Page 1 of 1
Läckage från framsidan av kammaxeln
Posted: 2009-09-12 14:56:18
by Shrimpen
Det läcker olja fram från min motor.
Jag har lokaliserat läckan till mellan bakre kåpan som sitter runt kamdrevet och ventilkåpan.
Om man kollar på sprängskisser så sitter det både en O-ring (nr 21) samt en "shaft sealing ring" (nr 22).
Är det någon som haft läckage på samma ställe och vet om det räcker med att byta O-ringen. Eller behöver man byta hela rasket.
Jag antar att man inte kan byta denna shaft sealing ring utan att lyfta på kamaxeln.
Jag lägger en bild som visar var det läcker samt sprängskissen.
Posted: 2009-09-12 15:14:08
by Erol
Packboxarna, nr 22 på bilden, som sitter runt kam, ballansaxlar och nere
vid vevaxeln är väldigt vanliga oljeläckor på våra motrer.
Packboxen och o-ring ska gå att byta utan att ta bort kamen de sitter i kåpan, nr 15 på skissen.
/ Erol
Posted: 2009-09-12 22:28:31
by 944_Driver
Har man bara känsla för att spänna kamremmen lagom igen efteråt är det en enkel operation på 944. Man behöver som sagt var inte lossa kammen utan bara drevet och själva kåpan 15.
//Magnus
Posted: 2009-09-12 22:36:40
by Peter O
I våras fixade jag ett sånt läckage på min Turbo S. Kamaxeln behöver inte lyftas, men drevet måste bort så att du kan ta bort den bakre kåpan. Det är en del att riva alltså och därför ska du passa på att byta både O-ringen, tätningsringen och en liten "gummiplutt" också (kolla Clarks Garage för en bra instruktion till detta jobb) när du ändå rivit.
Något som kan vara värt att prova är Wynn´s oljeläckstoppare. Det är inget hokus pokus, utan en tillsats som sväller upp gummi som tappat spänsten. Kostar knappt 200 kronor och hälls i motoroljan. Sedan tar det någon vecka innan läckaget upphör, under förutsättning att det berodde just på spröda o-ringar eller andra gummitätningar. Att jag vet detta beror på att det visade sig att kamaxeltätningen inte var det enda stället som läckte på min bil. Eftersom jag inte hade någon större lust att inleda säsongen med en massa rivande i framänden av spisen ännu en gång, så tänkte jag att det kunde vara värt ett försök och det var det! Det tog en vecka och sen har det inte kommit en droppe olja från maskinen.... Har pratat med en polare som har bilverkstad om detta och det är enligt honom ofta som man löser läckageproblem på det här sättet.
Hälsningar,
Peter O
Posted: 2009-09-13 07:28:10
by Shrimpen
Tack för alla svar.
Känns som det får bli ett projekt för i vinter.
Peter O,
Hur låste du drevet när du skulle lossa muttern? Eller sitter den inte hårt när man väl lossat låsskruven?
Jag har ingen större lust att använda kamremmen som mothåll då den är helt ny.
//Anders
Posted: 2009-09-13 11:02:10
by jerker67
du har den stora muttern mot kamdrevet som du håller emot med en torx i den som håller drevet bild 18 19