Page 1 of 1
Litren smutt generator
Posted: 2009-10-07 20:01:40
by Henka_E
Behöver tips på en liten smutt generator till räserbilen. Alla tips är bra tips - men liten och lätt önskas. Bilen har ingen stereo, inga extraljus, ingenting... Det som drar ström är sprutet och soppapumpen plus lysen - mao inte mycket.
Tips också på var man köper sagda enhet billigast...
Posted: 2009-10-08 08:00:53
by gegge
Jag köpte en liten Nippon Denso, sitter bla i trädgårdstraktorer och Daihatsubilar. Väger hälften. Ger ca 40 A och kostar $85 ny på Ebay. En favorit bland rejs och rod åkare.
Posted: 2009-10-09 13:01:17
by Goran
gegge wrote:Jag köpte en liten Nippon Denso, sitter bla i trädgårdstraktorer och Daihatsubilar. Väger hälften. Ger ca 40 A och kostar $85 ny på Ebay. En favorit bland rejs och rod åkare.
Är den bolt-on eller kräver den "anpassning" av fästet?
Vilken storlek på remmen? Samma som original eller ändrad?
Detta är MYCKET intressant.
Är det en sån här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALTERNAT ... ccessories
eller en sån här:
http://cgi.ebay.com/M1048-Nippon-Denso- ... 41497740dd
Verkar dock ligga på det dubbla priset mot vad du gav med transport.
mvh
Goran
Posted: 2009-10-09 13:04:01
by gegge
Sök på mini alternator eller bara Denso. Du får komma förbi och mäta/prova den!
Posted: 2009-10-09 13:27:04
by gegge
Posted: 2009-10-09 14:12:44
by Cédric
Sparar nog mer vikt än att byta tex byta till plastskärmar

.
Posted: 2009-10-09 16:13:18
by gegge
På en rejsbil spar man nog mest om man inte har någon alls, ett mc-batteri borde klara ett heat tycker jag. Så har man med stora tunga batteriet bara för att köra igång startmotorn.
1000:- för att spara 3-4 kg är ok tycker jag. Jag var mest tvungen till att byta generator för mina nya insugsplaner, orginal är STORT.
(Sen är det kanske lite puckat att köpa ettt tungt tornstag som adderar vikt

)
En tanke kan vara att koppla generatorn på drivaxeln istället. Då tar den inte så mycket effekt när man varvar utan uppe i fart när luftmotståndet ändå dödar all acceleration.
Posted: 2009-10-10 21:11:15
by Henka_E
Kan tipsa om att den där sitter original i Daihatsu Charade '94 - '00 - i de äldre Charade sitter 40A har jag för mig... Ja, nu blev det ju lite som att jag svarar på min egen fråga, men jag har forskat lite själv också. Ligger runt 500kr på skroten.
@gegge - funkar det bra i din bil? Inga problem med att krämen inte räcker till eller att den strular typ?
Posted: 2009-10-10 21:13:08
by bergodalvana
Cykeldynamo?

Posted: 2009-10-10 22:32:10
by Henka_E
Finns ju en massa sk "One wire hook up" - gissar att kontakten baktill är byglad på dem. Går det att köpa en sån och sedan koppla in dem som en vanlig månntro?
Posted: 2009-10-13 18:33:02
by FSN
Hade en Daihatsu Chararade generator på räserbilen när jag körde med 944S motor. Med borttagna balansaxlar, original generatorfäste (som är integrerat med balanaxelhuset har jag för mig) ersatt av hemmasvetsat och balansaxelhus ersatta med tunn aluplåt så bantade jag bort 11kg har jag för mig. En fantastiskt billig lättning och väldigt välplacerad.
Fick varva ner den ordentligt, efter ett tag på höga varv så slutade den ladda, var bitvis ganska mycket strul. Efter nervarvning så funkade den bättre. Var även en del krångel med sprickor i det svetsade generatorfästet, blev nog lite för stumt.