Page 1 of 1

924 startar inte

Posted: 2009-09-30 19:17:00
by RPM2006
Tjooo.

Har en 924 som projekt, men det händer inte så mycket i det då jag gör lumpen. Men i söndags kväll när jag skulle ställa tillbaka bilen på sin viloplats så startade jag den och den dog efter 1sekund. Sen testade jag starta den igen och då "halv startade" den och efter det startar den inte. Batteriet är friskt och startmotorn snurrar på fint. Körde även starthjälp från pappas bil för att ge bilen max kräm. Men det ville sig inte. Den dagen hade jag startat och kört den 3-4gånger utan problem. Den har bensin i tanken och det ända jag kan tänka mig är felet är bensinpumpen, men jag hann inte kolla mycket alls innan jag var tvungen att åka. Vad har ni för tips på vad som kan vara fel? Vart sitter bensinpumpen och vart sitter filtret? Finns det två pumpar, en primär och en sekundär? Är pumpen monterad i tanken? Alla tips mottages.

Bilen är från 1985. Att observera hade jag den helgen inte rört någon el eller motor. Tändstiften är nya.

Posted: 2009-09-30 21:09:46
by notetoself
Låter som väldigt troligt att det är bränslepumpen. Sitter i hö skärm bak. Lyssna om den snurrar när du vrider på tändningen.

Posted: 2009-09-30 21:23:02
by Jesper von Wowern
Eller reläet till pumpen (verkar vara populärt fel) finns tips om hur bygla för att kolla här någonstans...

Posted: 2009-10-01 17:37:16
by RPM2006
Tack. Ska kolla relä och säkring. Så det finns alltså bara en pump, som sitter i hjulhuset. Är det bara att skruva loss den gamla, flytta över slangar och fixa sladdarna och sedan är det klart? någon som har bild på bensinpumpen? Givetvis kollar jag säkring och relä först.

Posted: 2009-10-01 22:16:25
by patand
Det är två pumpar, en i tanken och en utanför.

Posted: 2009-10-01 22:54:27
by notetoself
patand wrote:Det är två pumpar, en i tanken och en utanför.
Nu är jag ute på lite hal is, men jag nästan 100 på att jag inte hade någon hjälppump på min 924... Den hade utloppet i botten av tanken, har faktiskt inte kollat hur det ser ut på 931an men på en hjälppump får man väl ut bränslet i toppen av pumpen - dvs ovansidan av tanken.

Kanske är olika på olika årsmodeller av 924?

Posted: 2009-10-02 07:17:10
by patand
Turbo-Puh wrote:
patand wrote:Det är två pumpar, en i tanken och en utanför.
Nu är jag ute på lite hal is, men jag nästan 100 på att jag inte hade någon hjälppump på min 924... Den hade utloppet i botten av tanken, har faktiskt inte kollat hur det ser ut på 931an men på en hjälppump får man väl ut bränslet i toppen av pumpen - dvs ovansidan av tanken.

Kanske är olika på olika årsmodeller av 924?
Hjälppumpen sitter i botten på tanken. Den stora "muttern" där slangen går ut från tanken till huvudpumpen är faktiskt huvudet på förpumpen, trot eller ej. :)

Nu har jag iof inte skruvat något i den regionen på en 924a men dock på två olika 931 och har dessutom en lös tank ståendes i garaget med en hjälppump kvar i så om inte 924 har en annan lösning (vilket inte känns troligt iom att bränslesystemet i övrigt är snarlikt) så borde det vara en hjälppump på samma ställe även på modellen utan turbo. :)

Posted: 2009-10-02 07:19:24
by Cédric
Dom tidiga hade väl en pump och senare 2 pumpar. Övergången måste legat nånstans kring 77-78. Prova bygla reläet och se vad som händer, går pumpen så hör du det oavsett om du vet var den sitter :). Är du säker på att det är en 85a ? Det är väldigt ovanlig årsmodell.

Posted: 2009-10-02 07:22:29
by patand
Tog för säkerhets skull en titt i PET för 924 -85:

Posted: 2009-10-02 07:23:36
by patand
Cédric wrote:Det är väldigt ovanlig årsmodell.
Inte så ovanlig... jag vet en till... ;)

(Cabben som vi har)

Posted: 2009-10-02 18:32:50
by RPM2006
Jasså, är 924 från 1985 ovanligt? Den är importerad från Tyskland 2003.

Men tack för era tips, får ta o bygla reläet när jag kommer hem om en vecka.
om det förhoppningsvis är en säkring och förhoppningsvis nummer 2 är reläet, måste jag ha en speciellt relä eller kan jg köpa ett vanligt relä och sedan bara dra sladdar mellan reläsockeln och det nya reläet?

Posted: 2009-10-09 08:43:23
by RPM2006
Hej! Nu är jag hemma vid bilen igen. Hörde inte bensinpumpen lika väl som förr, så har nu kollat säkringarna och reläet. Säkringen är hel ser det ut som, om jag kollar på rätt dvs, men har också tagit bort relät. Enligt http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm så ska man mäta ohm mellan vissa stift, menjag har ej alla dessa. de jag har är:
1
15
30
31 och 87. Hur ska jag mäta resistansen?

Posted: 2009-10-09 09:49:51
by patand
RPM2006 wrote:Hej! Nu är jag hemma vid bilen igen. Hörde inte bensinpumpen lika väl som förr, så har nu kollat säkringarna och reläet. Säkringen är hel ser det ut som, om jag kollar på rätt dvs, men har också tagit bort relät. Enligt http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm så ska man mäta ohm mellan vissa stift, menjag har ej alla dessa. de jag har är:
1
15
30
31 och 87. Hur ska jag mäta resistansen?
Du har inget DME relä på 924. Clarks garage snackar oftast 944a... :)

Posted: 2009-10-09 12:16:53
by RPM2006
patand wrote:
RPM2006 wrote:Hej! Nu är jag hemma vid bilen igen. Hörde inte bensinpumpen lika väl som förr, så har nu kollat säkringarna och reläet. Säkringen är hel ser det ut som, om jag kollar på rätt dvs, men har också tagit bort relät. Enligt http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm så ska man mäta ohm mellan vissa stift, menjag har ej alla dessa. de jag har är:
1
15
30
31 och 87. Hur ska jag mäta resistansen?
Du har inget DME relä på 924. Clarks garage snackar oftast 944a... :)
Tack. Konstigt, eller ja, konstigt är det kanske inte, men nu funkar bilen prima igen. Drog ur reläet och stoppade in det igen och bytte säkring. Testade sedan att starta och då klickade bara startmotorn, precis som om batteriet var tok dött. Men när jag släppte på nyckeln så hörde jag pumpen låta igen! Testade igen och det var samma sak, gjorde om det kanske 10gånger och sedan startade bilen som vanligt. Glad som sjutton backade jag fort bilen under carporten då den var ledig, lät den stå på, lär¨t den bli varm medans jag små gasade. Stängde av och satte på den ett par gånger, och bensinpumpen kan jag inte höra men det funkar. Väntar tills imorrn då både pappa och hans bil är hemma så jag kan köra en längre sträcka runt om i området så han kan komma och hämta mig och bilen om det behövs. Det jag tror felet var, är säkringen. Den var inte brunnen, men väldigt sliten på ändarna. 'Återkommer om den jäklas igen. Tack för er hjälp!