951 -86 i bromsbänk

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

951 -86 i bromsbänk

#1 Post by habeon »

Hej

Hade min helt orginala 951 -86 hos TS Motorsport på bromsning idag. Efter 19 år och 8700 mil så fanns det 186 hk samt 317nm på bakhjulen med ett laddtryck på 0,65 bar mellan 3000-4500, vilket sen börjar det dala något.

Nu känner man dock ett visst sug på att se vad lite laddtryckshöjning samt chips skulle kunna ge. Men det är klart att porsche angav 220 hk när den var ny, och när den nu bromsade 225 hk så är man är nöjd.

/ Håkan

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#2 Post by Peedster »

Ojojoj grattis till fina siffror!
Med de milen ska den inte ha något annat!

Men...är det inte lite lågt laddtryck trottsallt?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

För våra bilar brukar man räkna mellan 10% och 15% förlust i drivlinan. Det skulle innebära mellan 207 och 219 hk på motorn.
Kommer inte ihåg vad laddtrycket ska vara men 0,65 låter lågt.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Inte alls dumma siffror för en gammal originalbil!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......

Vill minnas att min turbo -89 med Tollis "standardtrim" (det som brukar hävdas ge knappt 300 hk, större turbo, högre tryck 1,05 bar, ställbart bränsltryck, programvara etc) visade 191 hk och 430 Nm som maxvärden har jag för mig....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -86 i bromsbänk

#6 Post by Area 951 »

habeon wrote:Hej

Hade min helt orginala 951 -86 hos TS Motorsport på bromsning idag. Efter 19 år och 8700 mil så fanns det 186 hk samt 317nm på bakhjulen med ett laddtryck på 0,65 bar mellan 3000-4500, vilket sen börjar det dala något.

Nu känner man dock ett visst sug på att se vad lite laddtryckshöjning samt chips skulle kunna ge. Men det är klart att porsche angav 220 hk när den var ny, och när den nu bromsade 225 hk så är man är nöjd.

/ Håkan
Grattis, fin fina siffror det där.

Om du skulle vara sugen på att chippa bilen så har vi en mängd olika roliga chip till din bil, tänkte bara delge dig detta så du vet vart du skall vända dig när det blir dax. :wink:

MVH//
Jonas Larsson

Area 951 Motorsport
031-967880
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#7 Post by Corleone »

Drivlineförlusten är mellan 10-11% på våra bilar enligt John Milledge som under många år bromsat våra bilar/motorer. Då blir det 207-208 hk på motorn.
Det blir säkert fortfarande 220 hk med de 0,82 bar som den ska ladda orginal.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#8 Post by habeon »

Hej

Tråkigt om man inte kan lita på siffrorna. TS Motorsport hade dock bromsat många "kända" trimmares bilar och bänken verkade vara topp of the line samt två år gammal.

Fick information om att drivhjulsvärdena låg inom +/- 2%, och innan bromsningen så mättes däckstryck mm.

/ Håkan

PS Bilen håller i vilket fall som helst Volvo S60 T5 bakom sig, dock med liten margional.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Magnus K »

Nu vet jag inte exakt vad alla menar men det verkar ju som olika bromsbänkar / rullande landsvägar ger lite olika resultat.

Vissa bromsningar har dåliga miljöer runt om = dåligt med kallluft/kylning eller så slirar hjulen på rullarna. Eller så är kalibreringen lite fel...

Sen har vi hela härvan med dynamisk vs statisk bromsning men den orkar jag inte tänka på nu. ;)

Håkan, jag tycker nog du kan vara nöjd. Bilen verkar ju ge ungefär vad den ska ge, och det efter 19 år! :) Justera upp laddtrycket till vad det ska vara orginal så hittar du nog de saknade hästarna!

Mvh
Mangan

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by Raukman »

Pär Hylander wrote:Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......

Vill minnas att min turbo -89 med Tollis "standardtrim" (det som brukar hävdas ge knappt 300 hk, större turbo, högre tryck 1,05 bar, ställbart bränsltryck, programvara etc) visade 191 hk och 430 Nm som maxvärden har jag för mig....
Hehe, nästan lite diesel värden ju...
Jo räknar man om effekten mot vridmomentet så, har jag svårt att tro på dom siffrorna! Vilka varvtal låg siffrorna på?

Peder

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Raukman wrote:
Pär Hylander wrote:Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......

Vill minnas att min turbo -89 med Tollis "standardtrim" (det som brukar hävdas ge knappt 300 hk, större turbo, högre tryck 1,05 bar, ställbart bränsltryck, programvara etc) visade 191 hk och 430 Nm som maxvärden har jag för mig....
Hehe, nästan lite diesel värden ju...
Jo räknar man om effekten mot vridmomentet så, har jag svårt att tro på dom siffrorna! Vilka varvtal låg siffrorna på?

Peder
Javisst, helt orimliga värden! Minns inte exakt men prickade man in värdena från vridkurvan och räknade ut en effektkurva (eller tvärtom så skiljde det uppemot 35%). TS ville dock inte kännas vid att dom kunde gjort något fel eller att det skulle vara ngn brist i deras utrustning, utan det stämde minsann ;-) Har för mig att maxvärdena låg vid helt rimliga varvtal, typ ngngstans mellan 5 och 6 krpm för effekten och mellan 3 och 4 på vridet

Felet stämmer nästan med angivelse i kW istället för hk, men inte riktigt. TS hävdade att det ena skulle vara värdet skulle vara med drivlineförluster och det andra utan, snurrigt värre....

Detta är dock ca 4 år sen, så det är en ny utrustning. Men samma människor.... (fel kan alla göra, men jag blir förbannad när där inte är någon ödmjukhet)

Iofs så struntade jag i effektsiffran, det jag vara ute efter var att avgaserna och därmed bränsleblandning skulle vara ok. Men har man dålig koll på en grej så kan man ju har det även på en annan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#12 Post by H.Magnusson »

Kan bara säga att man ska ta TS-motors siffror med en stor nypa salt, brukar vara helt orimliga ibland :?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users