Halloj!
Såhär lagom till sommaren så har AC:n bestämt sig för att inte kyla. (Kan ju såklart ha hänt tidigare, men det är ju nu man märker det dessvärre)
Har varit ute å kollat lite. När jag slår på AC:n tänds AC-knappen, och på full fläkt så märker man att luftflödet minskar lite, och luftljudet ändras, precis som det brukade göra när AC:n funkade, så jag gissar att luften styrs om som den ska.
Har mätt över batteripolerna, och när jag slår på AC så ökar tomgången och spänningen sjunker trots det med 0,3V ca, så, för en klåpare som mig antyder det att kompressorn kopplas in som den ska.
En lite udda detalj är att när jag slår på AC så går fläktarna till motorn (de som sitter direkt bakom kylaren) igång, trots att motorn är kall, och när jag slår av AC:n stannar de igen. Ska det vara så?
Då är frågan, finns det nått mer man enkelt kan testa/kolla innan man kör iväg bilen till verkstad?
Kanske ska tillägga att jag är alltså inte nån hejjare på att mecka bil, och har en parkeringsruta utomhus, så några större demonteringsjobb blir det inte.
På tal om ingen hejjare på att mecka bil, var sitter kompressorn till AC:n egentligen. En hastig titt på remmar å sånt fick mig att gissa lågt vänster, sett framifrån, men där kan jau ju ha hur fel som helst. Man ser ju inte ett jota utan att lyfta bilen ju. =/
968 AC kyler inte...
- rydan
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2007-08-26 22:04:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm / Solna
- Contact:
968 AC kyler inte...
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
typ innan 93-94 körde man med R12, sen är det R134AAdde_k wrote:Var hittar man vilka olika "kylsystem" som olika modeller använder sig av? t.ex. "R134A"?
Det är olika påfyllningsventiler på de olika varianterna.
Kylfläktarna ska gå när AC'n är intryckt.
Kolla på kompressorn när bilen är igång men AC knappen inte intryckt
Då rör sig inte kopplingen på kompressorn, dvs grejen längst ut.
När du trycker in knappen så ska den delen också börja snurra.
Om inte så är det antagligen för lågt tryck,dvs lite gas, i systemet.
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Who is online
Users browsing this forum: No registered users