Page 1 of 1
968 laddar inte
Posted: 2009-11-01 20:54:42
by jonaslarsson
har helt plötsligt fått problem med att min 968 inte laddar bilen har stått still i några månader och nu vill inte generatorn ladda. generatorn är ny sedan 200 mil så jag antar att det inte är den. någon som har några tips på var man ska börja söka?
Posted: 2009-11-02 07:50:00
by makkanftw
Ett kasst batteri tar inte laddning så har du ett annat att testa med skulle jag börja med det.
Startar bilen? Testat med batteriladdare?
Posted: 2009-11-02 08:31:23
by jonaslarsson
batteriet är kasst men jag får ju igång bilen med starthjälp men den laddar endå inte när den är igång.
Posted: 2009-11-02 09:28:54
by makkanftw
Som sagt, kasst batteri tar inte laddning.. Testa med ett annat.
Posted: 2009-11-02 11:51:11
by jonaslarsson
men borde den inte ge ver än 11-12 volt på generatorn?
Posted: 2009-11-02 13:03:38
by makkanftw
jonaslarsson wrote:men borde den inte ge ver än 11-12 volt på generatorn?
Osäker men tror inte det.
Posted: 2009-11-02 14:11:20
by Mattias 924
Den ska ge mer än 11-12V även med trasigt batteri.
Lyser laddningslampan med tändningen på men utan att motorn är igång. En laddningslampa som inte lyser betyder inte att generatorn fungerar. Det intressanta med laddningslampan är att den ska slockna.
Posted: 2009-11-02 17:19:49
by jonaslarsson
laddningslampan lyser inte med tändningen på men jag kan inte hitta var den lampan skulle sitte till laddningen när man kollar bakom instrumenthuset.
Posted: 2009-11-02 20:02:03
by Mattias 924
Du är felet på spåret. En sak kan vara att själva lampan är trasig alternativt så har du problem med kolen. Är generatorn nyrenoverad så kanske sladden från laddningslampan har lossnat om den inte blev ditsatt ordentligt.
En lampa måste finnas för att generatorn ska få magnetiseringsström annars så kan den inte börja ladda. Fulknepet för felsökning är att knacka på generatorn med mellanstora handsläggan samtidigt som någon tittar på laddningslampan inne i bilen. Blinkar lampan till eller tänds så är det ett kolproblem.
Posted: 2009-11-02 21:09:01
by jonaslarsson
märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Posted: 2009-11-04 01:27:42
by Johnny
jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Givetvis skall generatorn ladda vid låga som höga varv om allt är ok i generator- laddningskretsen. Då kan man ju dra slutsatsen att det inte är till någon större hjälp att varva upp motorn! Börja i stället med felsökningstipsen i tråden....
Det första du bör göra är väl att byta till ett väl fungerande batteri, ett "kasst" batteri ställer bara till problem vid felsökning! Beroende på felet i batteriet så kan det vara svårt att få en acceptabel laddningspänning.
Sen som Mattias 924 skriver, undersök varför inte laddningslampan lyser när du slår på tändningen.
Finns lite tips här också:
forum/viewtopic.php?t=15893
Posted: 2009-11-04 01:48:51
by Maxx
jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Känner igen det där med att det börjar ladda efter att man varvat upp till 4000 varv från någon gammal tråd om laddningsproblem ... men jag kan inte komma på vem som skrev om det! Jag har sökt men kan inte hitta tråden.
Jag har för mig att det var ett enkelt fel att åtgärda. Lite luddigt inlägg men du kanske kan hitta tråden jag tänker på.

Posted: 2009-11-04 07:34:56
by Berand
Hade samma fel på min 931:a, fixade en ny laddningslampa sedan blev allt normalt.
Som redan sagts så ingår lampan i kretsen för att generatorn ska börja ladda. Man kan få den att ladda genom att varva upp till 3-4000 rpm, men det är en "fuskväg".
Posted: 2009-11-04 12:39:41
by SeaGull
Om du mäter med en voltmeter över batteriet när motorn går skall den iallafall visa över 13V (normalt ca. 14V tror jag), om inte så laddar det inte riktigt.
Jag hade samma problem på en båtmotor i somras, den laddade inte på låga varv. Bytte då paketet med kol+laddningsregulator på generatorn, kostade ca. 400kr, sedan fungerade allt. Kolla med Malte Månsson, de reservprylar till de flesta fabriket.