Page 1 of 1
944-88 startar ej
Posted: 2009-09-03 18:14:51
by Anton N
Hej
Vet att det finns en del trådar på forumet om detta, men har inte hittat någon med exakt samma fel som mig. Helt plötsligt efter att jag hade justerat ljuset och tagit en tur med bilen startade den inte dagen därpå. Startmotorn går på min bil, alla insturment tänds upp och så vidare men bilen startar ändå inte. Det jag har kollat hittills är:
>Dme-reläet, testade att koppla förbi detta efter beskrivning på clarks garage. Hörde hur bränselpumpen surrade men ändå startade inte bilen.
>Tändkablar, fördelare och rotor
Jag har hört talas om problem med spjällägesgivare och svänghjulsgivare. Någon som har en bild på var dessa sitter?
Tacksam för alla råd och tips!
Posted: 2009-09-03 19:06:47
by Freddie_81
Och de kommer gnista från stiften ? eller prova med ett löst stift i en av kablarna ... Mvh Fredde
Posted: 2009-09-03 19:33:08
by watp
Hej
Tips kolla Tändmodulen om den funkar!
mvh / Micke
Posted: 2009-09-03 21:31:31
by 944_Driver
watp wrote:Hej
Tips kolla Tändmodulen om den funkar!
mvh / Micke
Sitter inbyggd i databoxen (DME) så det är lite svårt att kolla den löst.
//Magnus
Re: 944-88 startar ej
Posted: 2009-09-03 21:37:51
by 944_Driver
Anton N wrote:Hej
Vet att det finns en del trådar på forumet om detta, men har inte hittat någon med exakt samma fel som mig. Helt plötsligt efter att jag hade justerat ljuset och tagit en tur med bilen startade den inte dagen därpå. Startmotorn går på min bil, alla insturment tänds upp och så vidare men bilen startar ändå inte. Det jag har kollat hittills är:
>Dme-reläet, testade att koppla förbi detta efter beskrivning på clarks garage. Hörde hur bränselpumpen surrade men ändå startade inte bilen.
>Tändkablar, fördelare och rotor
Jag har hört talas om problem med spjällägesgivare och svänghjulsgivare. Någon som har en bild på var dessa sitter?
Tacksam för alla råd och tips!
Spjällägesgivaren (TPS) sitter under gasspjället, men den är med 99% sannolikhet inte skyldig till dit problem.
Svänghjulsgivarna sitter i sprängkåpan vid motorn bakkant, kan skymtas uppifrån med lite vilja och en lampa att lysa med. Kontakterna till de brukar sitta i ett plåtfäste högre upp fastskruvat i insuget. Mät där, cirka 1000 Ohm ska det vara mellan två av stiften och det andra ska inte ha kontakt med något av de andra då det är kabelns skärm. Saknar du gnista är dessa givare en lågoddsare på en 944.
//Magnus
Posted: 2009-09-04 23:41:57
by Anton N
Tack för alla svar. Ska felsöka vidare i dagarna. Man blir ju ledsen när skönheten bara står...
Posted: 2009-12-12 01:10:17
by Anton N
Kom på att jag glömt svara på vad felet var. Kan ju vara bra att veta för någon annan som felsöker en bil med liknande symtom. Bovarna i dramat var vevaxelgivarna iaf. Passar på att köra sista dagarna innan snön kommer nu. Stämmer inte direkt in i Dean Martins Let it snow, let it snow, let it snow, kan jag ju säga (åtminstone inte i bilen, annars är det en grymt bra jullåt).
Återigen, tack för alla tidigare tips!