Page 1 of 1
Lätt batteri monterat, skall dock bytas
Posted: 2009-08-03 16:44:34
by Robert Örebro
Jag monterade........... (Lasse "Spånet" monterade menade jag) ett lättviktsbatteri i min bil från BILTEMA häromdan (80-827)
Tycker inte det verkar vara så superstarkt när bilen ska startas..........hm, trots att batteriet stått på underhållsladdning hela tiden sedan montage
För säkerhets skull så beställde jag idag ett lätt ODYSSEY batteri från Torbjörn på WASP racing. Dom ska vara riktigt bra kräm i.
MVH
Posted: 2009-08-03 18:57:37
by Ducati
det är ju ett mc-batteri, det är väl inte så konstigt att det inte är samma effekt på det som ett vanligt bilbatteri
Posted: 2009-08-03 19:09:20
by firefish
Apropå batterivikt och placering (ursäkta kapningen) så undrar jag om någon placerat batteriet bakom passagerarstolen? Jag har inget baksäte och att placera batteriet där känns spontant som en bra idé - lågt, mitt i bilen och lättåtkomligt. Någon som gjort detta?
Posted: 2009-08-03 19:53:46
by Pär Hylander
firefish wrote:Apropå batterivikt och placering (ursäkta kapningen) så undrar jag om någon placerat batteriet bakom passagerarstolen? Jag har inget baksäte och att placera batteriet där känns spontant som en bra idé - lågt, mitt i bilen och lättåtkomligt. Någon som gjort detta?
Ja, där hade jag det, och det är IMO bästa placeringen.
Nuförtiden kan man köpa prisvärda batterilådor på biltema.
Posted: 2009-08-03 19:56:06
by Pär Hylander
Ducati wrote:det är ju ett mc-batteri, det är väl inte så konstigt att det inte är samma effekt på det som ett vanligt bilbatteri
Ja visst är det så. Jag fick ofta krångla med startkablar pga mc-batteri från biltema med ibland bristande ork
Kabeltvärsnitt kan dock har stor betydelse, upp ett par snäpp i kabel-kaliber kan göra underverk.
Posted: 2009-08-03 20:40:07
by FredrikÅ
firefish wrote:Apropå batterivikt och placering (ursäkta kapningen) så undrar jag om någon placerat batteriet bakom passagerarstolen? Jag har inget baksäte och att placera batteriet där känns spontant som en bra idé - lågt, mitt i bilen och lättåtkomligt. Någon som gjort detta?
Jag kör ju med batteriet monterat här:
Jag använder Biltemas "gräsklipparbatteri" - och det har funkat kanonbra,
har inte behövt någon extra laddning under hela säsongen.

Posted: 2009-08-03 20:47:27
by Dea
Kollar man på cornerweight-resultatet på min 944 Turbo så är Fredriks placering optimal, la man till ca 10kg i det hörnet blev det riktigt bra.
/Dea
Posted: 2009-08-03 21:41:29
by po944
host host...... min placering(eller jeg monterede det der)..... host host.... er selv max nøjd med resultatet.... er ved at fixa samma til nya "RingtooL" kommer inte ihåg hvad atikel nummer det har men det er från biltema...
Posted: 2009-08-03 22:11:54
by makkanftw
Är det samma startmotor? Antar att 928ans V8 kräver lite mer kräm för att starta än våra små

Posted: 2009-08-04 22:58:43
by Robert Örebro
makkanftw wrote:Är det samma startmotor? Antar att 928ans V8 kräver lite mer kräm för att starta än våra små

Jag har ju en 4 cylindrig 968:a. Om det är samma startmotor som 928 vågar jag inte svara på.
Min upplevelse var att batteriet var väldigt svagt när jag skulle starta bilen. Jag har ingen lust att bli ståendes någonstans så jag tyckte det var bäst att ta det säkra före det osäkra. Enligt andra på forumet som haft samma problem med Biltema batterier så är det helt annan kraft i Odyssey batteriet.
MVH
Posted: 2009-08-04 23:47:05
by gegge
Ett tips är att byta till en bättre startmotor. Finns ett gruppköp på Rennlist och de skeppar till Sverige. (jag har beställt just en sådan.)
Det drar mindre ström, lättare och starkare:
http://www.youtube.com/watch?v=CkbpyP4D ... r_embedded
Gruppköp:
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... d-2-a.html
Posted: 2009-08-05 07:43:29
by firefish
Och vad kostar en slik starter?
Posted: 2009-08-05 08:18:08
by gegge
Jag gav runt $200 + frakt. Men tyvärr var jag på semester när den kom så Posten returnerade alltihop, så jag åker på dubbel frakt....
"Ideola" är mycket pålitlig och har bla arrangerat gruppköp på
www.924.org