väl en liten förhoppning om att det "bara" var hål i kolven men icke
kolven var fin men cylindern var mindre bra :shock:

Har mappat motorn med bredbandslamda så den spikade inte sönder utan
det blev väl helt enkelt för högt cylindertryck för alucylindrarna.
Helrenoverade motorn för 2 år sedan och monterade då en MLS toppackning som verkligen funkat bra, inga pajade toppackningar som "säkerhetsventiler" här inte :wink:

mvh tommy

Posted: 2009-11-08 20:54:47
by Nahpets
Ouch!

Hur lät den?
Hur rinner kylarvattnet? Passerar de kanalerna runtom cylindrarna?

Mvh
Stephan

Posted: 2009-11-08 20:55:16
by bergodalvana
usch... det var inte roligt att se.

Posted: 2009-11-08 21:02:52
by gegge
Hoppla! Det hade jag knappt trott om jag inte sett bildbevis. Hur kan cylindern gå sönder??? Om det är pga cylindertryck skulle jag faktiskt tro att vevstaken är rejält krökt. Att packning och kolv höll!

Högt laddtryck och tidig tändning?

Posted: 2009-11-08 21:21:34
by tkgb
Det lät väl inte så illa direkt när motorn gick sönder, den slutade dra och sen var det ett stort rökmoln bakom bilen.

Kylvattnet omsluter dom stående cylindrarna helt och hållet.
Många brukar ju gnälla på att cylinderkonstruktionen är lite vek och det flexar mm.
Men den stackars motorn har ju bara blivit mer o mer trimmad under sin livstid så skadan är väl helt mitt eget fel :oops:
orginal håller den säkert i evigheter.


mvh tommy

Posted: 2009-11-08 21:46:37
by Erol
Inte första bilderna man sett på spruckna cylindrar, verkar vara ett återkommande
fel på våra bilar... skulle vara intressant å veta vad orsaken är, om det går att
förebygga dessa skador.


/ Erol

Posted: 2009-11-09 15:43:31
by safe
Erol wrote:Inte första bilderna man sett på spruckna cylindrar, verkar vara ett återkommande
fel på våra bilar... skulle vara intressant å veta vad orsaken är, om det går att
förebygga dessa skador.


/ Erol
Felet är den så kallade "open deck design", med fristående cylindrar.

Samma fel som drabbat så många 996/Boxster ägare, med M96 motorn. Ett så kallat D-chunk failure. På den nya direktisprutade motorn i 997an så har Porsche gått ifrån open deck principen.

Vad jag förstår så är 3-liters blocken annorlunda och den övre delen av cylindrarna är hopbyggda med varandra och blocket. Har själv inte sett någon bild på detta.

Pratade med Sandén om denna design och han säger att fodren troligen rör sig en hel del i sidled om man laddar på ordentligt. När det börjar röra på sig så är det inte långt kvar till ett packnings haveri.
Så om man inte har tillgång till ett 3-liters block så borde man fräsa in gördel runt cylindrarna som håller dem dikt fast.
Är det någon här som gjort detta, eller vet någon firma som kan göra det?

Posted: 2009-11-09 18:47:38
by Dea
Tror CEP i USA gör gördlar.

/Dea

Posted: 2009-11-09 22:01:19
by mijo
safe wrote:Vad jag förstår så är 3-liters blocken annorlunda och den övre delen av cylindrarna är hopbyggda med varandra och blocket. Har själv inte sett någon bild på detta.
Har också bara tittat ner i 2,5 liters. Ingen som har en bild på 3 liters blocket att ladda upp där man ser fodrena?

Posted: 2009-11-09 23:10:40
by bergodalvana
safe wrote: Så om man inte har tillgång till ett 3-liters block så borde man fräsa in gördel runt cylindrarna som håller dem dikt fast.
Är det någon här som gjort detta, eller vet någon firma som kan göra det?
Jag köpte en motor av plastis där dom gjort detta...
Nu är gördeln förvissa lite tjockare och även toppen är fräst, är det nån som är sugen på att göra samma så kan ju alltid min motor stå "modell"

Posted: 2009-11-10 14:18:15
by safe
bergodalvana wrote:
safe wrote: Så om man inte har tillgång till ett 3-liters block så borde man fräsa in gördel runt cylindrarna som håller dem dikt fast.
Är det någon här som gjort detta, eller vet någon firma som kan göra det?
Jag köpte en motor av plastis där dom gjort detta...
Nu är gördeln förvissa lite tjockare och även toppen är fräst, är det nån som är sugen på att göra samma så kan ju alltid min motor stå "modell"
Som jag förstår det är det fräst i både blocket och toppen och denna plattan ligger mellan.
Använder du då topplockspackning med detta?

Du vet inte vilken firma som gjort det, eller hade han gjort det själv?

Är gördeln, eller "deck plate" som de kallar det, också i aluminium?

Har du några bilder på toppen?

Posted: 2009-11-21 21:28:14
by tkgb
Skruvade lite mer med bojsänket idag
Har gjort ett verktyg för att skruva ut mina ARP toppbultar så skonsamt
som möjligt, då dom nästan är det värdefullaste på hela motorn numera.

Tog även bort tråget och kollade vevstaken på den havererade cylindern
och vad jag kan se är den rak men den bör nog kontrolleras riktigt om man ska använda den igen.

Motorn blev iallafall tät tillslut :)
För 10 år sen när jag köpte bilen läckte särskilt främre vevaxeltätningen
nåt fruktansvärt
Den byttes 2 gånger på Porsche center inget ont om dom men det blev ej bra
sen har jag nog gjort det 2 gånger själv och sista gången blev det supertätt
inte ens smutsigt i framkant av motorn. :toot:

Då inte motorn inte verkade laga sig själv så fick jag försöka fixa en bättre,så igår var jag och hämtade en S2 motor
Planen är att använda blocket o veven till en 3 liters turbo motor som många innan mig gjort.

Inte helt enkelt och definitivt inte billigt att bygga en sån motor så det ger väl sig när den blir klar.

mvh tommy

Posted: 2009-11-22 19:59:35
by tkgb
Här kommer en bild där man ser hur 3 liters blocket är gjutet.

mvh tommy

Posted: 2009-11-25 10:09:12
by Per Huzell
Tommy - kunde inte läsa ditt PM. Fick nåt phb-fel.
Kan du vara snäll och skicka om det.

Mvh
Per