Page 1 of 1

Min turbo laddar för jä**a mycket!

Posted: 2009-11-01 18:21:40
by safe
Hej
Lite bakgrund:
Jag köpte en turbo 86a några veckor sen. Den är ganska risig för ögat, trots att forumgrundaren John gjort sitt bästa! John gjorde inget dåligt jobb, tvärt om, men bucklor och silicon märken i lackjobbet går inte att polera bort! Dock så blev den superblank och ser riktigt schyst ut från 2 meters håll.
Mekaniskt är den dock rätt bra, diffbroms i lådan, renoverad topp, ny turbo och riktigt bra tryck i motorn.

Just det där med bra tryck i motorn.... Jag var förbi Biltema och köpte ett laddtrycksmätare häromdagen som jag kopplade in igår. Den laddade rätt friskt minst sagt, 1.7 bar på 4an och 5an och då menar jag över atmosfäriskt....

Bilen har den "stora" turbon, chimsad wastgate, 3 bars BTR och ett Bengts chip.

Idag när jag "felsökte" lite upptäckte jag att det inte spelade någon roll hur jag skruvade på Bengts pys-ventil. Då upptäckte jag att det läckte vid inkopplingen av ventilen. När jag tätat det och stängt den så laddade bilen ändå 1.5 bar.
Då kopplade jag bort kontakten till takt-ventilen, då ska den gå med enbart grundtrycket från wastegaten har jag förstått?
I alla fall så laddade den ca: 0.7-0.8 då.
Vad är det som bestämmer/gör så att taktventilen höjer trycket ca: 0.7 bar?

Posted: 2009-11-01 21:09:25
by Erol
Att du har ett grundtrck på 0,7 är rätt normalt om någon har haft
för avsikt att ladda upp mot 1,4 bar... dvs att grundtrycket ligger
på ungefär halva max laddtrycket.

Vad styr grundladdtrycket?

Det gör fjädern i wastegaten, alt. att man schimsar den befintliga
fjädern, dock så skulle jag gissa på att det sitter en starkare fjäder
i din bil, är lite osäker om det går att schimsa upp till 0,7 med bra
resultat.

Efter som laddtrycket inte reagerar på hur du skruvar på ventilen
så skulle jag kolla slangen som går ner till wastegaten, på min bil
hade den smält och gått hål på och där med så hade jag ingen
styrning av laddtrycket, dock så var det ingen ko på isen då min
wastegate var orginal och orginalfjädern orkar bara hålla ca 1 bar
innan ventilen öppnar av avgastrycket.


Mvh Erol

Posted: 2009-11-01 22:00:12
by safe
Erol wrote:Att du har ett grundtrck på 0,7 är rätt normalt om någon har haft
för avsikt att ladda upp mot 1,4 bar... dvs att grundtrycket ligger
på ungefär halva max laddtrycket.

Vad styr grundladdtrycket?

Det gör fjädern i wastegaten, alt. att man schimsar den befintliga
fjädern, dock så skulle jag gissa på att det sitter en starkare fjäder
i din bil, är lite osäker om det går att schimsa upp till 0,7 med bra
resultat.

Efter som laddtrycket inte reagerar på hur du skruvar på ventilen
så skulle jag kolla slangen som går ner till wastegaten, på min bil
hade den smält och gått hål på och där med så hade jag ingen
styrning av laddtrycket, dock så var det ingen ko på isen då min
wastegate var orginal och orginalfjädern orkar bara hålla ca 1 bar
innan ventilen öppnar av avgastrycket.


Mvh Erol
Nja, jag variera trycket mellan 1.5 och 1.7 bar på ventilen :)
Om vi förutsätter att det fortfarande läcker någonstans på slangen och jag byter den och tar bort pys-ventilen. Vilket laddtryck skulle jag då få med ett grundladdtryck på 0.7 bar?

Posted: 2009-11-02 09:14:41
by JBlom
Vet du med säkerhet att biltema-mätaren visar rätt?

Posted: 2009-11-02 10:05:54
by safe
JBlom wrote:Vet du med säkerhet att biltema-mätaren visar rätt?
Nä, men jag litar mer på den är originalgivaren. Original mätarna är lite tvivelaktiga, både tankmätaren och voltmätaren visar lite vad de själva tycker är trevligt, laddtrycksmätaren är ryckig och hackig.

Dessutom går bilen ugnefär som laddtrycket visar. Jag är ny på 944or men en kompis som haft flera turbos, standard och trimmade, bedömde att den har över 300 hk.

Posted: 2009-11-02 10:32:15
by emm
Jag förstår att du sätter smilys bakom 1.5-1.7 i laddtryck, dock är det inte helt nyttigt (förutsatt att inte allt är specificerat rätt till dom laddtrycken) om nu biltema mätaren skulle visa rätt...

Kör med förstånd, så inte något rasar för dig!

Välkommen till turbo-kletet =)

Posted: 2009-11-02 10:49:18
by safe
Jodå, jag vet att det inte är helt hälsosamt för motorn... Nu med en riktig mätare kan jag ju släppa av på gasen uppåt 1 bar. Det hörs på motorljudet också när laddtrycket är över ca 1.2...
Nu laddar jag inte så ofta, kör bilen som bruksbil och då är soppa förbrukningen viktig! Det är mest enstaka omkörningar då man trycker på lite.

Bilen har gått trimmad väldigt länge, Tolli trimmade den (förutom bengtchipet) i mitten av 90-talet. Har gamla bromspapper på bilen från dess. Tror motorn är orörd inuti, förrutom att toppen nyligen är renoverad.

Kan vara lite beroendeframkallande man saknade knuffen när jag lät den gå på grundladdtrycket 0.7-0.8....

Posted: 2009-11-02 19:01:17
by JBlom
Skulle inte lita ett dugg på Biltema mätaren innan man provtryckt den med tillförlitlig utrustning. Såna där billiga mätare visar hellre än bra! :)