Page 1 of 2
968 känns svag och misständer
Posted: 2009-09-01 18:57:40
by jonaslarsson
min 968 vill inte gå riktigt den känns inte specielt rapp. den vill mistända i varvtalsområdet 2000-3000 varv och går ojämnt på tomgång ibalnd kan motorn dö när man kör och skall stanna vid ett rödljus t.ex. motorn är precis ny renoverad har omslipade kammar men den hade precis samma symtom innan omslipningen. så det maskinella är friskt. nya tändkablar nya stift ny rotor och fördelare. hade trimchip i tidigare då känndes den lite piggare nu med orginal så känns den väldigt slö. men den miständer och går ojämnt med båda chipen. vad kan det vara?
Posted: 2009-09-02 07:06:38
by patand
Kolla alla jordflätor. Speciellt den från generatorn till motorn.
Kanske är spolen dålig? Du räknade inte upp den bland de nya tänddelarna.
Posted: 2009-09-02 13:39:41
by firefish
Har du kollat enklare saker som att den inte drar tjuvluft? Ett insugsläckage ger skum gång och är väl inte helt osannolikt med tanke på allt som varit i delar. Fast å andra sidan så hade du ju felet innan också. Sprucket insug?
Har du några felkoder?
Kolla kontakter och jordanslutningar. Kolla efter insugs- eller vacuumläckor. Om inget av det hjälper så hitta en modellbroder och bytlåna del efter del i ett försök att isolera den dåliga komponenten. Om motorn är renoverad och felet är kvar så bör felet rimligtvis ligga i kringutrustningen. Hur är bränsletryck och ger spridarna jämna och fina duschar?
Posted: 2009-09-02 16:08:37
by jonaslarsson
jag har faktist en vakum anslutning som jag inte vet var den skall sitta men jag har provat att hålla för där och det händer ingenting. brukar ju ofta bli förhöjd tomgång vid vakumläckage min tomgång är låg. jag har nya spridare och ny bränsletrycks regulator och trycket är jämt och fint. pratade med sanden idag och han trodde att det kunde va massemätaren. när motor är varm så är den mer svårstartad
hur fungerar hallgivaren och knacksensorn?
Posted: 2009-09-02 16:11:09
by jonaslarsson
patand wrote:Kolla alla jordflätor. Speciellt den från generatorn till motorn.
Kanske är spolen dålig? Du räknade inte upp den bland de nya tänddelarna.
att det är jordfel e jag mycket tveksam till. men spolen är faktist en del som jag alldrig bytt.
Posted: 2009-09-02 17:02:48
by firefish
Oftast brukar en dålig spole fungera bra när den är kall med börja strula när den blir varm.
En kass LMM borde väl ge en felkod. Har du ingen i närheten du kan låna av? Det tar ju bara några minuter att testa.
Knacksensor känner av spikningar och brukar oftast backa tändningen.
Posted: 2009-09-02 19:31:02
by jonaslarsson
hittade var vacum slangen skulle sitta så jag satte dit den men det blev ingen som helst skillnad.
testade även att dra ur kontakten till lmm och då gick den ännu sämre tomgången försvann helt.
spolen kan det ju va motorn går sämre när den är varm och mer svårstartad.
Posted: 2009-09-02 20:00:24
by firefish
Min bil går med lmm urkopplad (som en påse nötter iofs) så då kan ju din vara ok, om de nu inte kan vara halvdåliga. Du är långt från Sthlm men du är välkommen att komma hit och låna delar för test. Tycker inte att du ska slänga en massa dyra delar på bilen i onödan.
Posted: 2009-09-02 20:54:00
by Karl Birgander
Har inte själv kollat i verkstadshandboken för 968, men iaf för 944 så finns för de absolut flesta sonder och givare och dylikt ett referensmått att mäta upp med multimeter.
På så sätt kan man utesluta en efter en.
Rätt gnistgap på stift?
Även ny tändkabel spole->fördelare?
Tomgångsmotor? Hel, ren? (eventuellt prova att rycka kontakt, alt. plugga dess anslutningar och köra med spjället.)
Inget dumt avgasläckage i anslutning till lambdasond?
Posted: 2009-09-03 02:37:55
by jonaslarsson
Karl Birgander wrote:Har inte själv kollat i verkstadshandboken för 968, men iaf för 944 så finns för de absolut flesta sonder och givare och dylikt ett referensmått att mäta upp med multimeter.
På så sätt kan man utesluta en efter en.
Rätt gnistgap på stift?
Även ny tändkabel spole->fördelare?
Tomgångsmotor? Hel, ren? (eventuellt prova att rycka kontakt, alt. plugga dess anslutningar och köra med spjället.)
Inget dumt avgasläckage i anslutning till lambdasond?
ja tändkabeln mellan spole och fördelare är ny
om man rycker kontakten till tomgångsmotorn så tvärdär den men så kanske det skall va?
avagasystemet läcker garanterat inte och sonden är ny
Posted: 2009-09-03 02:44:03
by jonaslarsson
firefish wrote:Min bil går med lmm urkopplad (som en påse nötter iofs) så då kan ju din vara ok, om de nu inte kan vara halvdåliga. Du är långt från Sthlm men du är välkommen att komma hit och låna delar för test. Tycker inte att du ska slänga en massa dyra delar på bilen i onödan.
nä det känns ju onödigt har pratat med sanden ska eventuelt låna lite grejer av han nästa vecka.
Posted: 2009-09-04 03:06:23
by jonaslarsson
gjorde rent tomgångsmotorn och tomgången blev något stabilare. nu kan jag helt plötsligt köra min bil utan lmm och jag märken ingen skillnad så det e nog den som är kass endå.
Posted: 2009-09-04 06:06:11
by firefish
Det är inte så att den lmm är ruskigt smutsig? Det finns en CRC spray att göra rent med (Air Sensor Clean).
Kan du visuellt inspektera den och se om den ser hel ut?
Posted: 2009-09-04 07:28:54
by Peter O
Av nyfikenhet, hur gör man ren tomgångsmotorn? Jag har en 951 som ibland låter "skrapigt" från tomgångsmotorn när bilen är kall.
Posted: 2009-09-04 07:47:33
by Nahpets
Tar loss den och tar en tandborste och tops alt något verktyg som tillåter flex och är litet.
Du ska in och rota i de två "rören". Jag tror det är en sådan där "flärp"styrning, motsvarande princip på 944ans LMM.
Sen är jag osäker på vad för rengörningsmedel som ska användas.
Jag använde nämligen allt som hade effekt

: brake cleaner, lacknafta, T-röd.
Du kan med fördel när du rengör den hålla den så att elkontakten pekar uppåt.
Mvh
Stephan