Page 1 of 1

ABS-91:a, bromplatta, funktion

Posted: 2009-10-20 19:57:17
by LAmpler
På min 944 S2 -91, racebil R däck, har jag fått en rejäl däcksplatta på VF. Hur är det möjligt med ABS? Jag tycker att bromsarna låser upp momentant när jag går på hårt. Är det så en ABS från -91 skall fungera? Eller är det något fel? Kan jag göra något? Tacksam för synpunkter.

Leif

Re: ABS-91:a, bromplatta, funktion

Posted: 2009-10-21 08:19:07
by FredrikÅ
LAmpler wrote:På min 944 S2 -91, racebil R däck, har jag fått en rejäl däcksplatta på VF. Hur är det möjligt med ABS? Jag tycker att bromsarna låser upp momentant när jag går på hårt. Är det så en ABS från -91 skall fungera? Eller är det något fel? Kan jag göra något? Tacksam för synpunkter.

Leif
Hej Leif,

Det låter som att din ABS inte fungerar som den ska.

Vanligaste felkällan är ABS-givarna (sitter ute i hjulnaven), som ofta behöver
rengörning på racebilar. Metallspån/damm från bromsbelägg gör att givarna
inte funkar så bra.

Nästa alternativ är själva ABS-enheten, den var paj på en av mina tidigare bilar...

Posted: 2009-10-21 12:48:20
by LAmpler
Tack Fredrik,
Jag glömde säga att det är GT3 bromsar fram ,om det har någon betydelse. Vilket fel var det när ABSenheten var paj? Kan det vara så att ABSen slagits ut vid curbskörning och att jag missat det i stridens hetta? ABSen återställs sedan när tändningen slås på nåsta gång, om jag fattat rätt.
leif

Posted: 2009-10-21 13:22:57
by Henka_E
Curbskörning bör inte påverka - om det inte är så att du smäller i så hårt att den tar i givaren... men det har inte hänt, då hade du tappat hjulet.

Det är ju fler som kör med S2+ABS+GT3 - tex Sörskog - utan problem. En bra början är nog att kolla om givaren är ren. Kan också vara att givaren vandrat ut lite så attd en tappar signal. Vet inte om dessa gamla bilar har någon varning för att ABS:en är ur funktion... Den kanske bara "ger upp" utan att nämna det för föraren.

Posted: 2009-10-21 13:36:40
by FredrikÅ
LAmpler wrote:Tack Fredrik,
Jag glömde säga att det är GT3 bromsar fram ,om det har någon betydelse. Vilket fel var det när ABSenheten var paj? Kan det vara så att ABSen slagits ut vid curbskörning och att jag missat det i stridens hetta? ABSen återställs sedan när tändningen slås på nåsta gång, om jag fattat rätt.
leif
GT3 bromsar fram ska inte påverka ABS-funktionen. (Det gjorde det i alla fall inte på min svarta Cab.)
Oavsett bromsok, så ska du bara se till att använda rätt typ av bromsvätska,
så funkar ABS:en helt okej.

När ABS-enheten var död på Annas röda S2:a, så började vi med att rengöra
och kontrollera givarna vid hjulen, utan förbättring..

Sen bytte vi till en annan (begagnad) ABS-enhet och då funkade allt som det skulle igen.

Vet alltså inte vad det exakta felet var.

Posted: 2009-10-21 13:42:28
by gurra
Har också hört vid tillfälle att tex hårda curbs kan kräva en reset av ABSen för att den ska fungera igen. Men då borde varningslampan tändas. Kanske läge att fixa en ABS-reset-knapp.

Posted: 2009-10-21 15:24:22
by Anders K
Hej Leif,
Kul att du håller flaggan högt, medan vi andra har fastnat i depån :-)
När ABSen inte fungerar på en S2a tänds den där röda varningslampan, den är dock svår att se när man är under press och jagar konkurrenter.
Jag körde själv med standardbromsar, dock var det väldigt påtagligt när ABSen lade av, låste upp på en gång.
Lösningen var enkel, av och på med tändningen, lite spännande när man hade en vilt jagande T.Bohn efter sig.
Min ABS lade av just vid curbkörning, hände två gånger i chikanen på Mantorp.
Kan ditt problem vara så enkelt att oken kärvar och behöver renoveras?
Fundera även på en vippa till ABSen så att du inte behöver sä av tändningen
för att resetta.

Med full gas

Anders

Posted: 2009-10-21 15:28:44
by Anders K
gurra wrote:Har också hört vid tillfälle att tex hårda curbs kan kräva en reset av ABSen för att den ska fungera igen. Men då borde varningslampan tändas. Kanske läge att fixa en ABS-reset-knapp.
Oj, jag är trött just nu, du svarade samma som mig.
/Anders