Page 1 of 1
M030 krängningshämmarkonstanter
Posted: 2009-07-19 18:56:28
by maxcarlsson
Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
Re: M030 krängningshämmarkonstanter
Posted: 2009-07-19 19:24:39
by jonaslarsson
maxcarlsson wrote:Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
grovleken fram är 30mm och 19mm bak på 968 M030. men jag antar att du söker efter mer mått på dom
Posted: 2009-07-19 19:28:04
by maxcarlsson
Ja, jag behöver lite mer detaljerade mått, men tack ändå.
Posted: 2009-07-20 07:57:30
by claves
951 S är 26,7mm fram och 16mm bak
/S
Posted: 2009-07-20 09:04:36
by maxcarlsson
Från en gammal tråd:
forum/viewtopic.php?t=6529&highlight=kr ... sh%E4mmare
Peedster wrote:Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?
Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm
Jag är inte hundra, men jag uppfattade det som att Peedster beskriver en standard 951 krängningshämmare. Är måtten, bortsett från tjockleken samma på samtliga modeller? Det borde de väl vara för att passa i alla 944/968?
claves wrote:951 S är 26,7mm fram och 16mm bak
Kan det stämma att det är 26,8 mm fram och att den är ihålig, samt att bakkrängaren är från en -89a?
Hittills ser det ut så här fram / bak, alltså:
951: 25,5 x 4 (ihålig) / 18 mm
951 S: 26,7 / 16 mm - Är M030 standard på S?
951 M030: 26,8 x 4 (ihålig) / 18 mm (16 mm på -89or?)
968: 26,8 / 16 mm
968 M030: 30 / 19 (justerbar) mm
Stämmer det?
Jag hade inte tänkt byta bort mina fina Elephantkrängare, men jag vill få ihop vilket styvhetsförhållande fram/bak förra ägaren körde med tidigare.
Posted: 2009-07-20 18:34:42
by maxcarlsson
Det verkar finnas en herrans massa olika krängningshämmare till de här bilarna.
Jag lyckades rota fram en förteckning av krängningshämmare som verkar stämma på Pelican parts:
Front:
24mm ('86 Turbo only)
25.5mm ('87-88 Turbo)
26.8mm ('88-89 Turbo S, S2 and stock 968)
30mm (M030 968 only)
Rear:
16mm (S2 and '88-89 Turbo S)
18mm (i think only on the '86-88 951)
19mm adjustable (M030 968 only)
EDIT: Fast nu saknades ju 944, 951 och 951S M030...pust
Posted: 2009-07-20 20:18:36
by FredrikÅ
maxcarlsson wrote:Det verkar finnas en herrans massa olika krängningshämmare till de här bilarna.
Yes..
Jag har en 21 mm justerbar bak. Från turbo Cup -89, tror jag.
Ska bli kul att se en komplett lista på alla alternativ..

Posted: 2009-07-20 22:47:08
by Mårten
Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
Posted: 2009-07-21 07:31:36
by maxcarlsson
Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem.

Posted: 2009-07-21 10:15:25
by Erol
maxcarlsson wrote:Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem.

Tror jag inte, då alla turbobilar har samma grovlek på stavarna.
/ Erol
Posted: 2009-07-21 11:11:53
by Guest
Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
Jag kan ha fel, men var inte den på 18 mm ihålig och den på 16 mm solid?
Posted: 2009-07-21 21:12:00
by maxcarlsson
Gråtand wrote:Jag kan ha fel, men var inte den på 18 mm ihålig och den på 16 mm solid?
Det låter ju som en rimlig förklaring. Men 968 M030 19 mm bakre lär väl vara solid för att matcha en 30 mm ihålig fram?