Page 1 of 3

Renovera 2,5l eller satsa på 3l???

Posted: 2009-09-04 17:54:27
by DLS
Jag måste ta o göra nått åt min motor i vinter o då funderar jag på vilket som blir bäst, renovera 2,5l motorn eller satsa på 3l när man ändå är igång?

Målet är minst 400 driftsäkra hk :roll:

billigast blir ju 2,5l men problemet är att jag måste ändå ha ett annat block då mitt är i så dåligt skick.

om man satsar på 3l så måste jag ha tag i s2 block samt flytta över mina turbo stakar men tydligen behövs bättre kolvar också??

Vet att man måste svetsa om toppen för att få den att passa på 3l blocket men har inte sett så många bilder på hur det görs??

Posted: 2009-09-04 18:35:10
by gurra
Om du ändå behöver block tycker jag du ska satsa på 3l! Blir roligare på alla sätt och vis.
Jag har två S2 vevaxlar om du behöver en.

Ett annat alternativ är att du skaffar en S2-vevaxel och sedan ett annat 2.5l block (alternativt borrar ditt block och skaffar nya kolvar) - och bygger en 2.8l motor. Då behöver du inte mixtra med toppen etc.

Wössner har kolvar som fungerar i Alusil-cylindrarna. Jag tar hem dessa.

Det är främre vattenkanalen på toppen som görs om, ska posta bilder vid tillfälle.

Posted: 2009-09-04 19:48:04
by DLS
så det är bara veven som behöver bytas för att kunna få 2,8l då?

väntar med spänning på bilderna gurra :)

Posted: 2009-09-04 19:54:20
by mijo
DLS wrote:så det är bara veven som behöver bytas för att kunna få 2,8l då?
Måste väl ha lägre kolvar eller kortare stakar också? Annars slår det väl i eller blir för högt komp...

Posted: 2009-09-04 23:32:18
by gurra
Ja precis, antingen anpassade kolvar (bästa lösningen) eller kortare stakar.
Bilder kommer vid tillfälle, måste bara hinna leta i bildbanken :)

Posted: 2009-09-05 05:45:27
by Rikard
Du skall absolut satsa på en 3-litersmotor!!!

Det är stor skillnad i karaktär och du behöver inte stressa motorn för att nå den effekt du är ute efter.


Rikard

Posted: 2009-09-05 06:36:59
by firefish
Samtidigt så handlar det bara om 2 dl skillnad och då verkar det som om 2,8:an blir betydligt billigare i grunden, dvs mer pengar till andra fräna effekthöjande delar om vi förutsätter en fast budget.

Längre stakar låter vettigt, du har ju turbo och inte något större behov av korta stakar.

Jag noterar också att Rikard just fick post 968:)

Posted: 2009-09-05 07:13:24
by Joakim.S
newkie wrote:Även om det är fusk så tycker jag helt klart att du ska satsa på tre liter ;)
Jag tycker nog att allt över 2liter är fusk :)

/Joakim

Posted: 2009-09-05 08:32:40
by gegge
Kostar det inte närmare 100.000.- att bygga en vettig 3-liters turbomaskin?

Borde räcka med 8v och maxladd på 1,5 bar för att nå dit,

Minst 400 driftsäkra hästar i ett open-deck block låter lite som en motsättning, men det har bevisligen gjorts förr. Vad betyder driftsäker; gata eller bana?

Posted: 2009-09-05 09:54:00
by DLS
njae några 100000kr lär det inte kosta då jag bara ska ha botten, en hel motor kanske med insprut o allt möjligen.

Jag ska ha en motor som tål att brukas hårt på gata samt även en del på bana o man ska tordas ta bilen hela vägen ner till ringen utan att vara orolig ;)

Posted: 2009-09-05 21:46:52
by Erol
firefish wrote:Samtidigt så handlar det bara om 2 dl skillnad och då verkar det som om 2,8:an blir betydligt billigare i grunden, dvs mer pengar till andra fräna effekthöjande delar om vi förutsätter en fast budget.

Längre stakar låter vettigt, du har ju turbo och inte något större behov av korta stakar.

Jag noterar också att Rikard just fick post 968:)
Skilljer ju iofs på foder på 2,5 och 3 liter, den sistnämda har stabilare foder.

Dessutom så har Johan tyvärr inget eget 2,5 block att använda då han
misstänker att hans är kaputt och där med måste bytas. Så det är
skillnaden på kostnaden mellan 2,5 litersblock och ett 3 litersblock
som är det intressanta för honom.

Något jag undrar över är, att det finns andra fabrikat av motorer på 2 liter,
iofs med 16v, som som de kramar ur bort åt 800hk och kör 400-500 hk
med god hållbarhet. Så varför skulle man inte kunna få 400+ hållbara
hästar i en Porschemotor på 2,5 liter?

Så fort man ska trimma mer än ett chip/Maf-kit så ropar alla 3 liter!!!

Kollar man på Rennlists top 10 hk, så är det inte någon större skillnad på
effekten mellan 2,5 och 3 liters motorer, det är till och med så att att en
2,5 har högst effekt med lite drygt 600 hk. Jag kan köpa att en 3 liter får
en annan karraktär och i och med sina tjockare foder har bättre hållbarhet.

Men frågan kvarstår är det lönlöst att försöka bygga en körbar/hållbar
400+ hk motor på 951-motorn, dvs. 2,5 liter?


/ Erol



Länk till Rennlist top 10 hk, för den som är nyfiken

Posted: 2009-09-08 18:50:47
by bergodalvana
Hittade en sida om en snubbe som satt turbo på en 968 motor:
http://www.dia-team.no/porsche/turboconversion.htm

Posted: 2009-09-08 20:12:28
by makkanftw
http://www.dia-team.no/porsche/968csturboconvertion.htm är väl ungefär samma modifikation fast i 968 kaross?

Posted: 2009-09-09 18:55:59
by Tomas
Ett annat alternativ är ju att bygga en 2,7L med slaglängd från 2,5L och cylinderdiameter från 3L.
Man borrar då bort originalfodren och monterar lämpligen Dartons MID foder. Med järnfoder blir det sedan enklare att hitta kolvar.