Page 1 of 4
Vita avgaser ur vevhusventilationen (Sprucken kolv, igen!)
Posted: 2009-08-26 20:25:13
by makkanftw
Som rubriken lyder hade jag efter att ha bytt underdelen på motorn (komplett block med vev, kolvar samt ringar) provstartat och har vit rök ur vevhusventilationen.
Teorin än så länge är att jag missat att dra åt en av bultarna tillräckligt hårt, använde en vinkel på momentnyckeln och misstänker att denna kanske orsakat att det inte blivit tillräckligt hårt draget. Det jag grundar detta på är att det efter att jag lyft toppen ser ut som att det läckt ut vätska vid det hörn jag använde vinkeln.
Men detta förklarar inte allt, även om det skulle läcka in vatten i cylindern pga detta så borde väl det försvinna ut med avgaserna? Vilket innebär att även en kolvringarna på samma cylinder som det ser ut att ha läckt borde vara skadade/slut?
Jag har såvitt jag kan se ingen missfärgning på varken vatten eller olja men hann aldrig köra mer än 2km i stöten 2ggr väldigt lugnt.
Behöver lite hjälp att brainstorma känner jag då jag börjar få slut på idéer så släng ur er allt ni kommer att tänka på är ni snälla!
Posted: 2009-08-26 20:34:34
by gegge
Bara "vit" rök ur vevhusventilationen? Bolmar det? Blåser det eller bara som cigarettrök? Ingen rök ur avgasröret?
Posted: 2009-08-26 20:40:15
by makkanftw
Japp, såg ut som ett lokomotiv när jag kom är väl så bra beskrivet det går. Far påstod iaf att det var samma ur avgasröret, jag hade fullt upp med att försöka se något framåt och glutta på mätarna..
Dessutom fick jag någon vit beläggning på utloppet till vevhusventilationen? Hade alltså inte slangen mellan vevhusventen och luftfilterboxen på så det bolmade rakt fram.
Posted: 2009-08-26 21:08:04
by patand
Den vita beläggningen är troligen olja blandat med vatten. Oljan blir vit/gräddfärgad av vatten.
Även om kolvringarna är slut ska du inte få in vatten i cylindern. Det måste vara något som gör att vattenkanalerna inte håller tätt gentemot cylindrarna. Kollade du så att toppen är plan innan du satte tillbaka den? Rekommendabelt efter en rejäl varmkörning som jag har för mig du råkade ut för är ju att kolla toppen och plana den om det behövs.
Se också till att dra toppen med rätt moment i rätt ordning när du monterar och givetvis med ny packning. Varför använde du någon "vinkel" när du drog toppen förresten, jag har alltid bara använt en rak förlängare och det har fungerat utmärkt.
Vet inte om mitt svamlande hjälper något... men hoppas det löser sig för dig på något sätt iaf!
Posted: 2009-08-26 21:12:26
by makkanftw
I samma hörn där det var blött var det även blankt lite som om det vibrerat.
Ska kolla upp toppen, hoppades väl att den skulle vara ok men man lär sig ständigt nåt nytt
Rätt moment och rätt ordning var inga problem men jag satte ju dit toppen när blocket satt i motorn och kom helt enkelt inte åt med nåt annat, bulten närmst torpeden på avgassidan är det det handlar om och den kom jag som sagt inte åt på annat vis.
Alla tips, råd och kritik mottages tacksamt så oroande dig inte över svamlandet, det gör man när man blir gammal

Posted: 2009-08-26 21:44:14
by patand
makkanftw wrote:Rätt moment och rätt ordning var inga problem men jag satte ju dit toppen när blocket satt i motorn och kom helt enkelt inte åt med nåt annat, bulten närmst torpeden på avgassidan är det det handlar om och den kom jag som sagt inte åt på annat vis.
Jag har dragit både min topp och farsans topp med motorn i bilarna och har inte haft några problem att komma åt någon av bultarna, inklusive den närmast torpeden på avgassidan. Det jag haft att dra med är en lång bits med 3/4" bitshållare och en 3/4" förlängare av normallängd samt momentnyckeln då förståss.
Har för mig att huvudet på momentnyckeln hamnade ovanför motorrummet i det fallet iof så vi hade nog motorhuven avmonterade på bilarna när vi meckade, huven tar du ju lätt bort genom att lossa 4 bultar så det är inget att tveka på om det är trångt.
Tur att jag inte är gammal ännu iaf...

Posted: 2009-08-26 21:49:38
by makkanftw
Jag gjorde en liten fuling, hade ingen passande bits eller liknande så använde en hylsa storlek 10 och en isärkapad insexnyckel av modellen på bilden.
Kanske blir bättre om jag kapar den kortare helt enkelt, att jag inte tänkt på det tidigare är för mig ett mysterium
Ang huven så har jag inte haft den på bilen på sisådär 6 månader..
Haha nej, tänk om man hade allt du har i huvudet, men en dag så..!
Posted: 2009-08-27 10:48:45
by makkanftw
Vad tror ni om min teori? Håller den?
Finns det en möjlighet att de vita avgaserna smitit någon annan väg än förbi en kass kolvring för att ta sig ut i vevhusventen? Såg ingen beläggning under ventilkåpan så upp genom ventilerna och ner genom oljekanaler har jag svårt att tro..
Posted: 2009-08-27 16:37:08
by firefish
Synd att du inte gjorde ett läcktest innan du lyfte toppen, det hade nog kunnat ge lite bättre besked.
Drog den kylvatten när du provkörde, dvs hur mycket vatten drog den in i cylindern? En kraftigt läckage skulle kunna medföra ett kraftigt övertryck som ger läck både ut genom styrningar och förbi kolvringar. Lägg toppen på rygg och häll vätska i förbränningsrummen och kolla om ventilerna sluter tätt. Gör samma sak med kolvarna för att testa ringarna (inte vatten men diesel brukar fungera). Om det inte läcker i någon större omfattning så plana toppen och återmontera och be en bön...
Posted: 2009-08-27 20:47:10
by makkanftw
Det lilla jag körde med bilen tog den inte såpass mycket att jag behövde fylla på eller ens reagerade på att det försvunnit.
Posted: 2009-09-02 21:43:41
by makkanftw
Jaha då var kolven med dåligt komp ur sin håla och delar av den föll av när vi plockat ur den, godset såg ut som det släppt rakt av mellan ringarna bitvis. Lite metallspån i tråget och frän bensinlukt ifrån oljan som vart kvar i tråget gjorde lyckan total! Lager kändes bra både vid stake och vid kolven.
Säljer utzon S1 kolvar+ringar i storlek 86,5?
Posted: 2009-09-03 06:49:19
by patand
makkanftw wrote:Säljer utzon S1 kolvar+ringar i storlek 86,5?
Tror jag knappast. Det är ju snudd på omöjligt få tag på originalkolvar nytt.
Däremot har han en överdimensionskolv:
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 8&i_id=421
Gillar du priset?!
Ta en bild ovanifrån på din kolv med märkning osv så kan jag kolla om jag har något i garaget. Om jag har det får du givetvis köpa det lite billigare än Utzons pris på Ö.d kolven...
Posted: 2009-09-03 06:52:25
by firefish
Hur ser cylindern ut?
Posted: 2009-09-03 06:56:34
by makkanftw
Loppet har klarat sig förvånansvärt bra, behöver bara honas lite så är det användbart!
Tur i oturen? Tja nångång måste det väl vända...
Tackar ödmjukast Patand! Fixar det under dagen och håller tummarna!
Posted: 2009-09-03 08:51:52
by gegge
På 924.org finns det kolvringar($100) och S1 kolvar till salu om inte Patand skulle ha.
Kolvarna är dock "2nd oversize"