Page 1 of 2
Kabelarea till bakflyttat startbatteri?
Posted: 2009-09-28 20:58:40
by XIIIM-Jocke
Funderar på att flytta bak mitt startbatteri till hö.bakhjulsbaja. Men vilken kabelarea bör man ha när man skall dra kablarna så långt? Någon som vet? (eller tror dom vet?)
Och kan/får man dra kablarna inne i bilen?
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-09-28 21:05:28
by makkanftw
Kikar du lite på denna så kommer du nog fram till något lämpligt:
http://www.zatzy.com/attachments/bilste ... tabell.jpg
Antar att kabeldragning är som med bilstereo och där är det tuta och köra innuti bilen men säkring MAX 50 cm från batteriet.
Tjusigt!
Posted: 2009-09-28 21:26:14
by XIIIM-Jocke
Tack för tipset!
Då e de bara att böja räkna då.
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-09-28 21:36:15
by Ionizer
Avsäkra inte kabeln mellan batteri och generator/startmotor. Säkringen måste vara flera hundra A och vad händer om den säkringen går medans motorn är igång?
Inga serieproducerade bilar har säkring på batteriet heller.
Jag skulle sikta på ca 60 mm2 men det beror helt på hur mycket spänningsfall man kan acceptera. Tror det är ca 10mm grov kabel i min 911 föresten.
Här är en rekomendationstabell som igentligen inte säger nånting.
http://www.greensilver.com/pic/ledningsarea.pdf
Att dra kabeln inne i bilen är inga problem, vart skulle den annars gå föresten? Men se till att den är skyddad mot nötning och väl klamrad.
Posted: 2009-09-28 21:57:10
by jerker67
Inget händer väl om säkringen går medans motorn är igång för jag hoppas att det dras kablar från Generator till batt likaväl. att sätta en automatsäkring är väl att föredra med tanke på att om att kortslutning sker börjar klädseln tex fort att brinna..
I bilstereo sammanhang sker ju oftast dragningen tvärtom då är det väl 30 cm max från batt med säkring.. annars är man rökt försäkringsmässigt.. Audi(klimator) som har batt i baksätet har ingen avsäkring men den är reg. bes så.
Posted: 2009-09-29 06:29:25
by firefish
Jag har en tilläggafråga:
Bör man dra en separat jord jordkabel också, för att undvika höga strömmar genom karossen, eller har det ingen betydelse? Kan vara överdrivet men strömmen tar ju som sagt kortaste vägen, i detta fall från batteriet i höger del av skuffen till motorn, och går då via DME och all annan elektronik i bilens "mitt" (ja, jag känner Faraday men ändå).
Posted: 2009-09-29 07:00:17
by makkanftw
Strömmen tar ju en kombination mellan den lättaste (lägst resistans) och kortaste vägen så även om du drar jordkabel så finns det stor risk att strömmen ändå går igenom karossen för den leder så väl.
Posted: 2009-09-29 09:59:16
by gurra
Finns bara fördelar med bra jord. Jorda både batteri och motor separat i karossen utöver direkt jord.
Posted: 2009-09-29 20:23:47
by gramse
Titta hur andra biltillverkare löst det med kabelareor. 60mm2 är ganska grova kablar. Vissa Volvo ex. har batteri bak, relativt moderata dimensioner där.
Skippa avsäkringen, satsa på en bra installation istället med ordentliga skavskydd.
Använder du chassie som returjord finns som sagts en del negativa sidor, finns biltillverkare som fått eftermodifiera pga detta. Returjord parallellt kostar lite mer men kan vara att föredra. Elektronik i "mitten" påverkas inte alls pga chassiejord.
Till svetsar brukar man ha fin kabel (oftast svart eller orange dock), serviceställen för svetsar kan ha bra kabel till bra pris.
Troligtvis är det vid höga belastningar i kallgrader du ens märker skillnaden på batteriflytten om du använder lika kabel du har idag. Vanlig batterikabel typ 21, 25mm2 eller max 35mm2 borde fungera väl.
/F
Så tror jag me
Posted: 2009-09-29 21:36:43
by XIIIM-Jocke
`Jag håller med ovanstående talare. Jag tar nog en lite tunnare kabel än vad det varit tal på här längre upp i tråden.
Men nu till en annan fråga:
Jag har ett "vält säkert" Start batteri av "Gele`typen". Måste jag ha det i en sluten batteri låda? Eller e`de`överkurs kanske?
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-09-29 21:44:51
by Mats Jacobsson
Skulle satsa på en 10-16mm2 kabel som är mångtrådig.
Samma typ som man använder vid lab i skolor. Den är inte billig men ger väldigt lite förlust.
Jag har provkört en startmotor (löst i skruvstäd) med 1,5mm2 sådan kabel.
Det kryper lite i den

men det funkar.
Körde med sådan kabel (10mm2) i en Ford Capri V6 där jag monterade batteriet bak.
Funkade utan problem att starta den
Posted: 2009-09-29 21:49:28
by Mats Jacobsson
tack
Posted: 2009-09-29 22:04:32
by XIIIM-Jocke
Tack för alla tips. Nu vet jag hur jag skall göra med kabelarean.
mvh XIIIM-Jocke
Posted: 2009-09-30 00:20:07
by Ionizer
10 mm2 är 10 mm2 oavsett fabrikat, isolering osv. Finkardelig kabel är bara mjukare och enklare att böja. Dyrare kabel har inte lägre förluster.
Volvo bl.a. fick lägga till en returledare men det var p.g.a. magnetfälten som uppmättes vid förrarens fötter. Viktigt då att lägga matning och retur nära varandra om det ska göra någon nytta.
För den som inte oroar sig för lite magnetfält är karossen en mycket bra returledare, oavsett vart batteriet sitter. Jorda med en kort kabel ner i närmsta plåt bara.
Har man bara ett batteri i bilen monterar en huvudsäkring så riskerar man att få det som kallas load dump. Det är när generatorn laddar för fullt när lasten plötsligt faller bort. Innan laddregulatorn har hunnit reagera bildas en spänningstopp som kan skada bilens övriga elektronik. Det sker också när man använder startkablar i det ögonblick man kopplar bort kablarna. I det fallet tar batteriet hand om det mesta av toppen.
Posted: 2009-09-30 07:43:12
by makkanftw
Köp kablar på Swedol Jocke, nära och bra.. För att inte nämna billigt!
