Page 1 of 1

Coata grenrör och turbo - gruppköp

Posted: 2009-10-08 13:18:03
by gegge
Såg annonsen på rejsa från www.weirdperformance.se och de har en kanonprodukt i Techline Black Satin. Man kan även köpa färgen löst för 595:- för 125ml vilket jag tycker är våldsamt med tanke på att den kostar £23 hos Demon Tweeks UK.

Jag tänkte beställa, någon som vill vara med?

Posted: 2009-11-08 21:15:48
by gegge
Jag har nu köpt två förpacknigar och har en över om intresse finns.

Posted: 2009-11-09 09:48:18
by JBlom
Håller det bra?

Posted: 2009-11-09 13:19:23
by gegge
Jag har inte provat ännu men med tanke på att weirdperformance använder produkten och om man googlar på den verkar det ok.

Posted: 2009-11-09 15:29:20
by safe
Coatar man ut eller insidan av header?

Dry Film Lubricants är intressant, man undrar om detta kan ersätta järn pläteringen av alukolvar i alusilblock?

Posted: 2009-11-09 15:42:41
by gegge
Insidan vore effektivare tycker jag, men samtidigt finns risken att det släpper och gasflödet kanske påfrestar ytskicket mer. Är inte avgaskanalerna i 944 turbo coatade?

Posted: 2009-11-09 16:40:49
by safe
gegge wrote:Insidan vore effektivare tycker jag, men samtidigt finns risken att det släpper och gasflödet kanske påfrestar ytskicket mer. Är inte avgaskanalerna i 944 turbo coatade?
Spelar det stor roll om det släpper? Det är ju ett väldigt tunt skick, borde ju inte skada något. Det ska ju vara en barriär mot värme så det måste väl ändå vara inne den ska appliceras.

Jo, men det är nog mer liner än coating på turbon. 964an har också något keramiskt i avgasportarna, det brukar ha farit bort när bilen har gått ~20000 mil.

Tillägg: Har ju sett att folk använder sådan här coating i förbränningsrummet på kolvar och i toppen.

Posted: 2009-11-09 22:07:30
by mijo
Avgasporten på turbon har keramisk beläggning. Hörde om en flisa som lossnat och kilat fast turbinhjulet på turbon.

Posted: 2009-11-10 08:28:55
by gegge
Jag har faktiskt sett coating både på kolvtoppar och förbränningsrum. Frågan är bara hur länge det håller och vart det tar vägen på en turbobil? Sedan är jag inte säker på att det är en bra lösning, avgasventilen får ta väldigt mycket värme som inte absorberats av andra delar.

Posted: 2009-11-10 08:48:57
by safe
Avgasventilen får å andra sidan sin primära kylning genom kontakten med ventilsätet och ventil styrningen. Så om toppen går svalare borde den kylas bättre. :)
All extra värme man kan få ut genom avgaserna är nog bra.

Posted: 2009-11-10 08:50:06
by mijo
Är väl bara själva utloppet (änden mot grenröret) som har keramisk beläggning på turbon. Det gör ju väl toppen lite svalare och alltså kyls avgasventilerna bättre? Coata ventilsätet är väl inte lämpligt.