Page 1 of 1

bygga insug

Posted: 2009-10-14 11:04:56
by rob3rt
är det någon här på forumet som byggt insug efter eget huvud till sin 9x4/9x8. isåfall dela gärna med er av alla problem ni stött på.
ska bygga ett till min 924 i skolan.

Posted: 2009-10-14 12:05:03
by gegge
Glasfiber, alu eller stål?

Du får gärna bygga mitt, jag har alla delarna!

Posted: 2009-10-14 13:55:42
by rob3rt
jag har nog tänkt att bygga i stål eller aluminium..

Posted: 2009-10-14 15:19:46
by skipper
jag byggde ett insug i aluminum, för dubbla weber 45:or till min 924n/a, det var inte så svårt. Enda problemet var bilprovningen som bråkade, anndra gången jag besiktade den.
Första gången gick det bra...

// Lasse

Posted: 2009-10-14 15:56:20
by rob3rt
skipper wrote:jag byggde ett insug i aluminum, för dubbla weber 45:or till min 924n/a, det var inte så svårt. Enda problemet var bilprovningen som bråkade, anndra gången jag besiktade den.
Första gången gick det bra...

// Lasse
okej.. låter lite brutalt. blev de någon märkbar skillnad i effekt?
bilder vore trevligt att se, om det finns. alltid kul att se hur andra har byggt..

Posted: 2009-10-14 16:29:00
by safe
Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....

Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.

Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.

Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga :)

Posted: 2009-10-17 13:35:14
by rob3rt
safe wrote:Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....

Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.

Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.

Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga :)
Om jag bygger ett insug så kommer jag inte att bestikta bilen med det. och precis som du säger så har man ju ingen lust att slänga massa "onödiga" pengar på en 924 som man sen tänker sälja och då helst med lite vinst.

Jag hade tänkt att bygga det med ett tre tums gasspjäll eller originalspjället och sedan konstruera ett nytt plenum,

Posted: 2009-10-19 07:58:14
by skipper
Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.

Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.

// Lasse

Posted: 2009-10-19 20:59:23
by jerker67
skipper wrote:Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.

Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.

// Lasse
Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...

Posted: 2009-10-19 21:54:10
by Cédric
insuget är ju egentligen inget som ska designas som enhet utan som del i ett system. Längden på rören ska ju vara kopplat till tex kamaxel och grenrör mao på resonansfrekvenser osv. Prova googla lite så borde du kunna hitta vettiga saker.

Posted: 2009-10-20 06:54:10
by patand
jerker67 wrote:Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske http://www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...
Snacka om smygreklam... jag tog bort länken då den inte pekade ut någon info om insug. :? Det får räcka med den länk du la in i en separat tråd som reklam åt din kompis och då är jag extra snäll idag som inte tog bort det inlägget också... :wink: Du har ju dessutom länken i din profil i varje inlägg, någon måtta får det ju vara med reklamandet... :)

Sen undrar jag vad du menar med "mannen i fråga", det är väl skipper som är "mannen i fråga" i inlägget som du citerade, iom att han pratar om sin bil...