Page 1 of 2

Ändra rotationsrikting på Michelin Cup

Posted: 2009-08-25 20:17:54
by Torbjorn968
Några problem (annat än med mönster/regn) att vända rotationsriktning på Michelin Cup så att jag kan få lite mer liv från ett däck som har slitits på ena kanten.

Mvh

Torbjörn

Posted: 2009-08-25 20:23:42
by Bubby
är väl in o utsida på dom däcken.. byta vä/hö vet jag inte om det spelar så stor roll..

Posted: 2009-08-25 20:26:38
by firefish
Ska du byta sida också, dvs sätta vänster på höger sida och vice versa? Utan att veta så tror jag att det kan vara skillnad i uppbyggnaden av däcksidorna varför det skulle kunna vara känsligare att få in- och utsida rätt snarare än rotationsriktningen (förutom vid regn då som du sa).

Posted: 2009-08-25 20:35:45
by Robert Örebro
Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH

Posted: 2009-08-25 20:40:27
by JBlom
Robert Örebro wrote:Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH
Å sliten insida är alltid sliten insida?!

Posted: 2009-08-25 20:52:10
by gurra
Robert Örebro wrote:Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH
Problemet är väl att de är både rotationsbundna + olika inner/yttersidor?
Så för att utsida ska förbli utsida så rullar det åt andra hållet.

Posted: 2009-08-25 21:07:16
by Bubby
är väl inte rotationsriktning på MPSC däcken vad jag vet... bara in o utsida..

Posted: 2009-08-25 21:08:40
by Torbjorn968
Tanken är att använda insida som utsida. Dvs att byta rotationsriktning är ju inte det jag är ute efter egentligen.

//T

Posted: 2009-08-26 10:02:45
by firefish
För att få ut lite gatmil eller bara finåka runt banan borde det väl inte vara några problem och byter du sida så kan du behålla rotationsriktningen och bibehålla våtfunktionen. Eventuella strukturella problem med in- repektive utsida borde väl knappast dyka upp under annat än vid hög belastning.

Posted: 2009-08-26 10:10:57
by Torbjorn968
Det är extra mil med hög belastning jag vill åt.

//T

Posted: 2009-08-26 10:39:05
by FSN
Dom är inte rotationsbundna. Hur skulle det se ut, specifika höger och vänstedäck vid beställning. Dom är däremot extremt assymetriska, utsidans yttersta cm är sent slicks med några symboliska dimplar som mönster. Hårda banmil med vända MPSC är antagligen allt annat än lämpligt men är dom ändå körda så kan man ju prova. Våtfunktionen är inget att oroa sig för, den är tveksam ändå på slitna MPSC.

Posted: 2009-08-26 10:42:25
by Torbjorn968
Rubriken är som sagt fel. På vilket sätt, annat än våtegenskaper pga mönster, är det olämpligt att köra insida som utsida?
Dvs om vi tänker på däcken som slicks.

//TL

Posted: 2009-08-26 12:03:07
by firefish
Det är nog bäst att kolla upp det med Michelin. Ta svaret med en nypa salt dock, de vill naturligtvis sälja maximalt antal nya däck.

FSN, mina R888 är har både bestämd rotationsriktning och bestämd sida höger/vänster. Det är iaf pilar som pekar på rotationshållet och så står det LEFT och RIGHT på dem. Så det skulle väl michelindäcken också kunna ha utan att det skulle vara alltför konstigt.

Posted: 2009-08-26 16:29:58
by FSN
firefish wrote:Det är nog bäst att kolla upp det med Michelin. Ta svaret med en nypa salt dock, de vill naturligtvis sälja maximalt antal nya däck.

FSN, mina R888 är har både bestämd rotationsriktning och bestämd sida höger/vänster. Det är iaf pilar som pekar på rotationshållet och så står det LEFT och RIGHT på dem. Så det skulle väl michelindäcken också kunna ha utan att det skulle vara alltför konstigt.
Att R888 var rotationsriktade visste jag men inte att dom även hade insida/utsida. Kan vara så men det blir ju en ganska jobbig hantering, det är inte så att dom är märkta "left" på ena sidan och "right" på andra??

MPSC är endast in-/utsida och ingen rotationsriktning.

Posted: 2009-08-26 17:15:51
by Bubby
Toyo R888 är bara rotationsbestämda.. står höger o vänster så att dom ska rulla åt rätt håll.. höger ska synas när det sitter på höger sida o lika för vänster