Page 1 of 1
Missljud
Posted: 2004-11-17 14:32:37
by Adde_k
Har ett "kluckade" ganska svårbeskrivbart ljud att tampas med... lät ungefär likdant när handbromsvajern låg emot ett däck på min golf :/
vid runt 1,500 varv så låter det ungefär 1gång/sekund
ljudets intensitet ökar ju mer man gasar för att oftast försvinna vid vid ca 3-4000 varv.
släpper man gasen eller trampar ner kopplingen så upphör ljudet direkt.
står man stilla och gasar händer ingenting.
Det kan vara borta i flera dagar för att sedan hux flux komma tillbaka igen. det är väldigt irriterande.
Snälla hjälp mig :/
Posted: 2004-11-17 17:28:41
by 944_Driver
Vad jag förstår så är det när bilen körs? Är det bara på nån växel eller är det på alla växlar vid 1500 varv som det låter 1/s?
//Magnus
Posted: 2004-11-17 17:36:24
by Adde_k
det glömde jag säga ja, helt rätt.
Det är när bilen körs å det är samma intervall oberoende av växel.. varvtalen som styr intervallen verkar det som, så att säga.
Posted: 2004-11-17 17:44:32
by 944_Driver
Då låter det ännu skummare... jag hade hoppats på att ljudet kom en gång per hjulvarv eller så.
//Magnus
Posted: 2004-11-17 19:37:30
by Pär Hylander
Det var aktuellt för ngn månad sen här med ett ljud som följde varvtalet, men ca 1-2 ggr/sekund. Det var kuggar som lossnat från kamrem eller balansaxelrem....
Posted: 2004-11-17 20:28:26
by Adde_k
då blir det väl till att byta dårå :/ det verkar väldigt troligt.
antar att det kan komma å gå beroende på hur remmen känner sig för dagen..hehe
Tack för all hjälp!
Posted: 2004-11-17 20:32:25
by Pär Hylander
Jag är ju inte alls säker på att det är det, men om du misstänker det så ska du nog inte starta motorn alls helst.
Posted: 2004-11-17 20:36:36
by Adde_k
meeeeen, den går som en klocka ju!

tack vare snön så ska jag dock förmodligen inte köra mer förens till våren..
eventuellt till en vän till mig som är bilmek som ska slipa lite å så.. å han ska även titta på vad det är som låter... ska berätta om vad ni sagt här...
men eftersom ljudet slutar när man trycker ner kopplingen eller slutar gasa, å bilen inte låter när den inte rullar..
borde väl när jag tänker efter inte tyda på kamremmen iaf.. balansaxelremmen vet jag inte ens hur den funkar..
Posted: 2004-11-20 16:01:13
by anders-f
Jag hade en gång på 60-talet en hårdtrimmad ( 50 hk! mot 27 i original) Renault CV4, en svansmotorbil, som betedde sej som Addes. Om man gasade på med växel i dunkade det från bakaxeln, oavsett växel. Lådan kaputt, sa alla förståsigpåare inklusive jag själv. Så, ur med lådan och in med en ny. Var ändå läge att byta till 4-växlat och sänka fjädringen. en lätt operation på CV 4:n. ( Konstruerad av Ferdinand Porsche, minsann! ) Men - efter bytet kvarstod oljudet till min häpnad. Och det fortsatte tills en vacker dag det upphörde tvärt. Samtidigt började motortemperaturen snabbt stiga och det visade sej att fläktremmen hade gått av. Antagligen hade en flärp lossnat och slog emot något när man gasade på. Remmen ändrar ju form lite då....
Kan vara nå´t att tänka på!
Hälsningar
anders-f
Posted: 2004-11-20 17:15:15
by Pär Hylander
*OM* det nu är kamremmen som gör ljudet så går den säkert som en diamantprydd Rolex ända fram till remmen går av eller kuggar över, sen går den nog inte alls och du blir en motor fattigare.
Posted: 2004-11-21 01:04:05
by Adde_k
Faktum är att min fläktrem slirar som faaan titt som tätt..
Hade tänkt spänna den men nu ska jag allt ta å byta den helt istället å se vad som händer.. det låter mycket mycket sannolikt..
Antar att den beställs från PC eller är det nått standardmått man kan köpa på Ica eller biltema?

Posted: 2004-11-21 09:18:16
by Pär Hylander
Du har inget fläkrem.... fläkten är elektrisk
Du har däremot en rem till generatorn och en till styrservon om du har sådan. Den förstnämda är av multirib.-typ och den andra av klassisk kilremstyp. Ingen av dom är alltså kuggremmar som kam och balansaxelremmarna är och kan alltså inte ge den sortens ljud.
Bilindustrin håller sig ofta inte till industriella standardmått, men t.ex Mekonomen kan säkert ordna remmar i rätt längd.
Posted: 2004-11-21 12:13:23
by Adde_k
hmmm. där e mig vetligen bara en rem i bilen å det är som du säger en multirib.. men en "flärp" måste väl kunna släppa från remmen om den är skadad å slå emot något närliggande?
jaja, remmen ska bytas i vilket fall som helst.. så får vi se vad som händer.
Hur lätt e det att kontrollera status på kam å balansaxelremmen?
Posted: 2004-11-21 14:21:10
by Pär Hylander
Inte så svårt, man får ta av kåpan över den och det är iofs lite trångt att komma åt alla skruvarna. Har för mig att det är fördelaktigt att komma åt underifrån oxo, men kanske inte helt nödvändigt.
Posted: 2004-11-21 14:30:09
by Adde_k
Okej! jaja, bilen ska som sagt ändå till mekaniker så det får han allt ta å titta på! *börjar bli lite orolig*