Page 1 of 1
Olika växellådor 944 ?
Posted: 2009-10-22 17:20:53
by Olof#L
Hej!
Var inne på Quaifes hemsida och hitta diff som passar 944 -86 och framåt men ingen till äldre lådor

Vad är skillnaden före och efter -86?
Finns även diff till 924T med G31 låda men det är väl en helt annan grej?
Att montera nyare låda från S2 el Turbo med Diff M22 pkt bör väl ge en rätt seg
utväxling till en NA-84? då jag gissar att det skiljer i slutväxel mot S2 och Turbo.
Mvh Olof
Posted: 2009-10-22 19:42:04
by Erol
På lådorna innan -85b så saknas uttag för hastighetsmätare, så i ditt fall
så borde det funka ändå, då du har hastighetsmätare på framhjulet, värre
är det för de som vill sätta en äldre låda på en nyare bil.
Sen så skilljer infästningen i karossen, men dessa fästen ska väl gå att
byta...
För övrigt känner jag inte till några större skillnader.
S2:an är lägre utväxlad än turbon, så det borde kunna gå att ha låda
från en S2:a på en vanlig 944:a, beroende på vad bilen används till.
/ Erol
Posted: 2009-10-22 22:51:24
by safe
Tråkpolisen:
Är det värt att lägga pengar på diffad låda på en 84a?
Varför behöver du diffad låda? Det har ju inte direkt ändlöst med effekt.
Posted: 2009-10-22 23:20:06
by Erol
safe wrote:Tråkpolisen:
Är det värt att lägga pengar på diffad låda på en 84a?
Varför behöver du diffad låda? Det har ju inte direkt ändlöst med effekt.
I mina ögon så är det endast befogat att kosta på en gammal 944:a en
diffad låda om man tävlar seriöst med bilen.
En diffad låda brukar man få ge ca 13-18.000:- för, vilket är ungf. halva
bilens värde (obs! standard 944 -84, vet inte hur denna bil i fråga är i
skick/utrustning)
Som sagt detta är vad jag tycker, TS kanske tycker helt annolunda!
Mvh Erol
Posted: 2009-10-23 00:21:38
by Olof#L
till tråkpoliserna/glädjedödarna
Sen när blev det ekonomiskt försvarbart att leka med bilar?
Har reflekterat över dom snuskhöga priserna på gamla difflådor och kolla därför upp Quafie
http://www.quaife.co.uk/Porsche-944-inc ... fferential .
där det står att diffen passar från -86 och framåt
Nä bilen har inte ändlöst med effekt och är heller inte speciellt snabb däremot vill jag kunna köra fort med den.
Anledningen till mitt bilval är den låga vikten. Fundera även på 924
men så dök denna upp som redan var endel fixat på och gått endel bana bl.a Pcsr
Tänkte fortsätta utveckla bilen i vinter. Om det blir diff vet jag inte men jag ville kolla upp möjligheterna.
Posted: 2009-10-23 06:35:09
by firefish
Klart du ska ha diffbroms! Jag vet inte hur mycket det skiljer i slutväxel mellan S2 och turbo men om jag var du skulle jag stoppa i det biffigaste i lådväg för att vara väl förberedd för eventuellt trim (turbokonvertering). Eftersom du ändå lär renovera lådan när den är ur och isär för diffmontering och du ändå måste köpa en anna låda än den du har så är ju inte inköpspriset på lådan den största utgiften.
Posted: 2009-10-23 07:06:34
by Henka_E
n/a: 3.89:1
S2: 3.875:1
Tyrbo: 3.375:1
S2 låda kanske funkar, men bilen blir långsammare på alla växlar (rullmotstånd och luftmotstånd lika, ännu sämre utväxling)
Budget diff: Köp en Audi V8 torsen diff, köp kittet som finns på S2Forum (som egentligen är för att styva upp mitt-diffen) och modda diff/låda för att få ihop det. Diffarna ligger runt 2k - det har jag betaöat för mina 3 som jag köpt till andra byggen.
Posted: 2009-10-23 16:22:18
by safe
Olof#L wrote:till tråkpoliserna/glädjedödarna
Sen när blev det ekonomiskt försvarbart att leka med bilar?
Har reflekterat över dom snuskhöga priserna på gamla difflådor och kolla därför upp Quafie
http://www.quaife.co.uk/Porsche-944-inc ... fferential .
där det står att diffen passar från -86 och framåt
Nä bilen har inte ändlöst med effekt och är heller inte speciellt snabb däremot vill jag kunna köra fort med den.
Anledningen till mitt bilval är den låga vikten. Fundera även på 924
men så dök denna upp som redan var endel fixat på och gått endel bana bl.a Pcsr
Tänkte fortsätta utveckla bilen i vinter. Om det blir diff vet jag inte men jag ville kolla upp möjligheterna.
Det är klart att ska du tävla och få ut de sista 5% så behövs diffbroms.
Tävlar du inte så är inte en öppen diff så begränsande...
Diffbromsar är dyra, Quaife är inte billiga dom heller, ca: 10 papp + arbetet att montera den.
Jag skulle hellre satsa pengarna på en lamell diff istället för en torsen diff som Quaife. Googla på Gripper.
Posted: 2009-10-23 16:59:31
by Henka_E
..eller på Guards...
Posted: 2009-10-23 22:17:30
by boxsterpontus
Det går alldeles utmärkt att tävla en gammal N/A utan diffbroms. Visst kan inner-bak spinna lite ut ur de långsamma kurvorna om man är oförsiktig på gasen men det gör inte mycket på varvtiderna.
Kostar en diffbroms bara 2k låter det som en bra investering, men 10k är svårmotiverat. Det får man ju 2 uppsättningar däck för. Mer bantid brukar vara den bästa investeringen för snabbare varv, och det är roligare att vara på banan än i garaget

Posted: 2009-10-24 00:19:12
by Olof#L
Klart intressanta svar !
Audi V8diffen som Henka_E låter som en vettigt budget variant om det är genomförbart.
Är detta gjort innan på en 944låda?
Att köra med numeriskt lägre slutväxel (S2/Turbo) är nog inget alternativ
då bilen redan är lite i tröttaste laget
Diff ligger inte högst upp på to do listan än
Men kunde inte låta bli att grotta lite i ämnet
så man har lite koll om man snubblar över nåt användbart.
Posted: 2009-10-24 09:35:01
by Henka_E
Jag vet inte om det är gjort på Porsche - men det är helt klart gjort på Audi 016 - funkar det där så funkard et på Porsche lådan också. Finns ips och idéer på
www.motorgeek.com tex.
Posted: 2009-10-25 01:01:59
by Eddie Varvstopp
Jag pratade vid ett tillfälle med herr Sanden och vad jag förstod så skulle det rent tekniskt inte vara några konstigheter att ta en diffroms från en turbo/S2 och smällan in i en tidig N/A låda. D.v.s. skall det inte vara någon skillnad.
Hur som haver kan jag inte släppa tanken på en Audi V8 torsen-diff till min bil. Här är en som lyckats
forum/viewtopic.php?t=15276&highlight=41mm . Sitter någon inne med mer info så dela gärna med er

.