Hur ställer jag in cambervinkeln?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#16 Post by spirou944t »

944-90 wrote:Hej

Metoden som jag använt till toe är så här:

Förutsättningen är att bakhjulens toe är hyfsat bra...(kanske inte spelar så stor roll??)

Tag en fisklina med krok, sätt kroken bakom bakhjulet i däckmönstret.
Spänn upp linan parallellt med bilen framåt, parallellt med framhjulet.
Knyt fast linan i något stabilt föremål framför bilen (bottendelen till uteparasollet är perfekt).
När linan är uppspänd ca: 25mm från framhjulet mäter man först avståndet mellan linan och bakre fälgkant och sedan avståndet mellan linan och främre fälgkant.

Jag tycker metoden funkar bra, men den är halvt hemmasnickrad, så jag är tacksam för synpunkter om det finns någon tvivelaktighet i att göra så här.

// Sture
Hmm...fundera på om jag fattat rätt här!?
Du spänner linan från bakdäcket o framåt, ca 25mm utanför framdäcket!
Men om du inte får linan parallell med framhjulets teoretiska "noll-linje"
Helt neutral alltså! Får du inte med det felet då?? :?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#17 Post by Niclas Ericsson »

Pär Hylander wrote:
Anders Larsson wrote:Det hära exenterverktyget för camberinställningen bak används det även till tex 911 också så det finns en chans att någon hjulinställare nära mig har det?
Får väl min R-däck i dagarna nu hoppas jag så det är snart dags att justera lite.
Hm..jag borde mäta upp själv vilken camber jag har nu redan..ser ju tydligt att hjulen lutar iaf men frågan är hur mycket :roll:

Sliter inte snett på gatdäcken dock så då är det kanske för lite camber...

Vattenpass skjutmått o miniräknare så borde det gå bra iaf...

Hur man kollar Toe förstår jag dock inte riktigt :oops: :?
Verktyget från 911 passar inte såbra tyvärr, det har för liten diameter.

Men det är en excenter, du som är proffs på att svarva fixar väl en sån på en kafferast? Jag kan ta kort på min så ser du hur det ska se ut principiellt.

Metoden jag har att mäta toe är att komma under bilen och mäta mellan fälgkanten framför och bakom hjulaxeln. Viktigt dock att mäta på samma höjd. Sen får man med lite trigonometriska beräkningar räkna om det till en vinkel. Approximativt är varje mm ca 0,1°
Pär, skulle du inte kunna ta ett kort på din excenterskruv för camberjustering? Är den hemmagjord eller inköpt någonstans, var i så fall och hur många hundringar kostar den?

Jag skulle gärna uppskatta måtten på den också, för jag tillverkar nog en själv.

Mvh. Niclas

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#18 Post by Niclas Ericsson »

När vi nu pratar om camber och toe så kan jag lika gärna passa på att fråga om "vettiga" värden på dessa två.

FRAM:
Camber; I fram har jag justerbara camberplattor och där har jag valt att mäta in så jag väldigt snabbt kan justera mellan 0,5 grader (gata) och 0,9 grader (bana, kurvkörning...)

Toe; har jag inte justerat än, tips på inställning?


BAK:
Camber; står åt fanders bakhjulen emellan, det skiljer 5 mm för tillfället. Så en justering där ska göras, frågan är bara hur mycket man ska lägga sig på? Det får bli en kompromiss eftersom jag inte kan ändra camber i bak lika smidigt som i fram.

Toe; likaså där , lämpligt värde? Inställning av toe och cambern i bak verkar ju påverka varandra rätt ordentligt men ett riktvärde kan man väl alltid ha.

Mvh. Niclas

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

Niclas Ericsson wrote:När vi nu pratar om camber och toe så kan jag lika gärna passa på att fråga om "vettiga" värden på dessa två.

FRAM:
Camber; I fram har jag justerbara camberplattor och där har jag valt att mäta in så jag väldigt snabbt kan justera mellan 0,5 grader (gata) och 0,9 grader (bana, kurvkörning...)

Toe; har jag inte justerat än, tips på inställning?
Du "måste" justera toe om du ändrar cambern, den blir påverkad av camberändringen nämligen, och toe är mkt känsligare än camber.

Du kan ha mkt mer camber fram, 2-2,5° går bra till bana. Det går oxo hyggligt till gata. Behöver inte vara så orolig för snedslitage, eftersom fel i toe är ger mkt större slitage än en extra grad negativ camber.

5 mm skillnad på fälgkant ang camber är inte så mkt faktiskt, antagligen inom fabrikstolerans

Så med andra ord, kör en sportig inställning alltid....

Lägg toe på ca 0 både fram en en gnutta toe in bak är nog en vettig kompromiss. Jag har noll nak och lite toe-out fram, men det är en ren räserbil
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#20 Post by Pär Hylander »

Niclas Ericsson wrote:Pär, skulle du inte kunna ta ett kort på din excenterskruv för camberjustering? Är den hemmagjord eller inköpt någonstans, var i så fall och hur många hundringar kostar den?

Jag skulle gärna uppskatta måtten på den också, för jag tillverkar nog en själv.

Mvh. Niclas
Hoppsan, det hade jag glömt!

Ska på och svetsa på svärdet i nästa vecka, så då ska jag försöka komma ihåg att fota den.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#21 Post by Niclas Ericsson »

Pär Hylander wrote:
Niclas Ericsson wrote:Pär, skulle du inte kunna ta ett kort på din excenterskruv för camberjustering? Är den hemmagjord eller inköpt någonstans, var i så fall och hur många hundringar kostar den?

Jag skulle gärna uppskatta måtten på den också, för jag tillverkar nog en själv.

Mvh. Niclas
Hoppsan, det hade jag glömt!

Ska på och svetsa på svärdet i nästa vecka, så då ska jag försöka komma ihåg att fota den.
Det låter bra! Är det stört omöjligt att justera cambern utan verktyget? Eller kan det gå med skruvmejsel och skiftnyckel eller liknande?

//Niclas

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Niclas Ericsson wrote:Det låter bra! Är det stört omöjligt att justera cambern utan verktyget? Eller kan det gå med skruvmejsel och skiftnyckel eller liknande?

//Niclas
Jag var hos NB gummi i stockholm idag (de ska vara duktiga på just porshe) och de verkade använda en vanlig polygrip för att ändra Toe bak åtminstone... vet inte om det är samma justering som för camber.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users