Page 1 of 2

Funderingar kring bättre ic på 944 turbo

Posted: 2009-09-13 21:21:57
by DLS
Börjar fundera på vid vilken effekt det kan vara vettigt att uppgradera ic:n?
vet att orginal ic är rätt bra men räcker förmodligen inte till när man kommer uppåt en 400hk?

skulle en sån här ic funka bättre?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

om man svetsar om gavlarna så man får den att passa på orginal platsen.

Posted: 2009-09-14 09:03:36
by JBlom
Dom där Iintercoolerna åker väldigt många med. Kyler bra och aldrig hört nåt negativt. Funderar själv om man skulle ha uppdaterat, kall luft är aldrig fel.

Posted: 2009-09-14 23:28:11
by jerker67
Her en ide som CP cosum parts i Edsbyn kör med: kapa insugsröret 1-1,5 cm ersätt med slag utanpå då slipper man Värmebryggan från toppen Plenum Kallt i stället för varmt = Effekt

Posted: 2009-09-15 07:07:30
by gegge
jerker67 wrote:Her en ide som CP cosum parts i Edsbyn kör med: kapa insugsröret 1-1,5 cm ersätt med slag utanpå då slipper man Värmebryggan från toppen Plenum Kallt i stället för varmt = Effekt
Eller så köper du färdiga phenolic spacers istället för insugspackningen. Vissa hävdar effektvinster andra inte. Men ditt insug och plenum blir kallare.

Posted: 2009-09-16 20:07:59
by jerker67
Båda är billigare än en ny IC iaf

Posted: 2009-09-16 21:32:03
by gurra
Grabbar få lite perspektiv nu ;)
Spacers eller det ena eller det andra skulle kanske kunna minska tempen på själva insuget någon grad i absolut bästa fall, men nu pratar vi om insugsluft på en turbomotor. Dessutom så är insuget ovanför turbon så värmestrålning från kamhuset är inte det största problemet.

Med en ny större IC får man förhoppningsvis dels något lägre tryckfall och ökad verkningsgrad.

Exempel:
Insugsluft före turbo 25 grader (förutsatt att du har avskiljt bra)
Du laddar 1.2 bar (mätt i plenum)
Kompressor verkningsgrad 70%

Exempel IC 1:
Original IC har 0.2 bar tryckfall (taget ur luften) och 75% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 55,5 grader

Exempel 2:
Ny IC har 0.15 bar tryckfall (taget ur luften) och 85% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 42 grader

Om sedan denna luft passerar ett plenum som är 65 grader eller 70 grader kommer troligtvis inte påverka tempereraturen på luften nämnvärt.

Jag har förresten en liknande IC som länkats till, fast tjockare:
Image
Image

Posted: 2009-09-17 19:00:20
by jerker67
Skippa värme bryggan: du har ju inte tubon på ett orginalställe som jag trodde du hade då hade saken varit en annan

Posted: 2009-09-17 19:45:09
by AXL944
Någon här som testat Speedforceracings IC - skall vara möjlig att få på plats utan att såga i karossen, vara bättre än original map. tryckfall och verkningsgrad. Men vet ingen här som testat.

Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?


/Axel

Posted: 2009-09-17 19:52:41
by gegge
AXL944 wrote: Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?
För att det ska fungera bra krävs det att dropparna atomiseras, dvs HÖGT tryck. Räcker inte med vindrutespolning. Köp en ULKA vattenpump från espressomaskin plus en 12V/240V konverter så har du kanonkylning för 1000:-. Den trycker 10bar :shock:

Posted: 2009-09-17 21:05:20
by Peter O
http://www.gikturbo.se/performance.asp? ... =8&level=1

Scrolla ner till intercooleroptimerare. En sådan kanske kan vara nåt?

Posted: 2009-09-17 22:40:43
by Erol
jerker67 wrote:Skippa värme bryggan: du har ju inte tubon på ett orginalställe som jag trodde du hade då hade saken varit en annan
Jo, han har turbon på orginalstället... alla 951.or har turbon under insuget!


gegge wrote:
AXL944 wrote: Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?
För att det ska fungera bra krävs det att dropparna atomiseras, dvs HÖGT tryck. Räcker inte med vindrutespolning. Köp en ULKA vattenpump från espressomaskin plus en 12V/240V konverter så har du kanonkylning för 1000:-. Den trycker 10bar :shock:

Klart det funkar, t.ex så har vissa Mitsubishi Evo vattensprut på IC. Det
är ju enligt naturens lagar att en blöt yta som utsätts för drag/vind kyls
av mycket bättre än en torr.

Sen finns det säkert mer och mindre effektiva sätt att spruta vatten, man
bör ju få en dimma som täcker hela IC:n istället för 2 st strålar.


/ Erol

Posted: 2009-11-14 10:28:09
by Björn Nilsson
Lyfter denna fråga

Var skaffar jag en större ic som t ex din Gurra?

Är det specialbeställning som gäller?

Mvh Björn

Posted: 2009-11-14 15:32:18
by Dea
Eller kör med plasthuv med försänkt utsläppshål strax bakom IC som mer eller mindre ansluter till baksidan på ICn.
Kommer att höja genomflödet ordentligt och därmed höjs verkningsgraden.

/Dea

Posted: 2009-11-14 18:22:17
by Björn Nilsson
Eftersom jag laddar ca 1,5-1,7 bar så tror jag min orginal ic kan vara en flaskhals :D

En större ic är nog rätt väg att gå men plasthuven ligger å väntar i garaget så idén med att göra luftutsläpp precis bakom ic:n är inte dum.

Men att finna dessa större intercoolers verkar inte så lätt :?

/Björn

Posted: 2009-11-14 19:44:26
by Dea
Exakt var man lägger utsläppet i bilens längdriktning beror på trycksituationen, tror att det är undertryck en bit in på huven och jag vill minnas att Utzon har nån bra bild på tryckfördelningen, kolla på hans hemsida.

Kan ju vara så att du behöver större IC med tanke på laddtrycket, blir ju en rejäl temphöjning.

Man borde egentligen göra en mätning, det är ju inte så svårt. Två riktigt tunna typ-K givare som man klämmer in i slangövergångarna, en före och en efter och sen logga max-temp.

/Dea