Page 1 of 1

Lustgas i en 944S 16V

Posted: 2009-11-06 10:46:50
by Mats Jacobsson
Någon som har erfarenhet av detta?
Funderar på att montera ett system, men då är frågan?
Vått eller torrt system?

Någon som har en åsikt/rekommendation

Posted: 2009-11-06 11:11:36
by safe
Vått är väl alltid att föredra, men det är så långt som mina lustgas kunskaper sträcker sig.

Posted: 2009-11-07 12:44:51
by avatar
Vått!!! :D
Sen ska man hålla sig till MAX 10 hkr per cylinder, annars blir det strul, och kostar mycket...
Kostar mer än det smakar. En påfyllning ligger på ca 2000kr
När det gäller märke på lustgasen så föredrar man NX före NOS tack vare en annan technologi när det gäller sprutet, blir "renare gas" med ett NX system.
Se länk : http://www.youtube.com/watch?v=aea1Wbq8F_Q

PS Köp inte ett nytt system... det finns gott om begagnade på nätet, här har du en besparing på ca 6000-7000kr. DS

Posted: 2009-11-13 00:07:11
by xanlar
Kör du med orginal styrsystem har du inte så mycket val, då måste du köra vått system.


Kör en kort sammanfattning för dem som inte är så insatta:

Torrt system är inte riktigt som det låter. När man använder lusgas blåser man in mer syre i förbränningen vilket kräver mer bränsle. Skillnaden på vått och torrt system är hur man tillför bränslet. Med ett vått system tillsätts det extra bränslet genom extra spridare i insugsröret till skillnad från torrt system där styrenheten för motorn tillsätter det extra bränslet genom pulsbreddsmodulering på standardspridarna. Detta borde gå att lösa genom eftermarknadssprut och lite överdimmensionerade spridare.


Absolut enklast är därför ett vått system. Jag och en vän har lite planer på att plocka ihop system av industriprodukter, då kan man komma riktigt billigt undan, runt 1500:-.

Sen är det bra att montera säkerhetsbrytare.

speciellt fullgasbrytaren, (knapp bakom gaspedalen som gör att lustgasen endast aktiveras vid fullgas)

varvspärr, så att inte gasen aktiveras under ett visst varvtal. (motorn kan ta stryk av lustgas på för låga varv, gissningsvis under 3500-4000 på en 944).

koppling, växel osv ifall man vill

Bygger man ett torrt system kan man istället programmera in brytarna i programmet och slippa fysiska brytare

Posted: 2009-11-13 00:38:26
by xanlar
Bearpaw wrote:Vått!!! :D
Sen ska man hålla sig till MAX 10 hkr per cylinder, annars blir det strul, och kostar mycket...
Kostar mer än det smakar. En påfyllning ligger på ca 2000kr
När det gäller märke på lustgasen så föredrar man NX före NOS tack vare en annan technologi när det gäller sprutet, blir "renare gas" med ett NX system.
Se länk : http://www.youtube.com/watch?v=aea1Wbq8F_Q

PS Köp inte ett nytt system... det finns gott om begagnade på nätet, här har du en besparing på ca 6000-7000kr. DS

Var har du fått prisuppgift? Det brukar ligga på mellan 4-600 kr att fylla en flaska, 100-200kr/kg. En allmän uppfattning brukar oxå vara att gasen bara räcker några pys o sen är slut som på film (och tvspel). Faktum är att en liten 4kg tub som man plockar 50hk extra med räcker i 4,2minuter konstant.

Lustgas är ett av de snällaste sätten att trimma en motor då det kyler bra. NX själva rekommenderar max 20hk extra/cylinder.

Posted: 2009-11-19 17:17:24
by TobbeG
Hmmm, då är det bra att ha åtta :)

Posted: 2009-11-20 09:52:13
by avatar
xanlar wrote:
Bearpaw wrote:Vått!!! :D
Sen ska man hålla sig till MAX 10 hkr per cylinder, annars blir det strul, och kostar mycket...
Kostar mer än det smakar. En påfyllning ligger på ca 2000kr
När det gäller märke på lustgasen så föredrar man NX före NOS tack vare en annan technologi när det gäller sprutet, blir "renare gas" med ett NX system.
Se länk : http://www.youtube.com/watch?v=aea1Wbq8F_Q

PS Köp inte ett nytt system... det finns gott om begagnade på nätet, här har du en besparing på ca 6000-7000kr. DS

Var har du fått prisuppgift? Det brukar ligga på mellan 4-600 kr att fylla en flaska, 100-200kr/kg. En allmän uppfattning brukar oxå vara att gasen bara räcker några pys o sen är slut som på film (och tvspel). Faktum är att en liten 4kg tub som man plockar 50hk extra med räcker i 4,2minuter konstant.

Lustgas är ett av de snällaste sätten att trimma en motor då det kyler bra. NX själva rekommenderar max 20hk extra/cylinder.
Se följande beräkning:

Nos åtgång :
100 hkr nozzle 10sec 0,8 kg
50 hkr nozzle 10sec 0,4 kg
25 hkr nozzle 10sec 0,2 kg

1kg lustgas kostar 220kr
220kr/5=44kr 10seK
25*10=250/60= 4minuter och 16 seK= 2200 ( nu pratar vi 10kg tub samt 25hkr nozzle)

Posted: 2009-11-20 13:26:28
by xanlar
Bearpaw wrote: Se följande beräkning:

Nos åtgång :
100 hkr nozzle 10sec 0,8 kg
50 hkr nozzle 10sec 0,4 kg
25 hkr nozzle 10sec 0,2 kg

1kg lustgas kostar 220kr
220kr/5=44kr 10seK
25*10=250/60= 4minuter och 16 seK= 2200 ( nu pratar vi 10kg tub samt 25hkr nozzle)
Där har du fel

Formeln för att räkna ut åtgången är: 0,8 lbs lustgas * 10 sekunder = 100 hästkrafter

1 lbs = 0.45359237 kilograms

Nos åtgång :
100 hkr nozzle 10sec 0,8 lbs = 0,362873896 kg
50 hkr nozzle 10sec 0,4 lbs = 0,181436948 kg
25 hkr nozzle 10sec 0,2 lbs = 0,090718474 kg


1kg lustgas kostar 100kr, sist jag var och frågade på aga.


100kr*0,0907kg=9,07kr 10seK 25hk
100kr*0,1814kg=18,14kr 10sek 50hk

En flaska är normalt på 4-5kg och kostar då 400-500kr att fylla

Vid 50hk kostar det då 1,8kr/sekund
450kr/1,814=248 sekunder /60 = 4,13min räcker en flaska konstant om man tar ut 50hk