2.5-litersmotor m.fl., är de helt i aluminium?
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
2.5-litersmotor m.fl., är de helt i aluminium?
Som rubriken lyder.
Känns som att ett cylinderlopp i aluminium är ett känsligt cylinderlopp.
Enligt den 924/944/968-bok jag har är blocket helt i alu, även cylinderloppen, vilket tydligen ställer stora krav på service m.m.
Låter som en onödigt känslig, konstruktion, om jag nu ska tro författaren.
Är blocket så känsligt?
Känns som att ett cylinderlopp i aluminium är ett känsligt cylinderlopp.
Enligt den 924/944/968-bok jag har är blocket helt i alu, även cylinderloppen, vilket tydligen ställer stora krav på service m.m.
Låter som en onödigt känslig, konstruktion, om jag nu ska tro författaren.
Är blocket så känsligt?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 150
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Cylinderloppen är inte känsliga. Däremot är toppen mycket känslig om man kokar motorn.
Jag har för mig att behandligen är alusil och inte nikasil. Inte för att jag vet vad som är skilnaden mellan dessa.
BMW hade nikasil i sina alublock i början, denna blev förstörd av någon additiv som fanns i bensinen i UK, med katastrofala följder givetvis.
Jag har för mig att behandligen är alusil och inte nikasil. Inte för att jag vet vad som är skilnaden mellan dessa.
BMW hade nikasil i sina alublock i början, denna blev förstörd av någon additiv som fanns i bensinen i UK, med katastrofala följder givetvis.
Pontus Borg
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Ja, 944 är gjord i alusil, en Aluminium-Kisel legering. Vad jag förstått så ska själva cylinderloppen vara så gott som outslitliga.boxsterpontus wrote:Cylinderloppen är inte känsliga. Däremot är toppen mycket känslig om man kokar motorn.
Jag har för mig att behandligen är alusil och inte nikasil. Inte för att jag vet vad som är skilnaden mellan dessa.
BMW hade nikasil i sina alublock i början, denna blev förstörd av någon additiv som fanns i bensinen i UK, med katastrofala följder givetvis.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Hela blocket är en aluminium/kisel legering. I princip all teknisk aluminium innehåller kisel. I de här fallet har man så mycket kisel att den faller ur lösningen som korn. Genom att etsa cylinderloppen vid honingen friläggs kornen. Därmed kan de slitstarka kiselkornen bära kolv och ringar samtidigt som ytan kan binda en oljehinna. Det är inte outslitligt men verkar hålla minst lika länge som andra alternativ. Största fördelen är att cylindrar och kolvar är i samma material. Det gör att man kan ha mindre kolv/cylinder spel som ger tystare gång och mindre kolvkantring.
Bengt
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
De hade Nikasil-lopp.944_Driver wrote:BMW hade väl problem med 750 modellen i vissa delar av USA där soppan innehöll mer svavel eller nått..
Porschens block har jag inte hört nått om som antyder att det är problem med det.
//Magnus
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Yep, BMW hade tidigare NiCaSil i vissa motorer. Det är en mycket slitstark beläggning, problemet är dock att eftersom det är en beläggning så kan den lossna (vilket den verkar ha gjort i BMW motorerna) och vips har man en kostsam nyinvestering framför sig.
Alusil är nog inte lika slitstark som NiKaSil men eftersom det inte är en beläggning så kan den inte lossna.
Alusil är nog inte lika slitstark som NiKaSil men eftersom det inte är en beläggning så kan den inte lossna.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kuriosa är att 968 turbo rs hade nikasil-beläggning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
I en bil som är byggd för racing (jag antar att inget av de fyra exemplaren var menad för vanliga konsumenter) var/är det nog ett vettigt val. På många sätt är det nog en av de bättre materialen i cylinderlopp. Problemen verkar uppstå vid vardagsbruk.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users