Min turbo laddar för jä**a mycket!
Posted: 2009-11-01 18:21:40
Hej
Lite bakgrund:
Jag köpte en turbo 86a några veckor sen. Den är ganska risig för ögat, trots att forumgrundaren John gjort sitt bästa! John gjorde inget dåligt jobb, tvärt om, men bucklor och silicon märken i lackjobbet går inte att polera bort! Dock så blev den superblank och ser riktigt schyst ut från 2 meters håll.
Mekaniskt är den dock rätt bra, diffbroms i lådan, renoverad topp, ny turbo och riktigt bra tryck i motorn.
Just det där med bra tryck i motorn.... Jag var förbi Biltema och köpte ett laddtrycksmätare häromdagen som jag kopplade in igår. Den laddade rätt friskt minst sagt, 1.7 bar på 4an och 5an och då menar jag över atmosfäriskt....
Bilen har den "stora" turbon, chimsad wastgate, 3 bars BTR och ett Bengts chip.
Idag när jag "felsökte" lite upptäckte jag att det inte spelade någon roll hur jag skruvade på Bengts pys-ventil. Då upptäckte jag att det läckte vid inkopplingen av ventilen. När jag tätat det och stängt den så laddade bilen ändå 1.5 bar.
Då kopplade jag bort kontakten till takt-ventilen, då ska den gå med enbart grundtrycket från wastegaten har jag förstått?
I alla fall så laddade den ca: 0.7-0.8 då.
Vad är det som bestämmer/gör så att taktventilen höjer trycket ca: 0.7 bar?
Lite bakgrund:
Jag köpte en turbo 86a några veckor sen. Den är ganska risig för ögat, trots att forumgrundaren John gjort sitt bästa! John gjorde inget dåligt jobb, tvärt om, men bucklor och silicon märken i lackjobbet går inte att polera bort! Dock så blev den superblank och ser riktigt schyst ut från 2 meters håll.
Mekaniskt är den dock rätt bra, diffbroms i lådan, renoverad topp, ny turbo och riktigt bra tryck i motorn.
Just det där med bra tryck i motorn.... Jag var förbi Biltema och köpte ett laddtrycksmätare häromdagen som jag kopplade in igår. Den laddade rätt friskt minst sagt, 1.7 bar på 4an och 5an och då menar jag över atmosfäriskt....
Bilen har den "stora" turbon, chimsad wastgate, 3 bars BTR och ett Bengts chip.
Idag när jag "felsökte" lite upptäckte jag att det inte spelade någon roll hur jag skruvade på Bengts pys-ventil. Då upptäckte jag att det läckte vid inkopplingen av ventilen. När jag tätat det och stängt den så laddade bilen ändå 1.5 bar.
Då kopplade jag bort kontakten till takt-ventilen, då ska den gå med enbart grundtrycket från wastegaten har jag förstått?
I alla fall så laddade den ca: 0.7-0.8 då.
Vad är det som bestämmer/gör så att taktventilen höjer trycket ca: 0.7 bar?