Page 1 of 5
volvomotor?? varför inte audi v6??
Posted: 2009-10-07 16:23:09
by rob3rt
hellå..
vet att frågan har varit uppe tidigare här på forumet, men jag ställer den en än gång - går det att byta motor i 924an till någon annan motor ex, en b23 eller en audi fyra..
Posted: 2009-10-07 16:25:39
by makkanftw
forum/viewtopic.php?t=17433&highlight=volvo
Funderade senast idag på hur intressant det skulle vara att slänga i min T5a i porschen

Posted: 2009-10-07 17:10:46
by rob3rt
intressant läsning.. jag hade mer tänkt mig en 8v och sedan turbokonvertera.
Posted: 2009-10-07 17:40:28
by bergodalvana
rob3rt wrote:intressant läsning.. jag hade mer tänkt mig en 8v och sedan turbokonvertera.
Ska du ha V8 så är det bara LS1-motorn att tänka på.. Sen vet jag inte hur det är att Turbokonvertera dom, men jag antar att det är som med andra motorer när det gäller Turbo - Kompsänkning.
Jag vet att det finns en 944 med LS1 motor i Småland men jag tror inte att han är medlem på forumet.
Det finns nån sida som säljer färdiga kit till v8 för att kunna passa, kommer inte ihåg vad sidan heter. Surfa runt och kolla lite.
*edit*
Andra sidan så är T5 motorn grymt slistark och rolig maskin och du kan klämma ur mer hästar för halva summan jämfört med V8...
Posted: 2009-10-07 18:32:59
by Freddie_81
Konvertering till v8. Då hetar sidan renegadehybrids. Ett Amerikanskt företag. Kolla där.
Posted: 2009-10-07 18:55:22
by makkanftw
Han menade nog en 8 Ventilers Volvo motor inte V8 även om V8 låter otroligt mycket roligare
Får jag själv inte tag på några jäkla kolvar så vet man aldrig vad som händer

Posted: 2009-10-07 20:17:39
by Henka_E
Ja, jag hade inte lagt en spänn på Porsche skräpet om jag inte var tvungen - PCSR kräver att man behåller Porsche-skräpet och jag tror jag ska satsa på det nästa år....
Varför inte en 1.8T? Borde vara väldigt enkel att få dit med 931 sprängkåpan. Annars är ju Volvo ett jäkla smart val - till skillnad från Porsche fyrorna så finns det ju mycket billiga delar, bra potential i motorerna (för DET finns det inte i Porsches grejjer) och dessutom mer än en eller två som kan skruva ihop dem... Man fixar ju lätt det själv!
1.8T är ju som sagt ett intressant alternativ. De börjar ju komma ner i pris och dessutom sp finns det mycket delar till dem - kanske mer än till Volvo!
Och ang V8 - renegade är ju sidan om man vill ha amerikanskt skräp i bilen. Vill man ha en V8 så kör man ju med nåt europeiskt, typ BMW eller Audi...
Socialstyrelsen släppte ju en rapport för 4månader sen om det där. Det finns en statistiskt bevisad koppling mellan övervikt och rödbränd nacke och användandet av stötstänger.
Posted: 2009-10-07 20:27:28
by makkanftw
CA18DET har ju annars en hel del potential och samma gäller där vad gäller delar och kunskap.
Och nu hukar jag mig för alla onda blickar för jag nämnde en japansk motor

Posted: 2009-10-07 20:45:21
by 944_Driver
Jag tänker ibland tankar kring Saab 16V motor från slutet på 90-talet till 944:an. En sådan 150 eller 170 hkr turbo bör kunna besiktigas och sedan råka skrämmas upp lite. Jag inbillar mig att det är en bättre motor än Volvos 16V maskiner.
Men sedan är det ju tyvärr så att fyra cylindrar är minst två för lite, en BMW sexa skulle ju göra underverk för känsla och ljud i 944:an. Och sedan lite turbohjälp på det så skulle mycket få bilar hänga på.
//Magnus
Posted: 2009-10-07 20:45:30
by Karl Birgander
makkanftw wrote:CA18DET har ju annars en hel del potential och samma gäller där vad gäller delar och kunskap.
Och nu hukar jag mig för alla onda blickar för jag nämnde en japansk motor

Hur många sådana har rasat i den kassa ursprungsbilen?
Mycket mer än 300 hk är väl inte direkt vanligt med hållbarhet?
Japanska motorer funkar ju, men just den motorn hade inte jag valt...
Själv hade jag som henka nog valt en bmw 540 motor till att börja med. 286 hk med massor med driftsäkerhet och ingen tokig vikt.
När min puffra rasar så blir det nog något sådant.
Posted: 2009-10-07 20:46:46
by Karl Birgander
944_Driver wrote:Jag tänker ibland tankar kring Saab 16V motor från slutet på 90-talet till 944:an. En sådan 150 eller 170 hkr turbo bör kunna besiktigas och sedan råka skrämmas upp lite. Jag inbillar mig att det är en bättre motor än Volvos 16V maskiner.
Men sedan är det ju tyvärr så att fyra cylindrar är minst två för lite, en BMW sexa skulle ju göra underverk för känsla och ljud i 944:an. Och sedan lite turbohjälp på det så skulle mycket få bilar hänga på.
//Magnus
Håller med helt o hållet.
Posted: 2009-10-07 21:20:06
by Cédric
Fast orginalmotorn är ju rätt stabil och dessutom avsevärt lättare att besiktia med (om man monterar bort snigeln från avgasröret). Med riktigt sprut, ic och turbo verkar 200hk i motorn inte vara svårt att lura fram. Finns iaf 2st på 924board.org som haft trådar uppe med sådana byggen med bromspapper. Så att hinka i en volvoklump känns verkligen inte värt det, i synnerhet när en massa problem som att få igen huven dyker upp

Posted: 2009-10-07 21:25:30
by Cédric
Posted: 2009-10-07 21:26:25
by jerker67
finns väl en Röd 944/951 på forumet här som har en volvo turbo snurra va..Upplansdväsby/Sollentuna typ.
Posted: 2009-10-07 21:59:29
by makkanftw
Karl Birgander wrote:
Hur många sådana har rasat i den kassa ursprungsbilen?
Mycket mer än 300 hk är väl inte direkt vanligt med hållbarhet?
Japanska motorer funkar ju, men just den motorn hade inte jag valt...
Själv hade jag som henka nog valt en bmw 540 motor till att börja med. 286 hk med massor med driftsäkerhet och ingen tokig vikt.
När min puffra rasar så blir det nog något sådant.
Har inte hört om så många ras men så finns det inte några i min krets bara den gamla S12an. Mobne på zatzy plockar 705whp och körde 402m på 10.7 sekunder. Där är ju ganka mycket gjort också men är utgångsbilen en 924a så vore det ju en billigare motor att bygga på.
Får verkligen BMW 540 motorn plats?
