Page 1 of 2
bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?
Posted: 2009-07-23 19:07:45
by turboperan
Var och köpte ny bromsvätska idag, och kom då på att min var silicon baserad. Varför har man det? killen på mekonomen kollade upp bilen i datorn och konstaterade att det inte alls skulle vara siliconbaserad i bilen.
nu till funderingarna: varför siliconbaserad? är den bättre på att hålla värmen? för den är 3ggr så dyr som vanlig bromsvätska.
och om de nu är så att den inte är bättre, kan jag byta tillbaks till en som inte är silikon baserad om jag tömmer hela systemet, var nämlige inne på både mekonomen, autoexpert och micro och ingen vågade svara på om jag kunde byta tillbaks till vanlig igen..
de var siliconbaserad när jag köpte bilen.
Posted: 2009-07-23 20:42:24
by Highway
Låter väldigt konstigt att du har silikonbaserad bromsvätska är du verkligen säker på det vad är det för märke?
Du skall väl ha DOT4 bromsvätska om jag inte minns fel och köp en riktigt bra om du tänker köra bana
Posted: 2009-07-23 21:20:30
by turboperan
märket är CARTEL och det är en DOT5 siliconbaserad, har inte reflekterat över det så mycket innan förens nu när folk i butikerna nästan dumförklarade mig för jag hade siliconbaserad bromsvätska i bilen så började jag med fundera över varför förra ägaren hälde i de?!
Nu är frågan ska jag byta ut bromsvätskan till dot4 eller ska jag fortsätta på den siliconbaserade (som jag nu köpt)
Posted: 2009-07-23 21:28:07
by Highway
Jag hade bytt till Dot 4,, antingen ATE Blue eller Motul RBF 600
Om man läser här
http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5 så skall man inte blanda dot 5 och 4 så var noga med att få ut all gammal vätska så då är ATE blue bra för den är blå
Posted: 2009-07-23 21:34:14
by patand
DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!
DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!
Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
Posted: 2009-07-23 21:37:27
by Mattias 924
Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
Posted: 2009-07-23 21:41:42
by turboperan
patand wrote:DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!
DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!
Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
låter ju inge vidare

svårt att veta, men de står DOT5 på flaskan jag fick till bilen tyvärr..
går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Posted: 2009-07-23 21:45:08
by turboperan
Mattias 924 wrote:Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
ja läste de också på flaskan, men det står att den bevarar kokpunkten om inte vätskan överstiger 250grader. Tycker de låter lite, eller? hur varmt blir de?
Posted: 2009-07-23 22:08:29
by patand
turboperan wrote:går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Det är nog väldigt svårt... kan väl alltid bli kvar någon droppen någonstans?
Kanske bäst du frågar föregående ägare hur noga de var innan de hälde i DOT5.
Posted: 2009-07-23 22:10:32
by turboperan
hmm ja jag får nog ta ett snack med förra ägaren.
Posted: 2009-07-24 07:04:41
by Mattias 924
Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.
Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.
Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
Posted: 2009-07-24 08:27:44
by 944_Driver
Vad jag lärt mig är DOT5 nått man använder i bilar som står i beredskap och liknande år efter år just för att vätskan inte åldras pga fukt. Att det skulle vara en bra vätska till en 'prestanda' bil har jag aldrig hört.
//Magnus
Posted: 2009-07-24 08:41:05
by Highway
Posted: 2009-07-24 09:34:17
by Mattias 924
944_Driver wrote:Att det skulle vara en bra vätska till en 'prestanda' bil har jag aldrig hört.
//Magnus
Har du hört att det skulle vara dåligt? Det här är inte menat som ett påhopp utan en seriös fråga.
Posted: 2009-07-24 10:01:35
by turboperan
Mattias 924 wrote:Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.
Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.
Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
de där med svampighet är inget som jag har märkt av, mn i teorin kan de vara så eftersom den är aningen komprimerbar.