Page 1 of 1
Fel på tempgivare = dålig gång+felsäkert läge?
Posted: 2009-08-11 14:39:24
by Peter O
Min Turbo S -88 går lite ojämnt och tveksamt innan den blivit riktigt varm. Samtidigt har jag märkt att den ibland bara laddar +0,2 - 0,3 bar (felsäkert läge) medans den vid andra tillfällen laddar precis som den ska. Dessutom tycker jag att den drar ovanligt mkt soppa den här säsongen. Så nu undrar jag: Skulle dessa symptom kunna bero på att någon av tempgivarna till motorstyrningen (en för insugningsluften, en i motorblocket) inte fungerar som de ska? Såg i verkstadshandboken att defekta givare kan resultera i onormalt hög bränsleförbrukning i vissa lägen.
Kan tillägga att jag kört blinkkodtest i diagnosuttaget, men det testet visade inte på några fel alls.
Posted: 2009-08-11 18:37:50
by Erol
Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?
Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Posted: 2009-08-11 20:35:38
by patand
Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
Hur avgör sprutet om det är en kallstart som sker om inte vattentempen eller någon annan tempsensor är inblandad? Borde det inte finnas någon form av kallstartsfunktion ihop med en dålig tempsensor som kan göra att bilen drar extra soppa?
Frågar eftersom jag kan alldeles för lite om de moderna frontmotorporscharna.

Posted: 2009-08-11 21:23:24
by Malte
borde den inte ryka svart och gå fett hela tiden om den gick på kallstart?
Posted: 2009-08-11 21:49:41
by 944_Driver
Erol wrote:Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?
Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Jag håller nog inte med. Båda tempgivarna behövs för att kunna beräkna bränslemängd.
Om sedan 951 gör si eller så när det är fel på någon av givarna vet jag inte, en första test i min värld är att mäta upp de vid kall motor och varm motor och jämför med värdena som säkert finns i verkstadsmanualen. Jag skulle gärna mäta direkt i DME kontakten också för att utesluta dåliga kablar om givarna i sig ger rätt värden.
//Magnus
Posted: 2009-08-12 08:23:26
by Peter O
Tack för tipsen. Ska försöka mig på att mäta givarna.
Posted: 2009-08-12 08:33:16
by mijo
Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Motortempsensor sitter på blocket nära vattentempsensorn.
Lufttempsensor sitter i LFM.
Avbrott på dessa gör att den går fett, kortis = magert.
Men som Erol säger skulle jag också kolla luftläckor och bränsletryck etc.
Låter konstigt att blinkkodtestet inte visar något när den går i felsäkert läge, du stänger väl inte av motorn innan du gör testet?
Går den inte felsäkert men bara laddar 0,3 bar kanske det är taktventilen som hänger sig i öppet läge till WG? Om det nu kan hända.
Posted: 2009-08-12 08:59:02
by firefish
Var inte för snabb med att mäta på komponenter, DME mm. Uteslut de gamla hederliga felen först - luft/vacuum, elfel typ jordfel eller dålig kontakt. Bara en sådan enkel sak som kass jordfläta eller en dålig cell i batteriet kan ge alla möjliga intermittenta spökfel.