968 AC kyler inte...
Posted: 2009-07-01 19:57:28
Halloj!
Såhär lagom till sommaren så har AC:n bestämt sig för att inte kyla. (Kan ju såklart ha hänt tidigare, men det är ju nu man märker det dessvärre)
Har varit ute å kollat lite. När jag slår på AC:n tänds AC-knappen, och på full fläkt så märker man att luftflödet minskar lite, och luftljudet ändras, precis som det brukade göra när AC:n funkade, så jag gissar att luften styrs om som den ska.
Har mätt över batteripolerna, och när jag slår på AC så ökar tomgången och spänningen sjunker trots det med 0,3V ca, så, för en klåpare som mig antyder det att kompressorn kopplas in som den ska.
En lite udda detalj är att när jag slår på AC så går fläktarna till motorn (de som sitter direkt bakom kylaren) igång, trots att motorn är kall, och när jag slår av AC:n stannar de igen. Ska det vara så?
Då är frågan, finns det nått mer man enkelt kan testa/kolla innan man kör iväg bilen till verkstad?
Kanske ska tillägga att jag är alltså inte nån hejjare på att mecka bil, och har en parkeringsruta utomhus, så några större demonteringsjobb blir det inte.
På tal om ingen hejjare på att mecka bil, var sitter kompressorn till AC:n egentligen. En hastig titt på remmar å sånt fick mig att gissa lågt vänster, sett framifrån, men där kan jau ju ha hur fel som helst. Man ser ju inte ett jota utan att lyfta bilen ju. =/
Såhär lagom till sommaren så har AC:n bestämt sig för att inte kyla. (Kan ju såklart ha hänt tidigare, men det är ju nu man märker det dessvärre)
Har varit ute å kollat lite. När jag slår på AC:n tänds AC-knappen, och på full fläkt så märker man att luftflödet minskar lite, och luftljudet ändras, precis som det brukade göra när AC:n funkade, så jag gissar att luften styrs om som den ska.
Har mätt över batteripolerna, och när jag slår på AC så ökar tomgången och spänningen sjunker trots det med 0,3V ca, så, för en klåpare som mig antyder det att kompressorn kopplas in som den ska.
En lite udda detalj är att när jag slår på AC så går fläktarna till motorn (de som sitter direkt bakom kylaren) igång, trots att motorn är kall, och när jag slår av AC:n stannar de igen. Ska det vara så?
Då är frågan, finns det nått mer man enkelt kan testa/kolla innan man kör iväg bilen till verkstad?
Kanske ska tillägga att jag är alltså inte nån hejjare på att mecka bil, och har en parkeringsruta utomhus, så några större demonteringsjobb blir det inte.
På tal om ingen hejjare på att mecka bil, var sitter kompressorn till AC:n egentligen. En hastig titt på remmar å sånt fick mig att gissa lågt vänster, sett framifrån, men där kan jau ju ha hur fel som helst. Man ser ju inte ett jota utan att lyfta bilen ju. =/