Hur ställer jag in cambervinkeln?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Fredde44
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2004-04-05 21:09:12
Bilmodell: 944N/A
Location: Leksand
Contact:

Hur ställer jag in cambervinkeln?

#1 Post by Fredde44 »

Höger bak på min -83 sliter däck invändigt=dyrt med 245:or. Har mätt och det skiljer 8 mm i jämförelse med vänster sida. Har kollat i min "workshop manual" för 944 alltså inte Haynes bilderböcker men jag får inte ut något av det? Frågade på en bilverkstad och dom sa att det var omöjligt att ställa in, antagligen ville de inte berätta då de inte skulle tjäna pengar på mig..
944 -83 N/A
Snart på en väg..

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by boxsterpontus »

Från porsches verkstandsmanual
Image

Instruktionerna är inte helt korrekta. När du skuvar på camberskruven så kommer toe också att förändra sig. Och dessutom så måste man lossa på de två skruvarna som sitter bakom camberskruven.

Antagligen visste din bilverkastad vilket helvete det är att ställa in bilen och hur fastrostat allt vanligtvis är, det var helt enkelt ett sätt att slippa mecka med skiten. ;)
Men det går att ställa in. Leta upp en annan mekanker!
Pontus Borg

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Håller med, din "mek" har antagligen provat och lyckades inte begripa riktigt hur man skulle göra eftersom camber-justeringen och toe-justeringen påverkar varandra.

Tänk dock på att cambern är rätt okänslig med avseende på däckslitage, man kan ha rätt mycket "fel" innan det märks. Däremot är toe mkt känsligt, sliter det insida så kan det betyda att du har lite toe-out. Tror att toe-inställningen är ca 10 ggr viktigare än camber.

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944-90
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-08 22:44:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#4 Post by 944-90 »

Hej

Vad bra att det här ämnet kom upp, håller just på att justera camber bak.

Hur ser det här specialverktyget ut för att justera toe?
Kan man använda något annat?
Kort och gott, hur gör man?
Någon som vet?

mvh Sture Brandt

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by boxsterpontus »

Specialverktyget ser ut ungefär såhär Image. En eccenterskruv helt enkelt. Man sticker in den i hålet bakom camberskruven och vrider runt tills det är bra.

Image

Men som sagt var, det är inte enkelt att få rätt på det. Toeskruven påverkar camber och camberskruven påverkar toe.

Det går att ställa in utan specialverktyget med hjälp av slägga och kofot :wink:

Själv har jag problemet att jag har för mycket camber. Bilen är MYCKET sänkt och det är tydligen en hel den cambergain på bakvagnen. Jag har att välja på toe-out och bra camber eller 0 toe och för mycket camber. Toe-out gör dock bilen mycket svårkörd så valet är enkelt. Däcksbudgeten blir tyvärr lidande av för mycket camber :(
Det borde gå att modda bakvagnen en aning för att få rätt på det. Någon som har tips?
Pontus Borg

944-90
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-08 22:44:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by 944-90 »

Tack för svaret!

Min bil är inte sååå låg, så cambervinkeln är helt ok.
Lite trix att komma rätt med toe alltså, får försöka hitta något att bryta med, mindre kofot eller så...


mvh Sture

Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#7 Post by Henken »

Ok, en idiotfråga kanske men hur vet man att det är "bra" då? Tar ju ett tag innan man ser att det sliter rätt...eller?
Den är numera såld =(
T nästa !?

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Man mäter naturligvis, att med bara synen bedömma hjulvinklar är omöjligt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

944_Driver wrote:Man mäter naturligvis, att med bara synen bedömma hjulvinklar är omöjligt.

//Magnus
Snöre, måttband, vattenpass och ev skjutmått är vad som behövs.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944-90
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-08 22:44:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#10 Post by 944-90 »

Mycket förenklat hur jag ställt in camber.

Jag använder ett vattenpass som jag håller lodrätt mot fälgkanterna, mäter glappet vid ovankanten och räknar ut vilket avstånd som motsvara viss vinkel.
Eftersom fälgen buktar ut i mitten använder jag en 16" lång och rak träplanka som är lite urholkad, så fälgcentrum går fritt.
En liten skruv på ovankantet är bra att använda som mothåll för övre anläggning av vattenpasset, skruva ut den en kanske 6mm, så vet man precis att det blir rätt.
Bilen måste stå i våg är förstås en förutsättning.

Så gör jag.

Toe ställer jag in med fisklina och en fiskkrok och linjal.
Plåtbilar med olja emellan är bra.
Orkar inte skriva just nu, en annan gång om någon vill...

// Sture

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

944-90 wrote:Mycket förenklat hur jag ställt in camber.

Jag använder ett vattenpass som jag håller lodrätt mot fälgkanterna, mäter glappet vid ovankanten och räknar ut vilket avstånd som motsvara viss vinkel.
Eftersom fälgen buktar ut i mitten använder jag en 16" lång och rak träplanka som är lite urholkad, så fälgcentrum går fritt.
En liten skruv på ovankantet är bra att använda som mothåll för övre anläggning av vattenpasset, skruva ut den en kanske 6mm, så vet man precis att det blir rätt.
Bilen måste stå i våg är förstås en förutsättning.

Så gör jag.

Toe ställer jag in med fisklina och en fiskkrok och linjal.
Plåtbilar med olja emellan är bra.
Orkar inte skriva just nu, en annan gång om någon vill...

// Sture
Mkt lik min metod. :D

Förtydligar ang plåtbitarna. Dom kan vara ca 400x400mm, man lägger ut dom på garagegolvet 2 st på varandra med olja imellan, sen kör upp bilen på plåtarna. Det som då händer är att hjulen mycket lättare kan röra sig i sidled när man ska ställa in vinklarna, annars får man hålla på och rulla bilen framåt och bakåt för att bli av med spänningarna i hjulupphängingen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#12 Post by Anders Larsson »

Det hära exenterverktyget för camberinställningen bak används det även till tex 911 också så det finns en chans att någon hjulinställare nära mig har det?
Får väl min R-däck i dagarna nu hoppas jag så det är snart dags att justera lite.
Hm..jag borde mäta upp själv vilken camber jag har nu redan..ser ju tydligt att hjulen lutar iaf men frågan är hur mycket :roll:

Sliter inte snett på gatdäcken dock så då är det kanske för lite camber...

Vattenpass skjutmått o miniräknare så borde det gå bra iaf...

Hur man kollar Toe förstår jag dock inte riktigt :oops: :?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:Det hära exenterverktyget för camberinställningen bak används det även till tex 911 också så det finns en chans att någon hjulinställare nära mig har det?
Får väl min R-däck i dagarna nu hoppas jag så det är snart dags att justera lite.
Hm..jag borde mäta upp själv vilken camber jag har nu redan..ser ju tydligt att hjulen lutar iaf men frågan är hur mycket :roll:

Sliter inte snett på gatdäcken dock så då är det kanske för lite camber...

Vattenpass skjutmått o miniräknare så borde det gå bra iaf...

Hur man kollar Toe förstår jag dock inte riktigt :oops: :?
Verktyget från 911 passar inte såbra tyvärr, det har för liten diameter.

Men det är en excenter, du som är proffs på att svarva fixar väl en sån på en kafferast? Jag kan ta kort på min så ser du hur det ska se ut principiellt.

Metoden jag har att mäta toe är att komma under bilen och mäta mellan fälgkanten framför och bakom hjulaxeln. Viktigt dock att mäta på samma höjd. Sen får man med lite trigonometriska beräkningar räkna om det till en vinkel. Approximativt är varje mm ca 0,1°
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#14 Post by Anders Larsson »

Jaå ta gärna ett kort på excentern det vore hyggligt! :D
Måste ju troligen hålla med verktyget även om jag lämnar in

Nu hänger jag med på hur man kan mäta toe också :wink:

Lämnar nog in ändå tror jag även om det kanske går att lösa själv,trigonometri räknar man ju lite på i jobbet ibland.
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

944-90
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-08 22:44:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#15 Post by 944-90 »

Hej

Metoden som jag använt till toe är så här:

Förutsättningen är att bakhjulens toe är hyfsat bra...(kanske inte spelar så stor roll??)

Tag en fisklina med krok, sätt kroken bakom bakhjulet i däckmönstret.
Spänn upp linan parallellt med bilen framåt, parallellt med framhjulet.
Knyt fast linan i något stabilt föremål framför bilen (bottendelen till uteparasollet är perfekt).
När linan är uppspänd ca: 25mm från framhjulet mäter man först avståndet mellan linan och bakre fälgkant och sedan avståndet mellan linan och främre fälgkant.

Jag tycker metoden funkar bra, men den är halvt hemmasnickrad, så jag är tacksam för synpunkter om det finns någon tvivelaktighet i att göra så här.

// Sture

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users