Page 1 of 2
Motorn dör omedelbart
Posted: 2009-06-23 20:49:15
by vim
OK, här är problem/symptom:
Vrider jag om nyckeln går startmotorn. Motorn
dras igång men dör sen omedelbart . Har man riktig tur kan man med gasen i botten få motorn att "överleva" i ca två sekunder för att sedan varva upp och gå som den ska. Men oftast hinner batteriet dra ur pga av upprepade försök.
Någon som känner igen?
Posted: 2009-06-23 22:12:56
by gurra
Det låter spontant som att den får för lite bensin. Kolla kontakten till luftmängdmätaren.
Posted: 2009-06-23 22:26:32
by Frostyfog
finns det någon kallstartsventil (luft) på 944 som kan ge liknande problem?
Posted: 2009-06-24 07:38:41
by bergodalvana
fungerar bensinpumpen?
Posted: 2009-06-24 10:50:40
by vim
Idag fick jag igång den, men sen dog den mitt ute på motorvägen.
Var sitter luftmängdmätaren?
Blir nog att ta den till verkstad, men en eventuellt lös kontakt kan man ju kolla iaf.

Posted: 2009-06-24 15:22:36
by Adde_k
kolla DME-reläet. finns guide på
http://clarks-garage.com/ även fast symptomen bara stämmer till 90%
Posted: 2009-06-24 15:37:58
by emm
Om du vill prova med ett nytt DME relä så har jag ett liggandes. Jag finns i Malmö tom 18.00 idag.
Posted: 2009-06-24 17:09:02
by vim
Och ditt inlägg såg jag nu, 18.08. Damn.
Du är väl inte kvar i stan?
Posted: 2009-06-24 17:13:26
by vim
Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?
Posted: 2009-06-24 17:16:53
by vim
Hittade det här på Clarks om Bränslepumpsregulatorn:
One of the most common failure modes for the FPR is to fail closed to the point that fuel rail pressure is extremely high. The high differential pressure across the injectors causes them to draw excessive current. The excessive current is seen by the injector drivers which subsequently shutdown. If you have a condition where the car will not start or starts and almost immediately dies, try disconnecting the wire for one (1) injector. Attempt to start the engine. If it starts and continues to run, the fuel pressure regulator is likely bad.
Låter onekligen som jag. Ut och testa!
Posted: 2009-06-24 18:40:03
by Jomp
vim wrote:Hittade det här på Clarks om Bränslepumpsregulatorn:
One of the most common failure modes for the FPR is to fail closed to the point that fuel rail pressure is extremely high. The high differential pressure across the injectors causes them to draw excessive current. The excessive current is seen by the injector drivers which subsequently shutdown. If you have a condition where the car will not start or starts and almost immediately dies, try disconnecting the wire for one (1) injector. Attempt to start the engine. If it starts and continues to run, the fuel pressure regulator is likely bad.
Låter onekligen som jag. Ut och testa!
Har du testat detta än ?

Posted: 2009-06-24 20:42:00
by vim
Nej det blev mojitos på en uteservering istället.
Det blir mek imorgon bitti istället.
Posted: 2009-06-24 20:56:06
by vim
Det finns förresten en tråd om billiga alternativ till dme, men finns det billiga alternativ till bränslepumpsrelä till en 84:as 944?
(Om det nu skulle vara där skon klämmer)
Posted: 2009-06-24 20:57:25
by jerker67
vim wrote:Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?
DME har den årsmodellern spelar ingen roll dom nya heter 993******* nyare och därmed lite hållbarare

Posted: 2009-06-24 20:58:31
by jerker67
vim wrote:Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?
DME har den årsmodellern spelar ingen roll dom nya heter 993******* nyare och därmed lite hållbarare
