Page 1 of 3

Bolmande vit rök

Posted: 2009-11-06 09:25:56
by lasse59
Nu är bilen igång och går perfekt, men....... när motorn blir varm bolmar avgaserna som från ett ånglok, det gjorde den inte innan jag bytte topplockspackningen, vad kan det tänkas vara nu då ?

Inget vatten i oljan eller tvärtom, tycker inte heller att det är mer tryck i vattnet än det borde vara.

Kan det vara vatten/glykol/olja och deisel rester som ligger kvar, deisel hällde jag i tändstiftshålen, (har gjort olje/filterbyte efter tömning av oljetråget) ? Har kört c:a 5-10 minuter, vågar inte köra mer eller ska jag prova att köra försiktigt och se om röken försvinner, då det är den enklaste lösningen.

Posted: 2009-11-06 09:45:26
by Peter O
Kan vara så enkelt som att väderleken (luftfuktighet o temp) skiljer sig radikalt från förhållandena senast bilen var igång.

Posted: 2009-11-06 09:47:13
by lasse59
Peter O wrote:Kan vara så enkelt som att väderleken (luftfuktighet o temp) skiljer sig radikalt från förhållandena senast bilen var igång.
Ja men du skulle se röken, jag lovar det är som ett ånglok.

Posted: 2009-11-06 10:45:56
by DLS
då lär det ju inte vara tätt, har du dragit toppen som du ska?

Posted: 2009-11-06 10:50:01
by patand
Kör den tills hela avgassystemet blivit varmt. Min bolmade också rejält efter att man haft den stående en vinter för att ordna med motorn. Du kan även ha fått mycket vatten i avgassystemet om du fått in vatten i cylindrarna innan renoveringen.

Det hände även en gång när den bara stått 1 månad eller så att när den blev varm så blev det helt plötsligt ett rejält ångmoln bakom men det avtog efter någon minut och kom aldrig igen efter det. Kanske vatten som samlats någonstans och sen hettades upp?

Ett alternativ är ju att låta bilen stå i varmgarage några dagar så den blir ordentligt genomvarm och avfuktad och prova igen då om det bolmar eller inte.

Posted: 2009-11-06 11:03:10
by gegge
Är det vattenånga eller oljedimma, den senare borde lukta.

Posted: 2009-11-11 15:40:45
by lasse59
Nu är det klart.

Bolmar mindre och mindre, nu nästan inte alls.

Det var antagligen deisel/vatten/oljeblandningen som åstadkom röken.

Diesel hällde jag i tändstifthålen för att rensa upp då det gick trögt att veva runt motorn, när detta var gjort bytte jag olja.

Nu ska jag bara tappa ur vatten och tillsätta glykol.

Posted: 2009-11-11 15:49:59
by makkanftw
Gratulerar! Vad finns det för planer nu då?

Hoppas du hinner njuta något innan snön kommer, för den ska du väl inte köra på? ;)

Posted: 2009-11-11 17:11:01
by lasse59
makkanftw wrote:Gratulerar! Vad finns det för planer nu då?

Hoppas du hinner njuta något innan snön kommer, för den ska du väl inte köra på? ;)
Tackar så mycket.

Köra ? jojomännsan, går som en älva på snö/is.

Sen vete f-n om det kommer nån snö :lol:

Posted: 2009-11-12 08:14:49
by patand
Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D

Posted: 2009-11-12 08:28:53
by makkanftw
patand wrote:Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D
Vad ska du då inte säga när/om jag får igång min ;)

Hoppas hon håller länge nu lasse, *peppar peppar*

Posted: 2009-11-12 11:28:10
by lasse59
patand wrote:Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D
Ja du vet sega gamla gubbar, det blir bra det dom gör, men det tar bara längre tid :lol:

Men så bra som han går nu har han aldrig gått.

Posted: 2009-11-12 11:29:51
by lasse59
Hoppas hon håller länge nu lasse, *peppar peppar*
Ta i trä, det är inte värt att klia sig i skallen, då får man bara sticker under naglarna :lol:

Posted: 2009-11-28 12:03:19
by lasse59
Nu går den kanon.

Köpte ett nytt batteri, nu orkar den dra runt ordentligt och starta i alla lägen oavsett om den är kall, halvvarm eller helvarm.

Hur är det med efterdragning av toppen efter topplockspackningsbyte, ska man efterdra, isåfall efter hur många mil. (En del säger att det inte behövs)

Tack så hjärtligt för alla tips och all hjälp annars hade det inte gått att fixa den, jag har lärt mig otroligt mycket.

mvh

Posted: 2009-11-28 17:14:00
by Cédric
Vad jag minns så gjorde porsche en ändring (troligtvis andra bultar) som gjorde att man itne behövde efterdra. tror det var 1980 eller dylikt. Men du har väl nya bultar antar jag, då borde det förhoppningsvis inte behövas :)