951 -86 i bromsbänk
-
- S-Poster
951 -86 i bromsbänk
Hej
Hade min helt orginala 951 -86 hos TS Motorsport på bromsning idag. Efter 19 år och 8700 mil så fanns det 186 hk samt 317nm på bakhjulen med ett laddtryck på 0,65 bar mellan 3000-4500, vilket sen börjar det dala något.
Nu känner man dock ett visst sug på att se vad lite laddtryckshöjning samt chips skulle kunna ge. Men det är klart att porsche angav 220 hk när den var ny, och när den nu bromsade 225 hk så är man är nöjd.
/ Håkan
Hade min helt orginala 951 -86 hos TS Motorsport på bromsning idag. Efter 19 år och 8700 mil så fanns det 186 hk samt 317nm på bakhjulen med ett laddtryck på 0,65 bar mellan 3000-4500, vilket sen börjar det dala något.
Nu känner man dock ett visst sug på att se vad lite laddtryckshöjning samt chips skulle kunna ge. Men det är klart att porsche angav 220 hk när den var ny, och när den nu bromsade 225 hk så är man är nöjd.
/ Håkan
- Peedster
- Addict
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
För våra bilar brukar man räkna mellan 10% och 15% förlust i drivlinan. Det skulle innebära mellan 207 och 219 hk på motorn.
Kommer inte ihåg vad laddtrycket ska vara men 0,65 låter lågt.
Tomas
Kommer inte ihåg vad laddtrycket ska vara men 0,65 låter lågt.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- gurra
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Inte alls dumma siffror för en gammal originalbil!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......
Vill minnas att min turbo -89 med Tollis "standardtrim" (det som brukar hävdas ge knappt 300 hk, större turbo, högre tryck 1,05 bar, ställbart bränsltryck, programvara etc) visade 191 hk och 430 Nm som maxvärden har jag för mig....
Vill minnas att min turbo -89 med Tollis "standardtrim" (det som brukar hävdas ge knappt 300 hk, större turbo, högre tryck 1,05 bar, ställbart bränsltryck, programvara etc) visade 191 hk och 430 Nm som maxvärden har jag för mig....
Pär Hylander
-
- Carrera-Poster
Re: 951 -86 i bromsbänk
Grattis, fin fina siffror det där.habeon wrote:Hej
/ Håkan
Om du skulle vara sugen på att chippa bilen så har vi en mängd olika roliga chip till din bil, tänkte bara delge dig detta så du vet vart du skall vända dig när det blir dax.

MVH//
Jonas Larsson
Area 951 Motorsport
031-967880
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
- Corleone
- Turbo-Poster
Drivlineförlusten är mellan 10-11% på våra bilar enligt John Milledge som under många år bromsat våra bilar/motorer. Då blir det 207-208 hk på motorn.
Det blir säkert fortfarande 220 hk med de 0,82 bar som den ska ladda orginal.
Det blir säkert fortfarande 220 hk med de 0,82 bar som den ska ladda orginal.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
Hej
Tråkigt om man inte kan lita på siffrorna. TS Motorsport hade dock bromsat många "kända" trimmares bilar och bänken verkade vara topp of the line samt två år gammal.
Fick information om att drivhjulsvärdena låg inom +/- 2%, och innan bromsningen så mättes däckstryck mm.
/ Håkan
PS Bilen håller i vilket fall som helst Volvo S60 T5 bakom sig, dock med liten margional.
Tråkigt om man inte kan lita på siffrorna. TS Motorsport hade dock bromsat många "kända" trimmares bilar och bänken verkade vara topp of the line samt två år gammal.
Fick information om att drivhjulsvärdena låg inom +/- 2%, och innan bromsningen så mättes däckstryck mm.
/ Håkan
PS Bilen håller i vilket fall som helst Volvo S60 T5 bakom sig, dock med liten margional.
- Magnus K
- Turbo-Poster
Nu vet jag inte exakt vad alla menar men det verkar ju som olika bromsbänkar / rullande landsvägar ger lite olika resultat.
Vissa bromsningar har dåliga miljöer runt om = dåligt med kallluft/kylning eller så slirar hjulen på rullarna. Eller så är kalibreringen lite fel...
Sen har vi hela härvan med dynamisk vs statisk bromsning men den orkar jag inte tänka på nu.
Håkan, jag tycker nog du kan vara nöjd. Bilen verkar ju ge ungefär vad den ska ge, och det efter 19 år!
Justera upp laddtrycket till vad det ska vara orginal så hittar du nog de saknade hästarna!
Mvh
Mangan
Vissa bromsningar har dåliga miljöer runt om = dåligt med kallluft/kylning eller så slirar hjulen på rullarna. Eller så är kalibreringen lite fel...
Sen har vi hela härvan med dynamisk vs statisk bromsning men den orkar jag inte tänka på nu.

Håkan, jag tycker nog du kan vara nöjd. Bilen verkar ju ge ungefär vad den ska ge, och det efter 19 år!

Mvh
Mangan
-
- S2-Poster
Hehe, nästan lite diesel värden ju...Pär Hylander wrote:Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......
Jo räknar man om effekten mot vridmomentet så, har jag svårt att tro på dom siffrorna! Vilka varvtal låg siffrorna på?
Peder
- Pär Hylander
- Raceputte
Javisst, helt orimliga värden! Minns inte exakt men prickade man in värdena från vridkurvan och räknade ut en effektkurva (eller tvärtom så skiljde det uppemot 35%). TS ville dock inte kännas vid att dom kunde gjort något fel eller att det skulle vara ngn brist i deras utrustning, utan det stämde minsannRaukman wrote:Hehe, nästan lite diesel värden ju...Pär Hylander wrote:Tror inte man ska dra alltför stora växlar på vilka siffror deras utrustning visar. Jag har varit där och dom hade helt klart bristande förståelse för kalibrering och sådana saker. Dessutom stämde inte effekt och vridmomentskurvan överrens......
Jo räknar man om effekten mot vridmomentet så, har jag svårt att tro på dom siffrorna! Vilka varvtal låg siffrorna på?
Peder

Felet stämmer nästan med angivelse i kW istället för hk, men inte riktigt. TS hävdade att det ena skulle vara värdet skulle vara med drivlineförluster och det andra utan, snurrigt värre....
Detta är dock ca 4 år sen, så det är en ny utrustning. Men samma människor.... (fel kan alla göra, men jag blir förbannad när där inte är någon ödmjukhet)
Iofs så struntade jag i effektsiffran, det jag vara ute efter var att avgaserna och därmed bränsleblandning skulle vara ok. Men har man dålig koll på en grej så kan man ju har det även på en annan.
Pär Hylander
- H.Magnusson
- S-Poster