Page 1 of 3

Packning/oring snabel ner till turbon

Posted: 2009-06-24 13:38:39
by lasse59
En olycka kommer sällan ensam :cry:

Det låter som när man har en avgasläcka.

Fräsljudet kommer från snabeln (tror jag), på snabeln finns en platt packning och och på röret från snabeln till turbon sitter en oring.

Om o-ringen är körd kan det göra att det låter som en avgasläcka ?


Var mer kan det läcka i närheten av turbon ??

Posted: 2009-06-25 07:34:50
by patand
Det bör inte låta som avgasläcka på den sidan om turbon. Det är trycksidan med insugsluft du har där snabeln går.

Däremot kan du mycket väl ha en avgasläcka på andra sidan turbon där avgassystemet ansluter mot turbon t.ex. Där har jag en avgasläcka pga en av pinnbultarna är av, den läckan tätar dock sig själv när bilen blivit varm (antar att grejerna expanderar lite av värmen och därmed tätar).

Posted: 2009-06-25 08:01:05
by lasse59
patand wrote:Det bör inte låta som avgasläcka på den sidan om turbon. Det är trycksidan med insugsluft du har där snabeln går.

Däremot kan du mycket väl ha en avgasläcka på andra sidan turbon där avgassystemet ansluter mot turbon t.ex. Där har jag en avgasläcka pga en av pinnbultarna är av, den läckan tätar dock sig själv när bilen blivit varm (antar att grejerna expanderar lite av värmen och därmed tätar).
Hej patand.

När jag startar upp bilen låter det som hela turbon sitter löst, när den väl är igång är det ett fräsljud, grannen kom fram och så "den låter som en båtmotor", med glimten i ögat. Men jag ska kolla så inte muttrarna lossat totalt. Tack för att du lugnar ner mig :oops:

mvh

Posted: 2009-06-25 09:09:16
by patand
Låter den som en båtmotor så låter det som ett större avgasläckage. En 931a utan dämpare och på tomgång låter som en gammal fiskebåt typ....

Posted: 2009-06-25 09:50:40
by lasse59
patand wrote:Låter den som en båtmotor så låter det som ett större avgasläckage. En 931a utan dämpare och på tomgång låter som en gammal fiskebåt typ....
Nu blev jag orolig igen :cry:

mvh

Posted: 2009-06-25 10:20:29
by makkanftw
Kolla över att wastegate och sånt sitter som det ska, startade min utan att dra fast den ordentligt och fick då fiskebåtsljudet :P

Posted: 2009-06-25 10:27:45
by lasse59
makkanftw wrote:Kolla över att wastegate och sånt sitter som det ska, startade min utan att dra fast den ordentligt och fick då fiskebåtsljudet :P
Hej

Ursäkta en novis på Wastergate, var sitter den ?

Skruva uppifrån eller under bilen ?

mvh

Posted: 2009-06-25 11:07:44
by patand
lasse59 wrote:Ursäkta en novis på Wastergate, var sitter den ?

Skruva uppifrån eller under bilen ?
Wastegaten sitter på ovansidan av avgasröret bakom motorn precis. Du kommer åt den underifrån. Från grenröret på bilen går det ett rör direkt ner till wastegate där avgaserna släpps ut om laddtrycket överstiger det tryck som wastgatefjäderna orkar hålla emot. Laddtrycket leds från insugsröret ner till wastegate via en slang/rör.

Här ser du hur en isärplockad wastegate från en 931a ser ut:

Image

Posted: 2009-06-25 13:46:22
by lasse59
Innan jag går vidare med Wastergaten upptäckte jag av en tillfällighet att när jag trycker snabeln neråt ( i böjen ner mot turbon ) ökar fräsljudet markant. :?

Posted: 2009-06-25 14:19:48
by patand
Kolla anslutningen mellan snabeln och insuget. Det är ju någon form av gummibälg som ansluter där och den kan det säkert bli hål i om den är gammal och trött.

Posted: 2009-06-25 14:26:26
by lasse59
patand wrote:Kolla anslutningen mellan snabeln och insuget. Det är ju någon form av gummibälg som ansluter där och den kan det säkert bli hål i om den är gammal och trött.

Var under bilen och såg den, men kollade inte närmare på den då, men ska göra det, sitter med slangklammer, den såg konstig ut i bälgen.

Posted: 2009-06-25 14:48:43
by lasse59
lasse59 wrote:
patand wrote:Kolla anslutningen mellan snabeln och insuget. Det är ju någon form av gummibälg som ansluter där och den kan det säkert bli hål i om den är gammal och trött.

Var under bilen och såg den, men kollade inte närmare på den då, men ska göra det, sitter med slangklammer, den såg konstig ut i bälgen.
Kollat nu och det var ett hål i gummibälgen. Av någon anledning har remskivan legat på bälgen.

Tur att man ibland är som en kommunalarbetare, dvs lutar sig på grejerna man ska jobba med, annars hade det tagit betydligt längre tid.

Tack så mycket
mvh

PS
Å så tyst som han går nu har inte jag upplevt, tomgången höjdes och motorn går jämnt och kurrar som en kissemiss :#944burn:
DS

Mvh

Posted: 2009-06-29 08:29:26
by patand
lasse59 wrote:Var under bilen och såg den, men kollade inte närmare på den då, men ska göra det, sitter med slangklammer, den såg konstig ut i bälgen.
Hehe... då har du iof kollat på anda änden av insuget mot vad jag tänkte. Men det viktigaste var ju att du hittat felet! :)

Posted: 2009-06-29 09:27:48
by lasse59
patand wrote:
lasse59 wrote:Var under bilen och såg den, men kollade inte närmare på den då, men ska göra det, sitter med slangklammer, den såg konstig ut i bälgen.
Hehe... då har du iof kollat på anda änden av insuget mot vad jag tänkte. Men det viktigaste var ju att du hittat felet! :)
Heej

Ja ibland är det bra att vara lite trög i skallen och tänka motomitvärs :lol:

Posted: 2009-06-30 20:44:32
by Mikael Evertsen
patand wrote:Det bör inte låta som avgasläcka på den sidan om turbon. Det är trycksidan med insugsluft du har där snabeln går.

Däremot kan du mycket väl ha en avgasläcka på andra sidan turbon där avgassystemet ansluter mot turbon t.ex. Där har jag en avgasläcka pga en av pinnbultarna är av, den läckan tätar dock sig själv när bilen blivit varm (antar att grejerna expanderar lite av värmen och därmed tätar).
Hej Patrik!

Ursäkta jag slänger mig in i hetluften, men jag har samma problem som du beskriver. Låter som en VW-bubbla med hål på ljuddämparen när den är kall men den tystnar när den blir varm. Det är också så att om jag stampar på så turbon går in när den är kall så vill den strypa sig, men det försvinner också när den blir varm. Har inge meck-möjligheter hemma och den brukar tystna lagom till jag kommer till verstaden :roll: , så dina tips kunde hjälpa mig att felsöka.

MVH
Micke