Page 1 of 2
Växellådsolja...igen
Posted: 2009-10-10 08:24:10
by Dea
Jo, jag vet.... och jag har läst alla dom gmla trådarna.
Men... förutom Redline MT-90 eller MTL vad rekommenderar ni? har idag inga problem alls med lådan, den har gått 10800mil och numera är det i princip bara banåka som gäller.
Swepco 201 verkar populär i USA, nån som testat?
Hur är Redlines vanliga 75W90?
Att GL-5s tillsatser skulle ge korrosionsproblem på bronsdelar i lådan verkar vara nått flera nämner men ingen verkar ha fått riktiga problem av det? eftersom det rekommenderas till de senare 944:orna så tycker man att problemet borde ha märkts...
Nått som är lite intressant är att i den "sista" workshop manual till 951 (daterad 1991) står det på sid 34-1 att just för 016 R/S växellådan så går det att använda 75w90 to API GL5 eller SAE80 to API GL4 vilket skulle kunna öpnna för att iallafall MT-90 skulle kunna funka?
HIttar annars inga raka 80 GL-4 oljor?
/Dea
Posted: 2009-10-10 13:59:05
by mijo
Redline själva rekomenderar ju denna:
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=47&pcid=7
Ev. i kommbination med denna om man behöver minska friktionen för LSD, fast det känns som lite överkurs kanske?
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=41&pcid=4
Just MTL och MT-90 säger ju Redline man inte ska använda i diffar med hypoid-kuggar.
Själv hällde jag i Shells helsyntetiska 75W90:
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _75w90.pdf
Tror inte märket spelar så stor roll, man kommer nog långt med en helsyntetisk kavlitetsolja med rätt spec och byta lite oftare om man har LSD. Nackdelen med Redline är ju att det fattas 1 dl om man köper 2 flaskor, var mest därför det blev Shell.
EDIT. Min kan i och för sig vara lite trögväxlad ibland, mest mellan ettan och tvåan samt svårt att få i backen. Har ganska glappt länkage och den är bara trög ibland. Känns mer som något kommer snett för ibland är den perfekt.
Posted: 2009-10-11 15:43:34
by Dea
Tror det är 75W90 utan beteckningen "NS" som ska användas om man har LSD.
MT-90 och MTL är jag lite tveksam till men Shell varianten så seriös ut, den kanske det får bli.
Inga fler tips? tänkte shoppa i veckan.
/Dea
Posted: 2009-10-11 19:34:29
by Dea
Hmmm, ingenstans går det att hitta om Shells Transaxle Oil 75W90 kan användas om man har diffbroms. Specen säger ju bara 75W90 API GL5 men många t.ex. Mobil sätter också ut beteckningen "LS" men hänvisning till att den är till för diffbroms, men om detta är bara ett tillägg i namnet eller en faktisk specifikation framgår ingenstans...
/Dea
Posted: 2009-10-12 10:18:07
by mijo
Betäckningen LS tror jag betyder att oljan har lite annorlunda friktionsmodifierare för att bli "lagom" hal för en LSD. Redlines NS (Non-Slip) saknar väl tillsatser som gör den halare och därför går att växla snabbare med. De skriver också att den kan hjälpa om man har sliten LSD och att man i den oljan själv ska hälla i LS-tillsatsen tills det blir bra för den aktuella lådan. Låter lite bökigt men kan kanske vara bra om lådan är lite sliten. Alla övriga Redline oljor ska ha LS tillsats i sig enligt länken nedan t ex 75W90.
http://www.redlineoil.se/limitedslip.html
http://www.redlineoil.com/content/files/tech/51.pdf
Eftersom det inte står något om LSD för Shells olja kanske den är något halare och ger kanske lite mindre grep i LSD? Eller tvärtom, vem vet?
Posted: 2009-10-12 16:09:47
by Dea
Ringde Shell idag, och kan inte påstå att jag fick nått glasklart svar... men den ska enilgt dom funka med LSD.
Den är också Porsche och Ferrari godkänd och den enda vxllådsoljan som får användas i Ferrari Challenge och dom lär ju ha LSD....
Nåja, ska undersöka lite till och får jag ingen klarhet blir det Redline 75W90 eller Mobil1 75W90.
För att göra det extra förvirrande har Motul en 75w90 som heter Gear 300 med samma spec som Shell och Mobil1 men denna anser dom inte ska användas med LSD...
Har man oljekyl pålådan ska det tydligen gå i mer än två liter så det blir ändå att köpa tre flaskor.
/Dea
Posted: 2009-10-12 18:46:32
by jerker67
Posted: 2009-10-12 19:13:21
by mijo
Dea wrote:Har man oljekyl pålådan ska det tydligen gå i mer än två liter så det blir ändå att köpa tre flaskor.
Hmm, tyckte det var ca 6-8 mm till övre hålet efter jag hällt i 2 liter. Lite svårt att bedöma med fingret, kanske fattas någon deciliter.
Kan det vara så att oljan i kylen inte rinner ut? Den är ju inte som vatten precis och tittar man på utformningen kan kylen knappast tömmas helt utan att vända lådan hit och dit.
Posted: 2009-10-12 19:40:33
by Dea
Listan över dom som enligt tillverkaren funkar växer iallafall
Redline 75W90
Royal Purple MaxGear 75w90 (var köper man denna?)
Pennzoil synthetic 75W90 GL-5
Jag är fortfarande lite inne på Shells variant, särskitl om 2 flaskor Redline nu inte räcker.... har dessutom ett trevligt presentkort på Mekonomen
/Dea
Posted: 2009-10-12 21:11:43
by safe
mijo wrote:Dea wrote:Har man oljekyl pålådan ska det tydligen gå i mer än två liter så det blir ändå att köpa tre flaskor.
Hmm, tyckte det var ca 6-8 mm till övre hålet efter jag hällt i 2 liter. Lite svårt att bedöma med fingret, kanske fattas någon deciliter.
Kan det vara så att oljan i kylen inte rinner ut? Den är ju inte som vatten precis och tittar man på utformningen kan kylen knappast tömmas helt utan att vända lådan hit och dit.
2.8 liter sa Sandén till mig härromdagen.
Kan nog vara som så att all olja inte rinner ut.
Posted: 2009-10-12 23:20:36
by jerker67
Dea wrote:Listan över dom som enligt tillverkaren funkar växer iallafall
Redline 75W90
Royal Purple MaxGear 75w90 (var köper man denna?)
Pennzoil synthetic 75W90 GL-5
Jag är fortfarande lite inne på Shells variant, särskitl om 2 flaskor Redline nu inte räcker.... har dessutom ett trevligt presentkort på Mekonomen
/Dea
ny
www.adress till Royal Purple:
http://www.royalpurple.no/svensk/royal_purple.html
Royal Purple:Forhandlere:
Ecofiers
Erik Skaffman
113 44 STOCKHOLM
Mobil: +46 709 416 495
Posted: 2009-10-13 07:43:44
by safe
Denna ska tydligen finnas i min låda.
Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD. Castrol SAF-XJ har förutom goda låg-
temperaturegen-
skaper, goda EP-egenskaper, goda anti-skum och limited-slip egenskaper.
Posted: 2009-10-13 08:00:25
by mijo
safe wrote:Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD
Fast det är ju som sagt en bakaxelolja, en del sådana kan vara för hala för synkringarna, men det kanske inte är problem med de för LSD.
Vad blir skillnaden med 75W140 i stället för rekommenderade 75W90?
Posted: 2009-10-13 08:19:02
by safe
mijo wrote:safe wrote:Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD
Fast det är ju som sagt en bakaxelolja, en del sådana kan vara för hala för synkringarna, men det kanske inte är problem med de för LSD.
Vad blir skillnaden med 75W140 i stället för rekommenderade 75W90?
Ja, det är ju inte omöjligt att den förre ägaren slagit i fel olja
Med 140 oljan så håller den sig tjockare när den är varm, kan väl vara bra om man kör på bana. Kanske inte behövs.
Posted: 2009-10-13 18:02:55
by Dea
Det blev Quakerstate SynQuest 75W90LS, samma olja som Pennzoilen. På båda dom står det att dom funkar med LSD och att dom inte är korrosiva mot brons

kommer nog bli bra.
Frågan är hur man ser till att få ut all oljan ur oljekylaren också??
/Dea