Page 1 of 2

Hur högt laddtryck tål 931 stakar?

Posted: 2009-07-24 16:43:43
by XIIIM-Jocke
Hallo!
Är det någon här som vet hur mycket "ladd" orginal 931 vevstakar tål?.
MVH XIIIM-Jocke

Posted: 2009-07-24 19:56:30
by patand
De tål nog hur mycket ladd som helst bara inte cylindertrycket blir för högt t.ex genom att motorn spikar. :)

Men realistiskt att ladda på en i stort sett original 931a är nog inte mer än 1 bar. Längre än så är det nog inte värt att hoppas att K-jetroniken hänger med.

Jocke Svenhardt har säkert mer koll skulle jag tro.

Posted: 2009-07-25 09:28:00
by Joakim.S
Jag skulle nog inte vara orolig över hållbarheten om du inte ska varva 7500-8000, det är ju en del gods i dom, vikt ca800-900gram har jag för mig.

Jag har verdi stakar vikt 530Gram :)

Jag har aldrig läst att det gått sönder några stakar bara kolvar

Kolvarna är nog mycket känsligare men fungerar säkert upp till en 1bar och lite till om det inte spikar, skulle det göra det finns ingen marginal och kolvarna går sönder.

Trimma på Joakim

Posted: 2009-07-25 10:05:42
by patand
Joakim.S wrote:vikt ca800-900gram har jag för mig.
Det stämmer nog. 1568 gram vägde vi in alla 4 uppsättningar av stake + kolv + kolvbult till efter att vi putsat lite på de när vi passade på att "vikta" Berands uppsättning när motorn var isär. :)

Tack

Posted: 2009-07-25 12:40:45
by XIIIM-Jocke
Tack för svaren.
# Toppen har nya orginalventiler och polerade kanaler.
Jag skall ha en KKK24 Turbo, "gröna 968" spridare, Och ett Megasquirt sprut. Därför undrar jag lite om vilka "svagheter" en 931 motor kan tänkas ha. När man trimmar den lite?

# Finns det Kolvar som "tål" lite hårdare tag. Och isf. var får man tag på dem?

# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.

MVH XIIIM-Jocke

förresten!

Posted: 2009-07-25 12:47:30
by XIIIM-Jocke
Förresten!
Ni "Pöjkar" som har pillat lite :? med 931:or. Ni kanske har ett insug med ett spjällhus med enkelt spjäll (Se bild) som ni vill sälja. Jag har två stycken med dubbla själl. Men jag behöver en med enkelt för att lättare montera en spjällägesgivare för MS Sprutet.
MVH XIIIM-Jocke :#944burn:

Re: Tack

Posted: 2009-07-25 12:53:27
by patand
XIIIM-Jocke wrote:# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.
170hk.... ;)

Re: Tack

Posted: 2009-07-25 17:20:03
by Joakim.S
XIIIM-Jocke wrote:Tack för svaren.
# Toppen har nya orginalventiler och polerade kanaler.
Jag skall ha en KKK24 Turbo, "gröna 968" spridare, Och ett Megasquirt sprut. Därför undrar jag lite om vilka "svagheter" en 931 motor kan tänkas ha. När man trimmar den lite?

# Finns det Kolvar som "tål" lite hårdare tag. Och isf. var får man tag på dem?

# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.

MVH XIIIM-Jocke
300hk skulle jag påstå, om motorn är rätt byggd förstås.

Ebs racing köpte jag mina JE-kolvar ifrån verkar dock ha fått lite dåligt rykte för att en del inte ställt in sina motorer ordenligt, för mig håller dom bra i alla fall.



/Joakim

Posted: 2009-07-25 21:09:41
by Cédric
Tillförlitligheten blir nog inte bara beroende på det rent maskinella, det finns ju en del som kan krångla när man bygger eget sprut. Jocke, vad tror du om att byta till pinnbultar som diskuterats på 924board, går ju loss på 130 dollar om jag minns rätt..

Posted: 2009-07-25 21:19:56
by Joakim.S
Cédric wrote:Tillförlitligheten blir nog inte bara beroende på det rent maskinella, det finns ju en del som kan krångla när man bygger eget sprut. Jocke, vad tror du om att byta till pinnbultar som diskuterats på 924board, går ju loss på 130 dollar om jag minns rätt..
Om jag skulle bygga motorn från början så skulle jag nog behålla org-bultarna, jag har nu raceware pinnbult.

Det är ju toppackningen som ger sig först så ja skulle nog försöka få tag i en riktig packning och använda org-bult

Riktig packning har jag en åsikt om att den skall komma från ex elring fast stålpackning förstås.

Jag tycker att jag gjort det mesta rätt bl.a bromsat/mappat motorn hos en med 30års erfarenhet men ändå har den börjat strula, så det är mycket riktigt det kan gå en hel del fel, men när det funkar så är det värt slitet.

/Joakim

Posted: 2009-07-25 21:43:23
by Cédric
Dom gjorde ju ett gruppköp på mls stålpackningar på 924board. Kanske kan fråga om någon där har kvar en och kanske vill sälja?

Posted: 2009-07-25 22:09:09
by gegge
Jag kopte tva och kan slappa den ena om priset ar ratt...

hej gegge

Posted: 2009-07-25 23:05:18
by XIIIM-Jocke
Gegge! Du har PM.
MVH XIIIM-Jocke

Posted: 2009-07-26 09:11:58
by Joakim.S
Cédric wrote:Dom gjorde ju ett gruppköp på mls stålpackningar på 924board. Kanske kan fråga om någon där har kvar en och kanske vill sälja?
Gå in på elrings hemsida och jämför mot mls packningen så ser du vad du skall välja.

Jag kanske sticker ut hakan men MLS är bara en vanlig rostfri plåt med gummi på.

/Joakim

hmmm

Posted: 2009-07-26 11:33:01
by XIIIM-Jocke
Hmm!
Jag har sökt efter elrings. Men inte hittat den. Har någon hemsideadressen dit?
MVH XIIIM-Jocke