Page 1 of 2

tomgångs problem

Posted: 2009-10-20 17:06:01
by mistnight
jag har problem på min s2:a med tomgången. Det kan komma lite när som helst när hon står stilla. Nån som vet nått jag skulle kunna kolla på / byta?

Posted: 2009-10-20 18:04:35
by Erol
Vad är problemet?

Vandrar motorns varvtal?
Blir tomgången högre?
Blir tomgången lägre?
Dör motorn?

Vad händer?



Mvh Erol

Posted: 2009-10-20 18:06:23
by mistnight
först så stiger den till ca 1000 sedan går hon ner till ca 600 och sedan upp / ner. Men hon dör aldrig.

Posted: 2009-10-21 15:34:31
by mistnight
ingen som vet vad det skulle kunna vara för fel?

Posted: 2009-10-21 15:45:00
by bergodalvana
Det jag skulle göra först var att kolla slangarna så det inte är nån spricka nånstans.
Sen skulle jag kolla alla kontakter så att dom sitter och det inte ärgat eller kommit smuts i dom.

Det är lite svårt att komma med en diagnos på forumet, men antingen är det med luften eller bränslet som spökar.

Posted: 2009-10-21 15:57:22
by mistnight
slangarna? vilka menar du bergodalvana?. Sandén kollade på problemet i våras utan att hitta det då gjorde han även en service. Hon tar även tid på sig att starta. ca 3 sec eller nått sånt. Kan det ha nått samband? Jag tror inte jag såg dig i sommar bergodalvana såg du min s2:a?

Posted: 2009-10-21 16:05:15
by bergodalvana
mistnight wrote:slangarna? vilka menar du bergodalvana?. Sandén kollade på problemet i våras utan att hitta det då gjorde han även en service. Hon tar även tid på sig att starta. ca 3 sec eller nått sånt. Kan det ha nått samband? Jag tror inte jag såg dig i sommar bergodalvana såg du min s2:a?
Det finns väl vacuumslangar även på S2án, har inte riktigt koll på den motorn. Men oftast vid ojämn tomgång så är det antingen vacuumslangarna, tomgångsmotorn (tror inte det finns på s2án)

Att den är segstartad har säkert sammanband med ojämn tomgång.
Spontant (utan grund egentligen) så kan det ju vara bensin pumpen som börjar ge sig... men jag skulle kolla Slangarna och Kontakterna först för att utesluta dom.

Jag har tyvärr inte fått ut min i sommar men nästa år ska den ut.

Jag har sett din flera gånger i sommar, senast en Söndag i rondellen mellan Kungshamn och Hunnebo i Augusti (tror jag).
Sen var du väl med på träffen på Snäckan om jag inte missminner mig. :)
Själv hade jag "oturen" att köra en trist och opersonlig 993 Carrera... ;)

Posted: 2009-10-21 16:22:29
by mistnight
oki tack för svar :D Asså du var där? var det din 993 97´ vinröd?

Posted: 2009-10-21 16:23:50
by mistnight
a det var nog jag i rondellen. kört där några gr i sommar. Och själv har jag inte sett någon Indish 944 däromkring

Posted: 2009-10-21 16:27:09
by mistnight
vet du vart man hittar man vakuumslangarna :P?

Posted: 2009-10-21 17:02:23
by bergodalvana
mistnight wrote:oki tack för svar :D Asså du var där? var det din 993 97´ vinröd?
Nej, jag körde en mörkblå 993. 97á
mistnight wrote:vet du vart man hittar man vakuumslangarna :P?
Här har du ett par:

Posted: 2009-10-21 17:42:59
by mistnight
stort tack :) var det din polare som jobbar på Torp med? Han hade en 964 targa. och en 993.

Posted: 2009-10-21 17:51:26
by bergodalvana
mistnight wrote:stort tack :) var det din polare som jobbar på Torp med? Han hade en 964 targa. och en 993.
Japp det är han... har även en Gallardo. :)

Posted: 2009-10-21 17:54:17
by mistnight
ok, inte illa :P Är själv mkt sugen på en 964 C2 om några år. :)

Posted: 2009-10-21 17:56:35
by bergodalvana
mistnight wrote:ok, inte illa :P Är själv mkt sugen på en 964 C2 om några år. :)
Ja det är fantastiskt fina bilar, fast en turbo i så fall eller 993 Turbo... :)