D 90 Fälgar
Posted: 2009-08-10 10:10:53
Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
Enkelt förklarat:Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
Henka_E wrote:Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
Patand (eller annan moderator) - hur gör man för att uppdatera det i biblioteket?
Tror det var 10 eller 9,5 bak och 7,5 eller 8 fram. Tror man kunde välja själv. Dessa fälgar är nya.Sjösgärd wrote:Enkelt förklarat:Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Ju lägre ET, ju längre ut hamnar fälgen
Ju högre ET, ju längre in hamnar fälgen
Man kan "minska" ET med hjälp av spacers, men att öka ET på en fälg blir svårt. (För att öka ET så måste man i princip svarva av material från anliggningsytan på fälgen vilket inte säkert är varken bra för fälgen eller ens möjligt.)
Med fel ET så hamnar fälgen för långt in, alternativ för långt ut. Största problemet är att fälgen tar i där den inte borde ta i, t ex skärmkanter, innerskärmar eller hjulupphängning. Små variationer behöver inte vara omöjligt att få plats med. Om man t ex vill få ut fälgen en centimeter så vill man alltså ha en fälg med 10 mm lägre ET.
En klassiker som man ibland kan se på äldre 944 är 'nyare' fälgar med högt ET vilka hamnar en bra bit längre in i hjulhuset ... och det ser inte bra ut. Jag tror inte att de förbättrar bilen på något annat sätt heller.
Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
Om vi säger så då:Erol wrote:D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?![]()
Hur menar du nu? Det ET som står på fägen är ju det ET bilen har (eller som Porsche designade bilen med). Kolla i PET - jag gjorde det - alla fälgar oavsett bredd med gamla ET på 944 var 23.3. Tex mina turbo telefoner, 16", 7" fram och 8" bak - alla fyra fälgarna stämplade med lika ET.Erol wrote:
De hade inte samma fram och bak...
Efter som bakfälgarna är bredare så blir det ett annat ET på dessa.
Men om man har samma bredd på bakfälgarna som på framfälgarna
så kan det särkert stämma att det är samma ET fram och bak!
/ Erol