Page 1 of 1

Hur mycket kylarvätska skall det vara?

Posted: 2009-07-22 11:35:10
by Zep-924S
Skall man ha kylarvätskan på max när den e kall eller varmkörd? Min är nu max när den e kall men går över maxsträcket när den är varm. Är det så att man inte gärna skall ha mera kylvätska än max?

Posted: 2009-07-22 14:55:36
by Mr Dezent
Det låter ju inte så bra ...
Kylarvätskenivån ska ligga någonstans i mitten mellan markeringarna "Min" och "Max" när motorn är kall.

Det är ju ett expansionskärl, så om trycket ökar så måste ju kylarvattnet ha någonstans att ta vägen. Då ökar ju nivån på kylarvattnet i expansionskärlet också. Och det ska aldrig överstiga max-nivån.

Posted: 2009-07-22 22:04:30
by 944_Driver
Knappast nått problem så länge vätskan inte läcker ut eller andra fel föreligger.

//Magnus

Posted: 2009-07-22 22:24:11
by Maxx
Mr Dezent wrote:Det låter ju inte så bra ...
Kylarvätskenivån ska ligga någonstans i mitten mellan markeringarna "Min" och "Max" när motorn är kall.

Det är ju ett expansionskärl, så om trycket ökar så måste ju kylarvattnet ha någonstans att ta vägen. Då ökar ju nivån på kylarvattnet i expansionskärlet också. Och det ska aldrig överstiga max-nivån.
Hur kollar man att det inte går över maxnivå när man kör? :wink:

Posted: 2009-07-24 05:57:49
by Zep-924S
Det finns ju nog utrymme kvar att expandera fastän man fyller på till maxsträcket. Det är inte så att vätskan skulle börja trycka på påfyllnings korken. Men även om det gjorde det så är väl den konstruerad så att vätskan skall slippa igenom om det blir för högt tryck eller har jag fel?

Posted: 2009-07-24 08:30:49
by 944_Driver
Det stämmer, locket är ju gjort som en fjäderbelastad ventil som släpper ut trycket om det blir för högt. Vissa lock är märkta med sitt maxtryck.

//Magnus