Page 1 of 2
Startproblem
Posted: 2009-07-15 20:14:42
by Rythm
Skulle ta en tur med Porschen imorse och så startar den inte. Jag är lekman när det gäller teknik och skulle behöva få hjälp att få igång henne igen!
Hon är "stendöd" i bemärkelsen att inget låter om motorn, inga lampor tänds någonstans överhuvudtaget. Min första tanke var att batteriet måste vara dött, så provade med startkablar från en annan bil, utan resultat. Medans jag höll på med kablarna så noterade jag en liten box vid batteriet med två säkringar sittandes i/ovanpå. Kollade säkringarna och den ena (10Amp) hade gått. Åkte ner till macken och köpte en ny för 3,50:- men hon är lika stendöd som tidigare.
Min teori är att dosan har med Porsche orginal-larmet att göra, och säkringsfelet tolkades som ett stöldförsök. Jag måste nollställa larmet på något sätt, tror jag.
Är jag helt ute och cyklar? Hur nollar jag larmet? Hilfe!
Posted: 2009-07-15 22:18:14
by Rythm
Läste just på Clarks garage att det förmodligen är DME-relät, ska beställa ett från Utzon och hoppas på att det är det.
Posted: 2009-07-16 03:16:16
by bergodalvana
Låter inte som det är DME, eftersom att inga lampor lyser...
Går starmotorn runt eller är den helt död också?
Larmet låter mer troligt.
Är det ett orginal-larm?
Posted: 2009-07-16 08:13:22
by patand
Jag gissar på glapp eller trasigt kontaktstycke i tändningslåset.

Vet inte om det är speciellt vanligt fel på nya inredningen men på den gamla inredningen är det väldigt vanligt.
Posted: 2009-07-16 09:29:55
by Rythm
Nej, ingen startmotor, inte ett knyst om någon del av bilen. Då ser vi DMEn som ett preventivt ingrepp
Alarmet således som nästa potentiella bov. Om jag förstått Clarks rätt så ska jag brygga två kopplingar? Hur gör jag det? Löda på en kabel mellan respektive kopplingspunkt? Finns det en annan, mer tillfällig lösning?
Posted: 2009-07-16 11:21:20
by bergodalvana
jag är helt övertygad om att du kan uteslute DME´t. Men köp en ändå, den kostar inte så mycket och förr eller senare går den ändå:
Håller med Patand att tändningslåset kan vara ett alternativ.
Posted: 2009-07-16 12:42:56
by Rythm
Är det rekomendabelt att jag som nybörjar ger mig på att kontrollera/byta tändningslåset?
Posted: 2009-07-16 18:37:48
by Freddie_81
Låter ju som tändningslåset om de inte händer något alls. Och bat har du ju provat.. Kan vara så att kontaktstycket längst bak på tändningslåset av någon andledning glidit av eller skadats.
om de nu är ett sådant tändningslås på 944:an men de borde de vara har inte kollat efter på min egen..?
Posted: 2009-07-16 20:04:23
by Rythm
Har varit ute i garaget en vända till nu på kvällen. Alarmet löser inte ut hur jag en bär mig åt. Vilket får mig att tro att det är just Alarmet som spökar. Har skruvat bort den lilla träplatta som sitter på passagerarsidan vid fötterna, men hittar inget som skulle kunna vara en alarmkontrollenhet enligt Clarks Garage, bara en silverlåda ca 20*30cm med en uppsjö kablar till, som jag misstänker är något annat. Vet någon vad det är jag ska leta efter? Eller ännu bättre: har någon en bild på sagda alarmkontrollenhet?
Posted: 2009-07-16 21:30:30
by Jakob
Hej,
Jag har just fått igång min 968:a -92 som tidigare inte startade och uppvisade samma symtombild som den du beskriver (med undantag för att jag fick igång larmet). Jag bytte startkontakt.
MVH Jakob Testad, Lund
Posted: 2009-07-16 21:32:56
by Jakob
Med startkontakt menar jag kontaktstycke.
MVH Jakob
Posted: 2009-07-16 22:14:57
by bergodalvana
Rythm wrote:Har varit ute i garaget en vända till nu på kvällen. Alarmet löser inte ut hur jag en bär mig åt. Vilket får mig att tro att det är just Alarmet som spökar. Har skruvat bort den lilla träplatta som sitter på passagerarsidan vid fötterna, men hittar inget som skulle kunna vara en alarmkontrollenhet enligt Clarks Garage, bara en silverlåda ca 20*30cm med en uppsjö kablar till, som jag misstänker är något annat. Vet någon vad det är jag ska leta efter? Eller ännu bättre: har någon en bild på sagda alarmkontrollenhet?
Har för mig att det sitter en liten svart låda (8x 10 cm) på väggen vid handsfacket långt upp. Svår att nå var den i alla fall.
Posted: 2009-07-17 01:30:33
by makkanftw
det räcker inte att lyfta av jordpolen på batteriet en stund??
Posted: 2009-07-17 08:39:13
by Rythm
Var sitter jordpolen?

Posted: 2009-07-20 09:40:50
by TomasJ
Jordpolen= minuspolen
Frågan är om du inte ska prova att lyfta av båda polerna en stund typ en kvart eller så och prova om någonting nollställer sig.
det är ju ett enkelt och billigt knep att prova i alla fall.