Page 1 of 1
Bult/plugg intill oljepluggen
Posted: 2009-10-21 15:48:47
by lasse59
Vad är det för bult/plugg med 19 hylseskalle alldeles intill oljepluggen.
Kan man suga ur oljan på nåt vis när man inte får bort oljepluggen ?
Hur ?
Posted: 2009-10-22 06:51:48
by patand
Varför får du inte bort oljepluggen?
Oljepluggen är det väl 19 skalle på? Är du säker på att du vet vilken plugg/bult som är vilken?
Posted: 2009-10-22 07:12:25
by lasse59
patand wrote:Varför får du inte bort oljepluggen?
Oljepluggen är det väl 19 skalle på? Är du säker på att du vet vilken plugg/bult som är vilken?
Jadå oljepluggen är den med den stora tätningsbrickan.
Förre ägaren måste ha dragit med förlängt spärrskaft eller momentnyckel på max
Den andra är också 19 skalle.
Nu suger jag upp oljan genom oljestickshålet istället, har lånat apparat.
Posted: 2009-10-22 07:32:01
by makkanftw
Hur går det med bilen i övrigt? Några framsteg?
Posted: 2009-10-22 08:45:03
by lasse59
makkanftw wrote:Hur går det med bilen i övrigt? Några framsteg?
Nu går motorn lätt att dra runt, först ska jag nu tömma oljetråget och sen i med ny olja och sen ska vi se hur det går, om ventilerna klarat sig utan att man krökt dom och sen tändinställning... sen
Posted: 2009-10-22 09:04:49
by safe
En mutter maskin, eller om man inte har det:
En stadig fast nyckel som man håller i spänn samtidigt som man står på nyckelskaftet med hammare funkar ibland.
Själva slagmomentet brukar kunna rubba det.
Ovana mekare har en tendens att överdra oljepluggar.... En fräsch packning är tricket att få det tätt inte gorilla armen.
Posted: 2009-10-22 12:12:06
by Cédric
Muttermaskin är mycket bättre än att dra med mycket moment. Drar man med mycket konstant moment så slutar det bara med att pluggen blir runddragen. Räddade mig definitivt när jag tömde växellådsoljanoljan på turbon senast..
Posted: 2009-10-22 17:25:00
by lasse59
Cédric wrote:Muttermaskin är mycket bättre än att dra med mycket moment. Drar man med mycket konstant moment så slutar det bara med att pluggen blir runddragen. Räddade mig definitivt när jag tömde växellådsoljanoljan på turbon senast..
Pluggen bredvid oljepluggen är det en reservplugg om man inte får bort den ordinarie
Har nu sugit ur oljan genom oljestickan, det gick kanon med Biltemagrejer.
Posted: 2009-10-27 00:46:30
by Ionizer
Den kanske är runddragen och sen svetsad från insidan? Det skulle förklara extrapluggen..
Posted: 2009-10-27 08:26:44
by patand
Ionizer wrote:Den kanske är runddragen och sen svetsad från insidan? Det skulle förklara extrapluggen..
Extrapluggen sitter på alla 924 Turbo.

Tror inte den sitter där av just den anledningen alltså.
Jag och far spekulerade häromdagen i om det kan vara något som på något sätt hör ihop med slangen till oljekylaren som sitter ansluten precis i närheten av den "extra" pluggen.
Posted: 2009-10-27 08:42:29
by makkanftw
Minns inte att jag har någon sådan plugg på mitt tråg, ska ta en kik på lunchen sen och se om jag blir något klok på det

Posted: 2009-10-27 08:57:23
by safe
lasse59 wrote:
Har nu sugit ur oljan genom oljestickan, det gick kanon med Biltemagrejer.
En nödlösning.
Det är alltid bra att få bort pluggen så man kan tömma "botten skrapet" och kontrollera/rengöra magneten.